Výsledek odpovídá přístupu. Řešitelé eGov jsou zahledění do sebe. Zkuste v aktuální strategii Digitalni Česko najít něco o občanech, uživatelích. Z pohledu dohoto dokumentu vůbec nejde o lidi.
Slovo občan - 0 výskytů
Slovo uživatel - 3x vždy v kontextu úředníka
V Kapitole 3.5 - definice metrik - neřeší se, nakolik jsou výsledky digitalizace užitečné lidem pomocí jednoduchého měření, kolik lidí je využilo, ale řeší se relativní pozice ČR v EU. Proboha proč? Je opravdu naším cílem se porovnávat, nebo budovat systém, který je užitečný bez ohledu na okolí.
Takže žádné prekvapení.
Pěkná analýza. Pár úryvků:
"Existuje tak riziko, že přednostně budou na Portál občana umísťovány služby, které občané nevyhledávají, jsou však jednodušší na implementaci."
"Nelze stavět na stejnou úroveň služby ústředních orgánů státní správy s celostátním dosahem a služby územních samosprávných celků, které jsou určeny jejich obyvatelům. Například propojení Portálu občana s Portálem občana města Telč je využitelné především pro obyvatele města Telč, kterých je 5 267. Naproti tomu služba „bodové hodnocení řidiče“ je využitelná pro 6 078 136 držitelů řidičského průkazu. Plánované služby registru zbraní a registru vozidel, které se nepodařilo zajistit, mají potenciální využitelnost pro více než 6,3 milionu občanů (držitelé řidičského průkazu a držitelé zbrojního průkazu)."
Můžu se mýlit, ale toto hodnocení mi přijde předčasné. Občané budou výrazně více využívat eGov až to budou mít automaticky dostupné v bankovnictví - a na tom se snad pracuje ne? https://www.lupa.cz/n/bankid/
13. 7. 2020, 14:52 editováno autorem komentáře
Nikdo architektum eGov nebranil vyrobit příjemnější autentizační metody, které by teď měly dodat banky. Ostatně portál má už teď možnost přihlásit se jménem a heslem a SMS se stejnou úrovní záruk, jakou občan dostane od bank.
Problém je dle mého názoru v neschopnosti eGov konsolidovat napříč resorty a zaměřit na prospěch bežného člověka. Elektronickou identitu (ve formě jméno/heslo/sms) pak můžete k tomu člověku dostat při každé návštěvě úřadu, aby třeba už příště nemusel přijít, ale mohl se podívat na internet.
Vtipné jsou i nelogičnosti: účet v datové schránce v roli občana (nevím, jak je to u OSVČ) lze využít pro získání výpisu z rejstříku trestů, dokonce zdarma (DS poskytuje autentizaci).
Ale pokud máte účet v roli jednatele obchodní společnosti, tak máte peška a pěkně poběžíte na Czechpoint. A pokud jste cizinec (EU) a uvěříte postupu popsaném na webu CzechPointu, tak tam poběžíte několikrát (chtějí vidět osobní doklad s rodným příjmením, jinde i rodný list, pochopitelně přeložený soudním překladatelem).
Stále ve výsledku záleží na tom, na koho za přepážkou narazíte. Mocnářství i Kafka jsou v nás hluboce zaryti.
Ba ne, je to absolutně nesmyslné. Nejsou to totiž vůbec "role", ale jsou naprosto nezávislé oddělené účty. Už teď mám 4ks a ve spojení s přihlašováním pomocí tokenů vzniká velice výbušná směs, kdy se např. přihlásím do EPO přes DS jako účet "A", pak se do EPO přes DS přihlásím jako účet "B", ale po odeslání XMformu zjistím, že EPO si pořád myslí, že jsem to provedl za to "A" (ano, měl jsem mezitím přeinstalovat Windows nebo aspoň urvat na 10 minut klávesnici, to si v roce 2020 dělají srandu). Kdybych měl jeden účet za svoji osobu a mohl dělat operace (a viděl zprávy) za všechny svoje role, bylo by to OK. Ergonomie dobře známá např. z Outlook 2003 a vyšší. Účet jeden, operace za několik schránek atd.
Samozřejmě že "to ono za 300 mega" využívá minimum lidí. Protože, pokud takto stát digitálně poskytuje ""20 až ..100 elektronických služeb,.." (viz ´vyše), ta stačí se podívat na nějaký nabízený SW na vyplňovaní formulářů zjistíte že je jich tam několik tisíc.Několik tisíc různých formulářů, které stát vyžaduje, buď přímo pro sebe, nebo jím vyžadovanou právní formou. Což samozřejmě onu "digitalizaci státu " nenahrazuje, ty si musí ovčan vyplňovat a tisknout (nebo obráceně, haha) a doručit osobně, nebo poslat poštou).
Mimochodem, pokud je v závěru uvedeno "..Ke zlepšení situace má přispět zákon o právu na digitální služby, účinný od února 2020", atd, tak je ale nutné znát jeho "přechodný " paragraf 14, kde se píše že teprve za rok začne vláda sepisovat jakýsi "katalog", a k té povinnosti poskytovat (každou?) službu státu jako digitální má dojít až za 5 let..Takže, proč by se o to měl občan zajímat teď?
Těch "300 mega" je jen za ten portál (vč. jednotné identifikace), ne za ty samotné služby. Tam už záleží, jak si k tomu ten jednotlivý úřad postaví.
Tak třeba průkazy. Co se týče řidičáku, je tam vidět číslo dokladu i platnost, upozorní to samo na konec platnosti, jsou tam vidět i body a přestupky, reálně tedy opravdu něco užitečného. Co se týče občanky a pasu, je tam vidět číslo dokladu a tím to končí.
Všechno je to děsně složité a i pro počítačově gramotného člověka dost neprůhledné.
V podstatě jsem si vytvářel jen registraci pro eRecept (tam zase tak o moc nejde), a musel jsem se probít džunglí mnohamístných kódů, které stejně pořádně nevím, k čemu slouží. Ještěže si mobil přihlášení pamatuje.
Spíš mi vadí roztříštěnost elektronických systémů státní správy. Jinak se přistupuje k portálu občana, jinak se podávají daňová přiznání, jinak se posílají výkazy pro sociálku, jinak pro zdravotní pojišťovnu.
Orgány státní správy a "přidružených podniků" (třeba ŘSD) se také chovají nekonzistentně, záleží na úředníkovi, jednou jim vadí, že e-mail není podepsaný elektronickým podpisem, podruhé všechno domluvíte telefonem aniž se jakkoliv identifikujete, jednou chtějí poslat nějaké dokumenty pouze datovou schránkou, podruhé stačí příloha k mailu, někdy lejstro musíte dodat v papírové podobě, aby ho oni oskenovali a zanesli do svých počítačů...
ACH JO...
16. 7. 2020, 00:40 editováno autorem komentáře