UVNITŘ VIDEO Přemíra záběrů na fixační pastu Corega, která se používá pro pevné přilepení zubní protézy k čelisti, v denním seriálu Ulice na televizi Nova rozčílila členy Rady pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV). Nově hrozí za skrytou reklamu, která nesplňuje podmínky product placementu, pokuta. Radním se konkrétně nelíbilo, jak s fixační pastou nakládá herec Vladimír Brabec v dílu seriálu Ulice, který Nova odvysílala 1. prosince.
VIDEO: Kritizovaný díl seriálu Ulice z 1. prosince 2010 (časy 4:40 a 7:05)
Popis scény: Čas 4:40 – muž (herec Vladimír Brabec) za stolem krájí jídlo na talíři. Ticho, pouze tikot hodin. Muž se tváří nervózně a nešťastně. Posléze vztekle odhodí příbor, se slovy „krucifix, mám já tohle zapotřebí,“ vstává od stolu, ze zásuvky vyndává krabičku a brožuru. Ozývá se svěží hudba. Muž krabičku postaví na stůl tak, že je na ní čitelný nápis Corega. Posadí se za stůl a listuje brožurou. Je patrné, že jde o návod k použití fixační pasty Corega,
popisují radní v tiskové zprávě ze svého posledního zasedání.
ČTĚTE TAKÉ: Televize protestují proti pravidlům pro product placement, která vydala RRTV
Muž čte návod, tiše pronáší „aha“ a „hmm“, sahá si na čelist a mimicky naznačuje, že se mu uvolnila protéza. Vzápětí se prudce zvedne od stolu, vzala krabičku s pastou Corega a odchází. Ještě se zastavila, vrací, a vzala s sebou i návod. Celá scéna trvá 50 vteřin. V čase 7:04 scéna pokračuje. Muž sedí za stolem, před ním leží na výrazném místě krabička se zřetelným nápisem Corega. Muž s napjatým výrazem kousne do topinky. Ozve se křupavý zvuk, protéza si s topinkou poradila. Pianissimo se rozezní něžná hudba. Muž se tiše spokojeně zasměje a uznale zamručí. Se šťastným výrazem ve tváři žvýká sousto a vítězoslavně si mne ruce,
pokračuje zápis RRTV.
K TÉMATU: „Kurva“ se před 22. hodinou neříká, varuje vysílací rada televizi Nova
Druhá scéna podle radních trvala 14 vteřin a obě dohromady přes minutu, přičemž neměly žádnou přímou návaznost na předchozí ani následující děj seriálu. Produkt je hlavním motivem scénky, jejímž jediným sdělením je informace, že uvolní-li se nám protéza, použijme fixační krém Corega, přičemž se poučme návodem na použití. Scéna má charakter reklamního spotu,
konstatuje Rada. Výrobek je dominantní částí obrazu, celý děj se točí kolem jeho funkce, herec na scéně neprovádí žádnou jinou akci, plně se soustředí na předvedení výrobku. Reklamní jazyk je patrný na stavbě scény, která je postavena na souslednosti děje člověk má problém – nabízíme řešení – řešení je aplikováno, problém je vyřešen,
dodává.
Televize sice mohou do svých pořadů umisťovat produkty, podle zákona jej ale nesmí nepatřičně zdůrazňovat. Žádný jiný verbální či neverbální obsah scéna nemá, dokonce ani nepředstírá, že by ho měla. Je zařazením a obsahem zcela samoúčelná,
vysvětlují radní, proč s Novou zahájili kvůli seriálu Ulice správní řízení.