Součástí AI chatbotu ChatGPT je nově také vyhledávač. Firma OpenAI jej nejdřív zprovoznila svým platícím uživatelům (balíčky Plus a Teams) s tím, že v následujících měsících se mají dočkat také uživatelé verze zdarma.
ChatGPT Search má podle firmy zásadně vylepšit schopnost chatbotu prohledávat web a získávat aktuální informace v reálném čase. Funguje vlastně jako vyhledávač s konverzačním rozhraním, do kterého uživatel může zadávat dotazy v přirozeném jazyce a chatbot mu stejným způsobem odpoví. Uživatel může klást také další upřesňující dotazy a pokračovat tak v konverzaci.
Vyhledávač je postaven na upravené a dotrénované verzi velkého jazykového modelu GPT-4o. V budoucnu OpenAI plánuje pro složitější dotazy používat i nejnovější model OpenAI o1.
Vyhledávání se aktivuje buď jako součást dotazu, nebo stisknutím nového tlačítka Hledat. Funguje jak na webové verzi ChatGPT, tak v aplikacích. Existuje také ve formě doplňku pro prohlížeč Chrome, který změní výchozí vyhledávač browseru na ChatGPT.
U vygenerovaných odpovědí ChatGPT ukazuje také odkazy na zdroje informací. Součástí odpovědi může v určitých případech být i obrázek.
OpenAI v uplynulých měsících uzavřela licenční smlouvy s řadou velkých vydavatelů (Associated Press, Axel Springer, Condé Nast, Financial Times, Hearst, Le Monde, News Corp, El País, Reuters, The Atlantic, Time a další). Může tak ve výsledcích hledání využívat jejich obsah.
Podle firmy se ve výsledcích hledání mohou zobrazovat i odkazy na obsah dalších vydavatelů. Musí ale botům OpenAI povolit indexovat jejich weby.
Své vlastní AI vyhledávání rozšiřuje i Google. Firma tento týden oznámila rozšíření nového rozhraní výsledků vyhledávání AI Overviews do více než 100 zemí světa. Evropa, a tím pádem i Česko, mezi nimi ale není.