Němečtí vydavatelé si stěžují Komisi na záměr Googlu ukončit podporu cookies třetích stran

24. 1. 2022

Sdílet

Cookies - klávesnice Autor: Depositphotos

Skupina německých vydavatelů a zadavatelů reklamy zaslala Evropské komisi stížnost, ve které požadují, aby Komise zasáhla proti záměru Googlu ukončit podporu tzv. cookies třetích stran v prohlížeči Chrome. Informuje o tom deník Financial Times (FT).

Podle stížnosti plánovaný krok Googlu poškodí obchodní modely vydavatelů a zároveň umožní Googlu nadále o chování uživatelů sbírat velké množství dat takovým způsobem, že jeho obchodní model narušen nebude.

„Vydavatelé musí mít možnost sami žádat uživatele o svolení se zpracováním dat, není možné, aby si toto rozhodnutí uzurpoval Google,“ argumentují podle FT mimo jiné němečtí vydavatelé.

Mezi stovkami firem, které se pod stížnost podepsaly, je podle FT například velké německé vydavatelství Axel Springer nebo německá spolková asociace vydavatelů digitálních médií. 

Google svůj záměr ukončit podporu cookies třetích stran v Chromu oznámil v lednu 2020. Později upřesnil, že vydavatelům a zadavatelům reklamy nabídne v rámci balíku Privacy Sandbox mimo jiné technologii Federated Learning of Cohorts (FLoC), která by měla umožnit cílení reklamy podle specifických anonymizovaných skupin uživatelů. 

Plán ale vyvolal kritické reakce, například kvůli obavám z toho, že změna posílí pozici Googlu, který bude nadále moci údaje o chování uživatelů sledovat. Google namítá, že zamýšlený konec cookies třetích stran v Chromu je v souladu s rostoucími požadavky uživatelů na ochranu soukromí. Více viz SPIR: zrušení podpory cookies třetích stran v Chromu posílí dominanci Googlu

Evropská komise v červnu 2021 oznámila spuštění formálního vyšetřování, zda Google v oblasti displayové reklamy nezneužívá svou dominanci. Firma následně svůj záměr ukončit podporu 3rd party cookies odložila na konec roku 2023. Konkurenční prohlížeče Safari a Firefox už cookies třetích stran nepodporují.

Mediální firmy se pokoušejí na konec cookies třetích stran připravit například tím, že se snaží uživatele přesvědčit, aby se na jejich službách registrovali a přihlašovali. Například Seznam využívá i trik, že uživatele po kliknutí na tlačítko Odhlásit ve skutečnosti neodhlásí a nadále tak může jeho aktivity na internetu sledovat. Pro skutečné odhlášení musí uživatel následně kliknout na Zapomenout uživatele

Česká vydavatelství sdružení v Czech Publisher Exchange také loni v říjnu na konferenci Czech Internet Forum 2021 oznámili, že chystají společný systém identity, který má cookies nahradit.

Chcete mít každé ráno v mailu přehled aktuálních článků z Lupy? Objednejte si náš mailový servis a žádná důležitá informace vám neuteče. Objednat si lze i týdenní přehled nebo také newsletter To hlavní, páteční souhrn nejdůležitějších článků ze všech našich serverů.

Našli jste v článku chybu?

Autor aktuality

Šéfredaktor Lupa.cz a externí spolupracovník Českého rozhlasu Plus. Dříve editor IHNED.cz, předtím Aktuálně.cz a Českého rozhlasu. Najdete mě na Twitteru nebo na LinkedIn

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).