Ve skutečnosti akorát házíte klacky pod nohy lidem, kteří se snaží, aby e-government fungoval rozumně a např. datové schránky se zřizovali jen na žádost vlastníka. Protože si věci přibarvujete a nafukujete je. Takže pak někdo, kdo chce obhajovat automatické vytváření datových schránek přihlášením do NIA, vezme váš text a prohlásí: „Podávejte se, vždyť ti odpůrci vůbec nevědí, jak to má fungovat. Datová schránka vůbec nebude zřizována všem, jak tvrdí pan seniorskeptik, ale jenom těm, kteří aktivně komunikují se státem přes internet. Stejně tak není pravda, že by se o zřízení datové schránky nedozvěděli – zobrazí se jim informační okno, které musí odsouhlasit. Vidíte, odpůrci e-governmentu si vymýšlí a překrucují realitu, nemá smysl je vůbec poslouchat.“ A vedle budou stát ti, kteří mají skutečné argumenty proti automatickému zřizování přihlášením přes NIA, ale ty už kvůli mám nebude nikdo poslouchat. Fakt dík.
Váš přípspěvek, jako obvykle, neřeší podstatu problému, tedy to, že občanovi je zřízena služba o kterou nestojí a stát má za to, že občan o tom ví a tuto službu používá. A to je, oč tu běží. Je nutno zajistit, a to by v právním státě mělo být naprosto normální, Aby stát respektoval vůli občanů, byť ji občané přímo nedeklarují. Takže pokud stát datové schránky zřídí všem občanům, měl by respektovat to, že někteří je používat nebudou a tudíž je zřizovat jako defaultně vypnuté. Aktivovat by se pak taková schránka směla pouze po VÝSLOVNÉM SOUHLASU dotyčného, což v tomto případě splněno není. A stejné by to mělo být i s nevyžádanými reklamními a obchodními sděleními. Jedním ze základních lidských práv by mělo být i pravo na neobtěžování nevyžádanými informacemi. Ale to by nebylo vhodné pro byznys a byznys má, jak známo, absolutní přednost před vším ostatním. Naštěstí tu máme, i když ,,dočasně" pozastavenou, službu Nevolejte. cz, která dokáže tohle obtěžování účinně blokovat. (Proto je asi dočasně, čili napořád, pozastavena).
To vím také, ale jde o podobný princip. A vše, co se jakýchkoli zásahů do soukromí týká, a to jak automatické zřizování datových schránek, tak nevyžádané obchodní nabídky, by mělo podléhat zákazu. Čili: Pokud to chci, tak si to vyžádám, pokud to nechci, nedělám nic a vnucovatel to musí bezvýhradně respektovat.
Domácností bez přístupu k internetu je méně než 20 %, výše jsem to psal. 97 % dětí žije v domácnosti s internetem. Viz https://www.czso.cz/csu/czso/internet-pouziva-pres-80-obyvatel-ceska Podmínkou toho, aby se rodič dostal do datové schránky, opravdu není to, aby dítě mělo podmínky pro absolvování distanční výuky. Na absolutní off-topic seniorskeptika, který nijak nesouvisí se zprávičkou, jste vy navázal dalším off-topicem, který nesouvisí ani se zprávičkou ani s komentářem seniorskeptika. Čím budeme pokračovat? Pustíme se třeba do kvality pláží v Chorvatsku?
Vycházel jsem z průzkumu před zavedením "distančky", Ten se nezabýval přístupem "v domácnosti", ale hodnotil, zda má k síti přístup dítě.
Důvodem byly některé typické situace, například: rodiče mají internet v mobilu, ale děti nemají datový tarif (nebo jen minimální, např. 100 MB dat měsíčně), rodiče mají internet v práci, ale v domácnosti nikoliv, rodiče přístup doma mají, ale děti nepouštějí na "svůj" (například služební) počítač...
Byť se to nám, pilným internetovým diskutérům, může zdát divné či podezřelé, domácností bez Internetu (jen internet v chytrých mobilech - tedy řekněme "domácností bez wifiny") je poměrně velké množství.
Jsme za, aby mob. tel. číslo bylo uveřejněno jen se souhlasem zákazníka. U EriMobile to tak i máme nastaveno, že automaticky s objednávkou mobilních tel. služeb zákazník žádá o neuveřejnění svého mob. tel. čísla. Uveřejněno je jen jestli to vyloženě v objednávce zákazník požaduje, jinak ne a zákazník má tak jistotu klidu. U EriMobile samozřejmě může zákazník zvolit i zcela nové, doposud nepoužité mob. číslo.
" V třetím pozměňovacím návrhu senátoři navrhují zrušit možnost, aby Český telekomunikační úřad (ČTÚ) mohl držitelům kmitočtových přídělů uložit i zpětně případnou povinnost, aby kmitočty sdíleli s dalšími operátory. ....."
