odjakživa stát poskytuje část svých odpovědností/služeb obyvatelům právě formou pobídek, dotací.
Na dotaci není nic špatného jen poslední a je to běžný mechanismus, jak může stát zajistit něco, aniž by to sám platil celé. To, že je poslední dobou módní házet všechny dotace do jednoho pytle a tvrdit, že jsou špatně na tom nic nemění.
Vždyť snad nikde na světě nefunguje plně tržní prostředí, vždy tam je potřeba nějaká intervence státu, který potřebuje nějak využít peníze, které vybírá. Je v tomhle úplně jedno, jak se ten vztah nazve, jestli stát si bude objednávat přímo služby, kupovat zboží v obchodech nebo stanoví podmínky a peníze bude nárokově vyplácet. Nerozumím tomu, proč jedna varianta je najednou strašně špatná a škodlivá.
Dotace jsou pouze hloupý zpusob, jak napravit část chyb, které se udělali dříve ( v tomto případě při vedení dopravního sektoru a telekomunikačního sektoru; např. správné nastavení podmínek přidělování licencí by bývalo část toho problému vyřešilo - a tak podobně u řady dalších zvoranych rozhodnutí státu).
tak zcela jistě se žádné obvinění o nehospodárnosti konat nebude
Zaznamenal jsme případ, kdy nové zastupitelstvo po volbách obvinilo předchozího starostu, že obec zadlužil příliš. Takže jistotu opravdu nemáte.
Většina obyvatel celé republiky, nejenom malých obcí, bere úvěry a provoz na dluh jako samozřejmost, protože se tak děje na celostátní úrovni, na krajské úrovni a nikoho tedy nepřekvapí, že je totéž i na úrovni regionální a místní, bohužel.
To, že se něco bere jako samozřejmost, neznamená, že je to považováno za správné. Třeba zrovna u toho státního dluhu je lidem ze všech stran vtloukáno do hlavy, že je špatný. Dále to, že lidé považují něco za normální v osobních financích nebo u komerčních firem, neznamená, že po veřejných institucích nebudou chtít pravý opak. Snad každému je jasné, že když chce firma zvýšit svoji efektivitu, může sice proškrtat nějaké zbytné výdaje, ale především musí investovat. Jakmile jde o veřejné prostředky, drtivá většina lidí najednou zná jenom škrtání výdajů a asi si myslí, že se veřejný sektor zefektivní bez investic.
nikoliv každý, ale vlakový dopravce poskytující wifi cestujícím již ano, dá se to považovat za doplňkovou službu, která je placená právě z té primární (prodej lístků). Jedná se o službu informační společnosti a ať chceme nebo ne, vztahují se na to nějaká pravidla, které dopravce musí dodržet.
Vždyť Regionjet i České dráhy mají WIFI uvedenou v podmínkách použití jako doplňkovou službu, mají vyznačené soupravy/vlaky, kde je poskytována a ČD při její nefunkčnosti dokonce poskytuje finanční náhradu. V rámci veřejných soutěží je wifi dnes i často součástí plnění.
Pokud obec použije úvěr např. na přístavbu školy (navíc obvykle s tím, že dostane i dotaci, kterou je potřeba vyčerpat v daném termínu), tak zcela jistě se žádné obvinění o nehospodárnosti konat nebude. Samozřejmě pokud jdou peníze na nějaké zjevné nesmysly, tak ano.
Většina obyvatel celé republiky, nejenom malých obcí, bere úvěry a provoz na dluh jako samozřejmost, protože se tak děje na celostátní úrovni, na krajské úrovni a nikoho tedy nepřekvapí, že je totéž i na úrovni regionální a místní, bohužel. Doba, kdy se napřed šetřilo a pak teprve utrácelo, je nenávratně pryč. Dneska se napřed utrácí a pak splácí (občas ale taky ne a hradí se jenom úroky z úvěrů, viz rozpočet ČR).
Máte nějaký doklad o tom, že je to nejčastější postup? Já jsem zaznamenal, že se zastupitelstva naopak bojí obce zadlužovat, protože je pak následující zastupitelstvo obviní z nehospodárného nakládání s veřejnými prostředky. Takže použít našetřené peníze je bezpečnější a jednodušší. A většina obyvatel uslyší na to, že obec logicky nemůže investovat do něčeho, na co nemá peníze, a musí na to ušetřit.
No tak se podivame na nejaka ta absolutni cisla. I kdyby "neco" tam nahodou usetrili, tak v tech ani ne sedmi milionech rocne to bude nevyznamna castka. A i z detailu je zrejme, ze v takove male obci proste moc penez nazbyt neni. Aneb z druhe strany ne kazda obec je bohata :-) Ano, tohle je jista dan za velkou rozdrobenost samosprav a troufam si rict, ze tam vznikaji velke ztraty co se verejnych penez tyce. Kazda sranda neco stoji.
Může to tak být, ale taky nemusí. Stačí se podívat na rozpočty té konkrétní obce za posledních pár let a je jasno, jestli skutečně na něco šetří, anebo prostě mají peněz tolik, že je nelze jen tak utratit. Zdaleka ne každá malá obec je nutně chudá.
