de-mail taky není ideální https://media.ccc.de/v/30C3_-_5210_-_de_-_saal_g_-_201312282030_-_bullshit_made_in_germany_-_linus_neumann (pokud umíte německy, jinak titulky v aj snad taky jsou)
V Německu v IT státní správy taky leccos chybí a je nedotažené do konce. Další problém je často mentalita průměrného úředníka. Úředník (aspoň na základě mých zkušeností) nebývá ani v Česku, ani Německu někdo, kdo půjde za nějakým cílem s tahem na branku. Jistě, existuje pár příjemných výjimek, kde byl úředník skutečně nápomocný a celkem ochotný, ale oni jinak nemají nějaký cíl, jako že když tento projekt neklapne, tak podnik bude mít problémy. Maximálně to bude mít nějaké politické důsledky, nebo nějakou neudělenou dotaci - kterou stejně reálný smrtelník sotva zaznamená.
Problém státního IT je i to, že na takovou pozici a s takovým platem se typicky přihlásí jen Čech (nebo Slovák), který jinde práci nesehnal, nemá bohaté zahraniční zkušenosti, není zvyklý plnit náročné termíny a obecně nepřináší vizi. (Zase mluvím o většině, ale ne o všech. Je asi pár lidí, co to dělají z přesvědčení opravdu dobře, ale ty utluče ta většina.) Státní IT sotva bude moci najmout skutečné guru na realizaci nějaké zakázky. Politicky je neprůchozí, aby se na pracovišti mluvilo kvůli těmto odborníkům např. anglicky a aby tito odborníci mohli vyjednat odpovídající plat. Ten by totiž nejspíš převyšoval ~ 10k € měsíčně a to by ostatní nemuseli rozdýchat. Na druhé stráně ale např. nějakých 500 milionů Kč ~ 20 mio. €, špičkový odborník by za 1 mio € mohl pracovat několik let, za 1-2 mio. € dnes máte velice kvalitní infrastrukturu na několik let (HW, licence atp.), a zbytek by pořád zbýval na hned několik hodně dobrých zaměstnanců na realizaci a provoz plánovaných agend. Nakonec by pravděpodobně vzniklo lepší celkové řešení a za srovnatelné peníze nebo i méně.
A jako vždy, to se nestane především proto, protože již ministr zpravidla není pro svoji pozici nějak valně kvalifikovaný a rozhodně nemá nadnárodní vhled a zkušenosti. Ministr přece nepověří někoho, kdo by z jeho pohledu nejen vydělával daleko víc, ale kdo by taky ve většině schopností byl dál než samotný ministr. Ryba smrdí od hlavy, říká se.
Vy se odvazujete ... copak nevite ze mame sva specifika? O vikendu ukazovali v TV novou uzasnou znacku, ktera pry ma zamezit tomu aby ridici najizdeli do protismeru na dalnice. Vsechny staty kolem maji tu znacku provedenou obdobne, jen nas navrh je opet uplne jiny.
Ve skutecnosti zadna zanacka nezabrani vubec nicemu, protoze za podobne veci mohou vyhradne a pouze naprosto spatne navrzene najezdy.
A proto misto emailu (de-mail) pouzivaneho v Nemecku (a na zcela dobrovolne bazi = temi pro ktere ma realny prinos) mame DS, ktere nepouziva dobrovolne nikdo, a proto to naridime zakonem. Proto narizujeme lekarum pouzivat system predpisu, ktery jim praci jen komplikuje a zdrzuje. Proto vymyslime obcansky prukaz s dvaceti hesly atd atd atd.
Zásadní je to že stát buduje systémy, které nepotřebuje. Nebo to, že každé ministerstvo nebo obec si vyvíjejí vlastní systémy, které se liší jen v detailech a stát by je mohl objednat hromadně a dát svým složkám k využívání..
Chybí vize a strategie. It řídí úředníci, kteří na to nemají kvalifikaci a zkušenosti.
Vypichovat z celé zprávy jen ty dodavatele je k ničemu. Jsou to komerční firny. To stát se musí naučit delat IT efektivně!