že někde v americe nějaký přitroublý kovboj kterého už štvou všechny ty internety převalí v hubě čouda a komentuje článek drsným hlasem: "Zatracená mašinkologie, tfuj, někdo by měl ty pekelné stroje sundat z asfaltu pekně po staru, jak by to udělal můj dědek" ... takové postoje místních domorodců mne nepřekvapují, že ale něco podobného bude rezonovat i mezi dutými hlavami u nás, bych až v takové míře nečekal. Lupa kultivovanou výjimkou, zajděte ale na libovolný server pro motoristy a poznáte jak to tam duní ... děsivé.
všichni co nadávají na ojedinělé nehody z pravidla způsobené ostatními účastníky provozu nikoliv přímo autonomním vozem, by si měli pustit pár dílu "Pirátů silnic" na streamu aby se probudili do reality ... silnice jsou jako váležná zona kde ročně umírají tisíce lidí, autonomní auta chtějí tuto válku ukončit. A popravdě nemáme lepší sanci než autonomní řízení jak ji ukončit.
uvažte ale toto. Po té nehodě Tesla přece zavedla řadu nových senzorů a dovybavovala jimi starší tesly jestli si dobře vzpomínám. Nespoléhá už jen na kamery ale zavádí pomocné přesné lidary, přijde mi že tento vývoj kdy každá nehoda má za následek opatření které podobným nehodám v budoucnu zabrání jak ten nejlepší možný vývoj ... proti němu lidský řidič vám bude stejnou chybu opakovat stále dokola a je neuvěřitelně neukážněný, prekračuje rychlost kde se mu zlíbí, nedává přednost dělá si pomalu co chce ... tady je naprosto jednoznačné, který směr vývoje je lepší dlouhodobě.
Určitě by se němelo zobecňovat, že šlo o "autonomní vůz".
Každá firma má jiný hardware, jiný software, jiné algoritmy, pracují tam jiní lidé.
Zatímco technologické firmy jako Google se autonomními vozy zabývají léta, Uber je firma známá svým přebujelým marketingem, podvody a obcházením zákonů. Jaké asi byly jejich vývojářské schopnosti?
Řidič je automaticky viník, pokud narazí do nehybné překážky. Tam je jasno, kdo se pohyboval a kdo za ten pohyb zodpovídal. Jinak to nemusí být jenom ten řidič, nebo může být úplně bez viny.
Představ si, že jedeš po dálnici 120 (ani ne maximální povolená rychlost) a skočí ti z nadjezdu sebevrah 3m před auto. Nemáš šanci, sejmeš ho, ale nejsi viník...
Ve skutecnosti je to ukazka (a pouze ukazka) toho, proc je toto cele naprosty nesmysl.
Pokusim se to ponekud rozebrat. Mame zde nekolik zpusobu dopravy. U kazdeho je prostredi ve kterem probiha vice ci mene kontrolovano. Pricemz plati, ze zdaleka nejmene prave u automobilove dopravy.
Proc jsou v letadlech piloti? Letecke prostredi je kontrolovano prakticky 100%, letadla bez problemu umi sama letat, startovat, pristavat i pojizdet. Eliminaci pilotu by se zaroven eliminovalo 80+% nehod.
Dalsi v poradi je doprava kolejova, tam je prostredi kontrolovano rekneme z 70-80% (hrozi nejaka prekazka na trati). Opet, proc jsou tam jeste lide? Specielne metro, tam se ta kontrola priblizi spise 90%. Doslo by k eliminaci problemovych stavu, a pochopitelne usporam.
Namorni doprava je na tom ponekud hure, ale je zde prozmenu velice nizka hustota (az na vyjimky jako pruplavy), ale pripadne srazky zavini vzdy pouze lide. Tam kde doprava husta je, pak je kotrolovanost prostredi obdobna s dopravou leteckou.
A nakonec tu je doprava automobilova, kde je prostredi kontrolovano naprosto minimalne. Kazdy jeden ridic kazdou jednu jizdu porusuje pravidla, nebot kdyby to nedelal, nikam by nedojel. Jak se v takove situaci bude chovat stroj? Naucime jej ta pravidla porusovat take?
Kazdemu jednomu pak doporucuji necht si nejakou vymozenost na tema udrzovani v jizdim pruhu, dobrzdovani ... otestuje na vlastni kuzi. Funguje to pouze a vyhradne za optimalnich podminek, nefunguje to za deste, mlhy, snehu atd atd. Budete se do zamestnani nechavat vozit svym samoridicim vozem jen kdyz je venku hezky? A co kdyz nekde pribude semafor, o kterem navigace vaseho vozu nevi. Nebo co kdyz nekdo zobrazi semafor na bilboardu u silnice.
Nedavno byl na Radiozurnalu rozhovor na tema samoridicich aut, a dotycny host tvrdil, ze se takove auto bude rozhodovat zda zabije skupinku chodcu nebo svou posadku na zaklade poctu. Koupite si vuz ktery zabije vas, aby usetril dve osoby na chodniku?
Jako hlavní otázku, o níž se, jak už to bývá, důsledně mlčí, je to, kdo za tu nehodu nese odpovědnost (v případě, že ji zavinilo nebo spoluzavinilo) auto. Pokud majitel/provozovatel, bude to velmi silný argument proti těmto autům.
Jinak jsem toho názoru, že člověk řídí daleko odpovědněji a zohledňuje věci, které programátory ani nenapadly (typu "tudy v naší vsi často chodí ožralí z hospody").
Nebude si hrát s mobilem, nezakecá, neusne, neklepne ho pepka je pravda. Nepřehlédne nebo nezareaguje pozdě pravda není, a nikdo soudný to nemohl očekávat – očekává se ovšem, že takové případy budou mnohem méně časté, než u lidských řidičů. Což bohatě stačí – není potřeba, aby autonomní řízení bylo dokonalé a dokázalo nemožné, úplně stačí, když bude lepší, než lidští řidiči.
Co jsem četl, tak těch drobnějších nehod bylo při testech autonomních aut docela dost - když se to přepočte na počet aut a řadu omezení při jejich provozu, tak ta samořídící právě ideálně nevycházela :-(
Ale konkrétně u této nehody je asi nutno vyčkat na výsledky šetření, je zcela reálné, že se ukáže, že by normální řidič také neměl šanci, pak se zas tak moc dít nebude. Pokud by se ale ukázalo, že šlo zase o nějaké selhání algoritmu, jako třeba při tom nárazu Tesly do kamiónu kvůli nevyhodnocení bílé barvy za prudkého slunce, tak pak by dopad na veřejné mínění mohl být docela citelný.
Na tomto případu se nicméně ukazuje že lidé nejsou prakticky vůbec schopni objektivně posuzovat míru ... tisíce podobných nehod způsobených řidiči po celém světě den co den, je nezajímají, ale první taková nahoda, navíc jednoznačně zaviněná typicky arogantním chodcem, je najednou zásadní důvod o tom rozpoutat diskusi o omezení autonomního řízení :-) lidi jsou zkutečně velmi hloupí. K tomu není co dodat.