To se pak stane, že všichni navrhnou dvoj-troj násobek a co potom? :)
Jinak ve většině zemí okolo jsou i lepší ceny ve standardním ceníku - není třeba ani smlouvat nižší cenu. Prostě specifický trh :-(
120 GB for €9.99 per month. 9 GB for EU roaming. Unlimited calls and SMS in EU
300 GB for €13.99 per month. 12 GB for EU roaming
100 GB, unlimited minutes and 1000 SMS: €8.90 - EU cap: 7 GB from 2nd month
data-only 30 GB: €7 - EU cap: 5 GB from 2nd month
unlimited calls and SMS, 30 GB, 5 GB EU cap, 30 zł
2. 12. 2022, 14:19 editováno autorem komentáře
Ty nabidky jsou takove
O2 - 100GB za 300,-
VF - 599,- 2 Mbit unlimited
TMO - 10 GB slowdown pak unlimited - neco kolem 4 stovek.
Takze at mi nikdo nerika, ze nedokazou dodat 50 GB do petistovky.
Realna cena unlimited tarifu je totiz kolem 3-4 stovek a ne jejich idea, ze kazdy zakaznik ma dat tisicovku.
Ackoliv jsem jinak veliky libertarian/ancap, tak tady s tema trema je ten volny trh tak rozdrbany, ze kdybysme meli tu moznost a nebranila nam EU, tak bych nasadil regulaci na nakladove ceny plus primerena marze treba 10%, at se vzpamatuji.
To jen protože neumíš přemýšlet mezi realitou a potenciálním politickým ideálem. Státní frekvence rozdělované třem konkrétním operátorům asi nejsou úplný příklad volnèho trhu. A jak si to stát udělal, takový to má. Takže se nabízí pragmatické řešení, které to dál zreguluje. Protože transformaci na ancapistán nebo čtvrtýho operátora do dvou let asi nezvládneme, viď.
Já si teda myslím, že i ten mobilní operátor se "specifickou cenou" je pořád efektivnější firma než cokoliv ve státním vlastnictví. Stát zatím asi v ničem neumí fungovat jako správný hospodář :) Mj. státní vlastnictví všeho podnikání už jsme tu měli a nikam to nevedlo :-(
Jinak státu vůbec nikdo nebrání založit dceřinku, vzít nějakou velkoobchodní smlouvu, kterou vynucuje ČTÚ a licenční podmínky, a založit si vlastního virtuála, který bude mít konkurenční ceny. (A nebo nebude mít, protože to nejde?) :)
Představa, že trh, na kterém jsou tak zásadně omezené zdroje, jako je to u kmitočtů, bude fungovat na principech tržní ekonomiky, musí být snad směšná i malému dítěti.
Celá ta šaškárna s "virtuály" je taky úsměvná. Vytvoříme "firemní zákazníky" původního trojjediného držitele zdrojů a infrastruktury a budeme se modlit, aby dokázal přijít s výhodnější nabídkou a aby ho za to jeho subdodavatel infrastruktury, který je zároveň jeho přímým konkurentem, nešikanoval. Hahaha.
Souhlasím s tím, že speciálně český stát, je mizerný hospodář. Je to vidět na České poště, Českých drahách atd. Ale dát do soukromých rukou a bez regulace a kontroly zásadní infrastrukturu, která má omezené zdroje, ať už je to množství frekvencí nebo třeba prostor po položení vodovodního potrubí, je zaprodávání občanů.
Stát má smysl jen tehdy, pokud dokáže svým občanům poskytovat akceptovatelnou společenskou smlouvu - správu veřejných, společných statků. Rozprodání veřejné infrastruktury (např. vodovodního řadu) a společných statků (např. frekvencí) zahraničním soukromníkům bez možnosti místní samosprávy jakkoliv ovlivnit činnost takové infrastruktury ve prospěch svých občanů, je důvodem považovat takové státní zřízení za pracující proti zájmu svých občanů.
Nejsem si tedka jisty jak je to u O2/CETINu, ti jsou pod nejakou regulaci minimalne u fixnich sluzeb (hledat se mi to nechce), kazdopadne stiznost virtualu je jednoznacna - nejsou schopni dostat lepsi cenu, nez co nabizi prave ten operator ve svych baliccich.
Takze mozna dalsi vec co mne napada je misto nastaveni cenove regulace primo, je donutit je prodavat pristup k infra pro MVNO za naklad + fix. marze.
Tohle by pak prirozene mohlo snizit i jejich hlavni ceny.
Ve sve podstate teda udelat to samy s vysilacema, kdyz CETIN pousti na svou infra jine operatory. A rozjet nad tim full MVNO.
Chudák zřízení za to nemůže, když je plné amorálních bytostí, které se tam z velké části usadili během škatulat na konci minulého režimu a začátku tohoto zřízení. Prostě je všude spousta tehle "pouze" kariérních bolševiků/jejich rodin/dětí, u kterých se hodnotí jako strašné plus, že byli jen kariérními bolševiky a ne přesvědčenymi. No, nevím, no...
