Státní (=administrativní) IT systémy vznikají na základě politického zadání, které je už z podstaty mlhavé. Pokud existuje zadání měřitelné a ověřitelné (jako že z fabriky vyjede na konci traktor), lze IT systém nějakým způsobem vyhodnotit - zrychlil, ušetřil, zefektivnil. Nebo taky ne. Ovšem, jak známo z příběhů jednoho ministra, v administrativě žádné výsledky být nemohou. Teoreticky by se nějaký úředníkoden ušetřit mohl, ale proč by to stát / ministerstvo dělal? Prostě utratí všechny peníze, které dostanou, k úsporám není logický důvod. Někdy je logika až tristní.
Co znamená "předražené"? Jako, že to bez problémů seženu na trhu levněji? Mrkni na výběrka IT systémů, ty ceny se moc neliší.
Ryba smrdí od hlavy, samotná zadání a dokumentace jsou dost obrovský problém, dostat 10 000 stran právního textu jako zadání IT projektu není výjimka, jen tohle pak louská desítky lidí. Stejně tak popisy jednotlivých rozhraní a datových vět jdou do desítek tisíc, to sežere obrovské množství prostředků. Vše se dělá ručně, dostat datové modely několika tisíc tabulek ve wordu popsané v textech není vůbec žádný problém, opět na tom vycákáš stovky/tisíce MD než to nějak spacifikuješ.
Bohužel ten svět státních IT je u nás až příliš zakořeněný a lidem ze soukromého sektoru se z toho dělá dost nevolno :). Stačí se podívat jaké firmy berou státní zakázky a jaké jiné zakázky dělají, to je prostě něco jiného než IT s kterým se běžně dá potkat.
Každá IT veřejná zakázka by měla obsahovat rozpad ceny: hw, licence, MD sazba a počet pracovníků a počet dní. Je rozdíl, jestli dodavatel napíše, že analýza stojí padesát mega, nebo že při sazbě dvacet tisíc na ni bude pracovat pět analytiků pět set dní. Po přepočtu na MD sazbu je vidět, jak jsou některé činnosti předražené.