Jinak obvykle obce svoje větší investiční akce neřeší tím, že by šetřily a pak je realizovaly. Nejčastější postup je ten, že se akce uskuteční hned a obce si pak běžně berou úvěr, když svoje peníze nemají. Nikdo nebude čekat X let na nějaké našetření, navíc s rizikem, že proběhnou volby a nové zastupitelstvo ty našetřené peníze rozhází jinde.
Takže žádná dotace není potřeba, ale když ji můžete využít, tak se ještě jejím využitím pochlubíte. Přístup, že správně je to, co vyhovuje právě vám, bohužel není aplikovatelný na celou demokratickou společnost. Alespoň v demokracii. V diktatuře by to šlo, ovšem jen za podmínky, že zrovna vy byste byl ten diktátor.
Male obce, malo prostredku. Co cekate... za malo penez hodne muziky? ;-) Mozna se podivejte i na koeficienty v rozpoctovem urceni dani, ktere tyhle kotehulky proste znevyhodnuji. Resp. je tlaci do stavu, kdy se bez dotace defacto ani neuprdnete, ale dotace se prerozdeluji minimalne z rozpoctu kraju, ale typicky spis na celostatni urovni. No a pak zalezi, jak moc vas tam maji "v centru deni" radi ;-)
Jinak samozrejme ty mista "bez chodniku" najdete i v Praze. Jen se musite dohrabat nekam dal nez na Vaclavak :-) Jo a ten odpad... v Praze se vybere 1,4 miliardy... ale celkove naklady v tehle oblasti jsou nejake 2,1 miliardy... no hadejte, odkud se dorovna rozdil.
Čím menší hustota obyvatel, tím vyšší náklady veřejných služeb na hlavu a to dost zásadně. Pokud vezmeme dva extrémy, tedy blokovou výstavbu typu Vinohrady v Praze a zástavbu čistě rodinných domů, tak ty výdaje na hektar veřejného prostoru (chodníky, ulice, osvětlení, parky, kanalizace, vodovod, plyn, elektrika - vše výstavba i údržba) jsou v blokové výstavbě oproti RD jen dvojnásobné. Ale hustota obyvatel je v blokové výstavbě skoro 10x vyšší. V přepočtu na hlavu je to tedy nějaký pětinásobek. Základní daň z nemovitosti je přitom stejná u bytu i RD a naopak koeficient je vyšší u velkých měst. Tedy ve výsledku je ta daň z nemovitosti na vesnici opravdu trestuhodně nízká a ta kvalita veřejného prostoru tomu odpovídá.
Podobně je to z odpadem, náklady na odvoz jsou v Praze násobně nižší (pamatujte na tu 10x hustotu), vyvážet popelnice denně z bytových domů je levnější, než to jednou za týden sbírat jednotlivě po rodinných domcích.
daň z nemovitosti je u nás trestuhodně nízká
Ta nízká daň z nemovitosti v ČR zcela odpovídá tomu, jak se obce a města starají o jejich rozvoj. Nevím odkud jste, pokud z Prahy, tak se někdy vypravte do středočeského kraje za Říčany a v Mukařově doprava směr Sázava a tam si ty obce projeďte.
To je oblast kde jsou chatové osady ve větší míře, než rodinné domy a čas se tam zastavil v 70 letech. Tedy jen ten čas, kdy obce něco dělají, to jak zvyšují daň z nemovitosti se jaksi nezastavilo.
Dostat se k nemovitosti bez vozu, který má světlou výšku menší než 18+ cm jaksi nejde, protože nikde nejsou cesty a všude jen vyježděné koleje, tu přes louku, tu přes les tu přes nějaký cizí pozemek apod. A obcím je to zcela ukradené a nikde cesty dělat nehodlají. Jen vyžadují to, že fekálie musí likvidovat fekální vůz, který tam odmítá jezdit, protože tam prostě úzkýma "cestama" neprojede aniž by si o stromy neorval auto.
Odvoz odpadu? 1x za 14 dní za 1200 kč ročně... v Praze mě to stojí polovinu. Nedovedete si představit, jak to vypadá po pár dnech v létě, kdy se odpad navrší do hromad 2x přesahující velikost popelnic. Vyvážet to častěji nehodlají, takto to prý stačí. Smrad, vosy a mouchy se tu můžou posílat na export.
Veřejné osvětlení nebo chodníky? Utopie. Chodíte všude po neosvětlené silnici bez krajnice a čekáte, kdy si vás na přední masku namaže nějaký náklaďák.
Takže daň z nemovitosti ve spojitosti s "trestuhodně nízké" bych tu fakt nepoužíval. Ta je tu k poskytovaným službám extrémně vysoká.
Veřejné WiFi jsou nesystémové řešení. Telekomunikační služby mi poskytuje telekomunikační operátor, tak chci, aby mi ty jeho služby fungovaly pokud možno všude. A ne že budu muset každou chvíli hledat, jestli tam funguje nějaké náhradní řešení a jestli dokáže nahradit zrovna tu službu operátora, kterou jsem chtěl použít.