A toto jen ten zásadní bod, za jehož zrušením bude stát obrovský lobing velké trojky mob. operátorů (T-Mobile, Vodafone a O2), protože fakticky by umožnil ČTU reálný vstup virtuálních mobilních operátorů v ČR a tím i konečně možného vzniku zdravě konkurenčního velkoobchodního trhu s mobilními daty. A od toho je krůček ke snížení cen za mobilní data pro koncové zákazníky (zatím je máme stále jedny z nejdražších v EU).
Ale to by znamenalo daleko menší dividendy pro vlastníky těchto mobilních operátorů. A tak stačí zalobovat ( což je je kulantní název pro protekci, tedy v lepším případě...). Zas tolik lidí v tom hospodářském výboru sněmovny není, takže tak drahý to nebude a všichni určitě z mobilů volají a datují hodně levně ........
Paní Předsedkyně ČTU dělá co může aby v ČR narovnala trh s mobilními daty a páni senáři , kde je většina pravicových poslanců, kteří by měli podporovat tržní prostředí, jí do toho svým rozhodnutím hodí vidle. Hold košile je stále bližší než kabát ....
Ono těch jeho (necituji, parafrázuji) "zhruba půlka lidí" v zásadě nebylo až TAK daleko od těch "80 % dospělých". Byť dětem se datové schránky nezřizují, ještě před rokem a něco - před "distanční výukou" - měla přístup k Internetu jen zhruba třetina školáků a mladší šlo směle zaokrouhlit směrem k nule. To dělalo nějakých 15 % populace.
Čili opravme, že to nebyla "jeho" polovina, ani "Vaše" pětina, ale celkem solidní třetina lidí bez netu.
Nicméně: i těch 20 % (necelých) dospěláků je dost významné číslo na to, aby si odpovědní uvědomili, že tu digitalizaci není dobré tlačit na občany silou.
Tahle novela se ale datových schránek netýká. Je to jiná novela, a ta zavádí zřízení datové schránky fyzické osobě po té, co se poprvé přihlásí přes NIA. Což asi těžko udělá člověk bez přístupu k internetu.
Mimochodem, podle statistik ČSÚ má přístup k internetu více než 80 % dospělých lidí.
Já s automatickým zřizováním datových schránek také nesouhlasím, ale není potřeba si kvůli tomu vymýšlet hlouposti.
A s těmi datovými schránkami je to také na palici. Zhruba 50% lidí u nás nemá internet, buď na něj nemá přístup z technických důvodů, nebo ho k životu vůbec nepotřebuje. Takže zapněte selský rozum a řekněte mi, jak se takový člověk dozví, že mu byla zřízena datová schránka a že je aktivní?!? Nijak, takže bude v klídku a pohodě žít na samotě u lesa dál, až jednoho dne... Takže, když už je, bůhvíproč, nebytně nutné, aby každý měl datovou schránku, mělo by být respektováno právo na to ji nepoužívat, tudíž by měla být zřízena jako neaktivní a ten, kdo ji potřebuje, ať si ji aktivuje. A takto by to mělo být se vším, veškeré služby by měly být povoleny a zprovozněny POUZE A VÝHRADNĚ tehdy, když si to dotyčný výslovně přeje a jen na tak dlouho, dokud si to přeje.
Když si na schránku vylepím nápis REKLAMY NE! musí to roklamáři respektovat. Na telefonní číslo nápis takto vylepit nejde, takže zákon by měl povolit telemarketing jen na ta čísla, která si to výslovně přejí a dají to, např. v internetová samoobsluze, zaškrtnutím příslušného políčka jasně najevo. Dnes to funguje tak, že, aspoň u Ouvej tů tů,telemarketing v samoobsluze zakázat nejde, musíte se dovolat operátora, ten sice telemarketing zakáže, ale jakmile navštívíte samoobsluhu znovu, zákaz se ihned automaticky zruší a nikdo vás o tom neinformuje, musíte podstoupit martyrium s dovoláním se operátorovi znovu. To je opravdu takový problém dát do samoobsluhy další kolonku s názvem telemarketing, tu defaultně nastavit na ZAKÁZÁNO a dát na výběr, zda povolit trvale, nebo dočasně (týden, měsíc, rok)?
Co je na tom nesmyslného? Až budu toužit po tom, aby mi volal kdejakej hejlula v neděli v poledne k obědu s nabídkou investicí do finančních derivátů, zázračných hrnců nebo shitů z "chráněné dílny", tak si zveřejním číslo. Do té doby ať mi nikdo, komu jsem neudělil souhlas, na "náhodně vygenerované" číslo nevolá.
To povolení má, stejně jako současná možnost zákazu, dost nesmyslnou podmínku. Musíte své číslo, jméno a možná i něco dalšího zveřejnit v oficiálním veřejném telefonním seznamu (Zlatých stránkách?) a tam teprve může být vyzmačena ta možnost, dnes opt-out, podle návrhu opt-in.
To jednak skoro nikdo neudělá (proč taky) a pak nastanou problémy s předplacenkami a čísly ve firemní síti.
Než nesplnitelné podmínky, ať to raději zakážou rovnou - ale je otázka, jestli by to nenarazilo někde jinde.