Jestli připustíme, že mobilní komunikace jsou součástí kritické infrastruktury - což rozhodně jsou - měli by se začít i podle toho chovat.
Ono nejde privatizovat zisky a socializovat ztráty, víme?
Oni ale neříkají nic o ziscích a ztrátách, nějakých dotacích apod., což tady naznačujete, doporučuji vám přečíst si článek znovu.
Viz. tento výňatek: "Potřebujeme, aby stát pomohl zvyšovat odolnost infrastruktury a aby s námi spolupracoval při řešení krizových stavů,” ...
nebo "Operátoři chtějí, aby telekomunikační sítě byly zohledněny jako klíčové složky národní kritické infrastruktury. Měly by být zahrnuty při přípravě scénářů na možné krácení či přerozdělování dodávek energií."
Evidentně jim tedy jde o situaci, kdy by byl energie nedostatek, aby se na ně nezapomnělo. O tom, že by si ji nezaplatili, tam není ani slovo.
Přesně tak pochopil jsem to tak, že pokud by třeba mělo dojít k blackoutu, tak se připravte na to, že po určité době (hodiny) až dojdou baterie, tak nemalá část BTSek nepojede. Takže si mobilem nezavoláte/ani vám nikdo nezavolá.
Další problém je, že nemusí jít i některé spoje, takže se nepřipojíte k těm službám, co máte v cloudech.
Co se týká obyčejných lidí (občanů), tak ty to tolik trápit nemusí, alias pokud bude blackout, budou řešit mnoho jiných problémů typu, že jim nejde tepelné čerpadlo a mrznou doma, kde není co dělat, protože jim nejde PC, televize, děti nepůjdou do škol a školek (protože ty nebudou v provozu) ...
Horší je to ale pro firmy, které jsou součástí kritické infrastruktury, protože tyto budu mít problém kontaktovat své zaměstnance, spojit své zaměstnance, připojit se k podpůrným IT službám apod. a tím pádem může padnout nebo být významně omezena i část kritických služeb - tzn. nepojde vám (nebo jen velmi omezeně) třeba ani voda nebo kanalizace, nepojede vám plyn, nepůjde sehnat benzín a nafta, v obchodě nebudou potraviny, ... celkově se na to kritická infrastruktura připravuje, ale prakticky není zřejmé, zda příprava do "potřebné míry" je dostatečná. Protože se velmi obtížně testuje právě to spojení služeb. Alias garantuje mi někdo, že v případě blackoutu se připojím do datového centra? A jak dlouho to DC pojede? A jak dlouhý ten blackout bude?
No a při současné situaci v energetice je třeba se na blackout chystat...
Tak vševědoucně pokyvujte hlavou. Já prostě nechápu, že se všechno řeší na poslední chvíli. Jako teď zjistili manažeři,že je nějaký problém? Za co jsou placení? Chápu, že se jedná o kritickou infrastrukturu, ale právě proto mají být připraveni na různé scénáře i bez státu. A jen tak mimochodem, pokud už bude tak zle, že bude elektřina na příděl, tak iNet je to poslední co mě bude trápit.