Tak třeba já na to čekám, a má to pro mne daleko větší význam, než třeba možnost parkovat auto na ulici prakticky zadarmo. Tak to holt je, že se z veřejných peněz platí věci, které mají význam pro jednoho ale pro jiného ne, a u jiné věci placené z veřejných peněz je to zase opačně.
Zrovna majitelé nemovitostí na to přispívat nebudou, protože dan z nemovitosti je příjmem obce, tohle se bude platit ze státních peněz. A pokud jde o daně, vybral jste snad ty dva nejhloupější příklady – daň z nemovitosti je u nás trestuhodně nízká, pak se místo toho musí zdaňovat práce, což je špatně. No a živnostníci toho na daních také moc neplatí – porovnejte si, kolik má stát ze stejné práce zaměstnance a živnostníka.
"WiFi6/7 systém pro vagón vyjde na desetinu" to je dost odvážné tvrzení :).
Už teď někteří dopravci používají dvojici modemů jako Teltonika RUTX50 pro celý vlak, ale bojuješ tam s tím, že LTE nemá dostatečnou kapacitu pro připojení celého vlaku, pro 5G naopak sedí spousta klientů než jeden velký modem.
V našich podmínkách proběhla řada testů s dopravci a právě varianta 5G opakovače a posílení 5G infrastruktury poskytuje nejlepší výkon, cena naopak je srovnatelná s Wifi variantou, která je zase technicky velice komplikovaná, z provozovatele se stane malý ISP a legislativně to není moc, to jsi předpokládám ve své kalkulaci vůbec nezohlednil.
Domnívám se, že zajistit kvalitní WiFi by bylo mnohem levnější, než 5G, neboť by stačilo to 5G chytit vně vlaku a WiFi6/7 systém pro vagón vyjde na desetinu, než 5G vysílač. A díky VoWiFi by neměl být problém s voláním, alespoň by vznikl tlak na operátory, aby tuto funkcionalitu přestali omezovat jen na ČR.
jenže koleje jsou omezený zdroj, na většině tratí jezdí jediný dopravce, tam kde je konkurence, jsou tam stejně jednotky dopravců a vstupní náklady jsou obrovské, nelze tedy mluvit o plně tržním prostředí.
Stát se pokoušel to vyřešit domluvou, pokoušel se dotlačit k lepšímu signálu operátory (tam opět není konkurence a nekonkurují si v pokrytí kolejí), ale ti namítají, že část problému není u nich a pokrytí tratí už výrazně zlepšili kvůli podmínkám v poslední dražbě licencí.
Teď to stát zkouší dělat formou dotací pro dopravce. Přeci jen pokrytí signálem je z velké části služba státu lidem, kdyby se to nechalo pouze na trhu, tak máme signál ve městech a na dálnicích, což tady už kdysi bylo. Ne vše se dá řešit trhem. Bavit se můžeme jen o formě jak motivovat firmy, aby ty služby poskytovali.
Tak to uz davno neplati. Regiojet jezdi na spouste relaci v objednavce statu nebo kraju, tedy defacto provozuje i vlaky dotovane z verejnych penez. A ze by kvalita sluzeb soukromeho dopravce byla lepsi se take rict neda.
Za prvé, všichni tři uvedení dopravci provozují i linky v závazku veřejné služby. (Akorát bych teda mezi hlavní dopravce ředil minimálně ještě Arrivu.)
Za druhé, jde o klasické selhání trhu. Mít 5G signál ve vlaku je nepochybně přínos pro cestující, jenže soukromý subjekt nabízející služby tím nic nezíská. Telekomunikačního operátora si nikdo nevybírá podle toho, jaký má signál ve vlacích. Cestující většinou nenapadne, že když ve vlaku nechytí mobilní signál, nemusí to být problém telekomunikačního operátora, ale problém vlaku. No a že by nějaký dopravce zkoušel přetáhnout cestující tím, že u něj ve vlaku chytnou mobilní signál, to si také moc nedovedu představit – zejména když to dopravce nemá ve své moci, a pokud vlak vjede do oblasti, kde operátor nemá pokrytí, dopravce bude akorát řešit reklamace, že sliboval pokrytí mobilním signálem, ale cestujícímu se internet odpojil.
Nechápu, proč stát dotuje v tomhle soukromé dopravce. Měl by je dotovat nanejvýš v oblasti služby kterou poskytují, dotace na levnější a spolehlivější veřejnou dopravu by jistě byly fajn.
Dotace na mobilní signál pro soukromé firmy je nesmysl. Buď to ti podnikatelé zákazníkům zařídí, nebo nezařídí, kdyby existovalo skutečné konkurenční prostředí, tak zákazník k tomu přihlédne při výběru dopravce anebo nepřihlédne. Ve stávající podobě je to hloupost, plýtvání státními penězi a zbytečné narušování konkurenčního prostředí trhu.