Nevím, kde se bere ta představa, jak strašlivě výhodné jsou firemní tarify. Jak které. Ano, jsou zřetelně lepší, ale zase taková pecka to leckdy není.
Příklad: VF neomezený za 599 má data rychlostí 2mbit. Firemní tarif nabízí totéž o 50 levněji a s rychlostí 10mbit. Jako jo, to firemní je zřetelně lepší, ale představa, že to bude za stovku je přehnaná.
I firmy se totiž dostávají do kartelové pasti: když vyjednávají první smlouvu, dojde k jakési soutěži. Když potom po čase ale to chtějí zkusit znovu, dostanou jedinou nabídku od dosavadního operátora.
Firemní tarify byly zcela jiným světem pouze do oné 'O2 revoluce", kdy O2 před pár lety "porušila" oligopol a šla s cenama rezidenčních tarifů mírně dolů.
Musela tenkrát celou akci připravovat v zahraničí, protože v Čechsch jsou telekomunikace mrňavým rybníčkem, kde se všechno hned vyžvani.
Nicméně, furt jsou firemní tarify odvozeny od měsíční útraty - takže pokud Vaše firma utratí za měsíc dva a půl tisíce, tak těžko může čekat, že bude mít výhodnější podmínky, než běžná rodina. ;-)
Stát si stále domnívá, že velká celostátní zakázka řízená Ministerstvem vyjde pro stát levněji, než kdyby si každý lokální Finančí úřad nebo Škola nasmlouvá sám svého dodavatele Internetu, mobilních služeb atd. , kterého zná a ví, že mu dodá služby podle jeho potřeb.
Stát má určit ředitelům takových organizací jen celkový limit nákladů na rok, které mohou utratit a zbytek at nechá na ty lokální ředitele Úřadů. Bude méně korupce, méně malých domů pro politické strany a proto budou i levnější a lepší služby pro Stát. Tak jednoduchý to je.
To že měla být dávno regulace mobilního trhu a nebo, že měl být 4 mobilní operátor, který by poskytoval konkurečně schopné velkoobchodní tarify virtuálům je jasný, ale nikdo to nechce, protože zatím velká trojka operátorů si kupovala politiky za levné tarify. Nyní to asi končí a to je dobře.
Jestli ale UHOS zjstí, že velká trojka porušuje pravidla hospodářské soutěže tím , že nedává státním úředníkům výrazně nižší ceny (rozumějme malou domů ) než obyčejným lidem tak to bude fakt rozhodnutí na palici. Jak ale říká klasik, u nás je možný cokoliv...
Nakoupit pausal pro 15tis lidi bude vzdy cenove vyhodnejsi nez koupit 5000 pausalu pro 3 lidi. Nevidim duvod proc by treba skola v dolni horni mela platit za jeden stejny pausal 3000 zatimco skola v leve prave 1000. Jsou veci kde delat rozhodnuti na mistni urovni ma smysl, ale objednavka mobilnich sluzeb pro statni organizace mezi ne dle meho nazoru nepatri.
Tak jednoduchý to je.
Tak jednoduchý to rozhodně není... Kde je větší pravděpodobnost korupce a případného jejího utajení? U jedné velké celostátní zakázky o které se všude mluví nebo v případě objednávání po "okresech" u 76 malých lokálních zakázek, kde v některých okresech ani není nikdo, kdo by měl zájem to kontrolovat?
A že si škola nasmlouvá mi přijde jako učiteli na poměrně velkém gymnáziu ve velkém městě jako naprosto úsměvná fantasmagorie. Donutit vedení školy, aby zařizovalo telefonní tarify je neuvěřitelná absurdní fikce. Vrcholem jejich práce je, že když už je zákon a kontrola donutí, že existuje nějaké GDPR a že mají mít nějaké podpisy, že zavolají stejnému právníkovi jako vždycky, ten pošle přes kopírák jako všem ostatním vytvořený GDPR pamflet a já jako kantor jsem pak nucen podepisovat věci v naprostém rozporu s realitou mých povinností. Např. má podepisovat, že osobní údaje žáků nebudu žádným způsobem uchovávat ani zpracovávat na svých zařízeních. A jak to asi mám udělat, když se studenty chodím na exkurze nebo jezdím na výlety, potřebuju aby mi mohli zavolat a já jim v případě problémů, ale do telefonu si číslo ani samotné prý uložit nesmím. Škola samozřejmě žádné služební telefony ani pro zjevně pracovní potřeby pořizovat nebude. Natož nějaké tarify.
A ono se ani nejde moc divit. I při cca 130 zaměstnancích si totiž nemůžou dovolit platit člověka, co by takovou otravnou administrativu řešil...