Foto: Nová verze iVysílání odstartuje 6. prosince, potvrdila ČT

1. 12. 2021

Sdílet

iVysílání 2021 Autor: Česká televize

Česká televize představí v pondělí 6. prosince novou generaci iVysílání. V první fázi nabídne přehlednější katalog pořadů, vyšší uživatelský komfort a vůbec poprvé také exkluzivní obsah – tvorbu určenou pro ryze internetovou distribuci. Web bude přístupný divákům s různými typy smyslového znevýhodnění. Po první fázi budou v příštím roce následovat aplikace pro chytrá zařízení i HbbTV a rozsáhlou rekonstrukci pak zakončí nové možnosti uživatelských účtů.

„Jádro současného systému iVysílání bylo vyvinuto v roce 2009, a to jako monolitický celek, k němuž se postupně doplňovaly různé funkční části dle aktuálních potřeb. Jednalo se například o změnu přehrávače, implementaci DRM – systému pro ochranu autorských práv, nebo řešení nových možností spojených s olympijskými hrami, kdy jsme potřebovali odbavit paralelní živé vysílání na deseti online kanálech s flexibilním programem,“ vysvětlil výkonný ředitel pro nová média Marek Doležel a upřesnil: „Spuštěním nové generace iVysílání se odkláníme od původního technologického monolitu k nové komplexní architektuře skládající se z ekosystému desítek různých mikroslužeb, které budou řešit účinně konkrétní menší úlohy. V budoucnu tak budeme efektivněji čelit větším špičkám návštěvnosti a odbavování videa bude spolehlivější.“

„Už v roce 2017 jsem ve svém kandidátském projektu psal o nutnosti vybudovat úplně novou platformu. Takovou, která bude adekvátně reagovat na měnící se potřeby a očekávání diváků. Realizace tohoto kroku pro nás znamenala řadu analýz, výzkumů, testů a neviditelných technologických změn, které se budou v uživatelském prostředí projevovat postupně, od letošního prosince až do konce příštího roku. Jsem rád, že první výsledky můžeme nabídnout divákům už nyní, před Vánocemi, a nabídnout jim tak kvalitní alternativu k našemu televiznímu programu,“ uvedl generální ředitel ČT Petr Dvořák.

Nový katalog bude filtrovat pořady podle žánru, tématu, základní cílové skupiny a dalších kategorií. „V souladu s dlouhodobými trendy veřejnoprávních televizí v Evropě klademe daleko větší důraz na takzvanou kuraci obsahu, tedy editorské seskupování a doporučování pro různé zájmové skupiny uživatelů. Zaměřujeme se na zpřístupnění a provázání jednotlivých položek, které Česká televize v online prostředí nabízí, do logicky uskupených a uživatelsky atraktivních celků,“ řekl ředitel divize Vývoj a nová média Jan Maxa. 

Změnami prošel i samotný přehrávač videí. Web bude respektovat potřeby nevidomých či slabozrakých, pro něž bude iVysílání zpřístupněno intuitivním ovládáním přes klávesnici a optimalizací pro hlasové čtečky.

Souběžně s vývojem platformy iVysílání se Česká televize zaměřila i na vývoj nových formátů, které budou exkluzivně dostupné pouze na internetu. „Je to pro nás skvělá příležitost, jak přinést zajímavý obsah i mladším nebo úžeji zaměřeným diváckým skupinám, jak si vyzkoušet nové formáty a technologie, nebo jak zapojit tvůrce, se kterými jsme třeba doposud nespolupracovali. Ještě letos nabídneme internetovým divákům cykly RapStory, Do divočiny a Kritika budoucnosti,“ dodal generální ředitel Petr Dvořák. 

Prostor v iVysílání dostane nově také zahraniční tvorba určená výhradně pro online platformu. V průběhu prosince se diváci mohou těšit na dva snímky – na kanadské fantasy Dům plný strachu a na německo-italský film Momo natočený podle předlohy Michaela Endeho, autora románu Nekonečný příběh. Dvojici titulů doplní současná dokumentární série z Dánska „Jsme svoji“ mapující první rok manželství Sidsel a Christiana, páru narozeného s Downovým syndromem.

Na inovované iVysílání představené v prosinci navážou v průběhu následujícího roku další technologické implementace. Mezi nimi například nová aplikace pro HbbTV nebo aplikace pro mobilní telefony a platformy chytrých televizorů. Celou rekonstrukci zakončí na závěr příštího roku možnost individuálního uzpůsobení iVysílání dle uživatelských preferencí.

Našli jste v článku chybu?

Autor aktuality

Novinář se zaměřením na média. Dlouholetý účastník i pozorovatel českého mediálního cirkusu. Pracoval v Marketing & Media, Hospodářských novinách a Českém rozhlase.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).