Tohle je ovšem celé špatně.
Předně: mobily jsou určené na telefonování - a tak to mělo zůstat.
Ano, chytré mobily se používají na kde co, včetně sledování hudby, čtení literatury, koukání na videa (či filmy), ale dnes se tak v drtivé většině případů děje formou streamingu a nikoliv uložením kopie cédéčka do lokálního úložiště.
To mohlo platit před patnácti lety, když iPhone vlítl do éry MP3 přehrávačů
s mobilem, který to uměl mnohem lépe - a zároveň se od té doby (2007) místo ukládání skladeb do mobilů začalo streamovat. Velikost interního úložiště je pro toto použití nepodstatná.
Tudíž OSA hodlá kasírovat za něco, co s kopírováním autorcky chráněných děl nesouvisí - nikoliv kvůli možnému pirátství
, ale protože pro to má oporu v (poněkud zastaralém) zákoně, protože může, protože prostě chce.
Nevím, proč bych měl platit třeba i jen 48 Kč za telefon OSA, jen proto, že to má 32 GB interního úložiště, když si ho budu kupovat jen proto, abych mohl telefonovat - a protože banka mne bez aplikace do bankovnictví nepustí. Tedy: přístup do banky mne bude stát (opakovaně) nejen několik tisíc za telefon, ale ještě navrch několik desetikorun OSA.
A to vůbec netuším, jakým způsobem ten poplatek budu hradit a posílat, až mi ten mobil dorazí poštou odněkud z Německa. Místo cla budu muset vyplnit formulář a složenkou poslat na číslo účtu s přiděleným variabilním symbolem několik desítek korun? (Jasně, pokud koupím mobil na Alze nebo u operátora, asi to vypapíruje on, ale i tak mi to přijde hloupé.)
A proč vlastně by se to mělo vztahovat na mobily dovezené
, ale nikoliv na ty zde vyrobené?
Zase je to originalni zpusob, kterak s OSA vy*ebat :-) Soucasky dovezete, tady tsesrouubjete a prohlasite to za mistni vyrobek, problem solved... mohl by to byt treba takovy AlzaFoun :-)
Ze ochranci prav ziji mentalne ve stoleti pary je samozrejme fakt.... ostatne oni byli zakrneni uz v dobe, kdy "bojovali" s Napsterem a ocividne si tu hlavu z prd*li nevyndali porad (a nejsou v tom sami)... Akorat ze doby, kdy si lide ve velkem "zalohovali" audiovizualni dila ziskana neoriginalni cestou u sebe je uz davno pryc. Jasne, par jedincu to stale dela... ale jinak to s prehledem valcuji online sluzby distribuujici filmy ci hudbu z nejake te aplikace.
Dokud byly mobilní telefony
určené k telefonování, šel vývoj směrem aby se s tím dobře telefonovalo
. Ano, šlo tam ukládat a poslouchat hudbu, ale to se zas tolik od toho telefonování neliší.
Pak přišel iPhone, udělal z telefonu
kapesní multimediální počítač
- a od té chvíle se ten vývoj přesunul do směru co největší display, co nedotykovější ovládání, co nejsilnější procesor, co největší úložiště...
, ovšem u každého parametru s poměrně těsně nastavenými limity.
Výsledkem je kompromis, kdy se to zařízení už příliš nehodí pro telefonování, ale ještě zdaleka ne pro pohodlné čtení, natož pohodlné sledování filmu, streamovaná hudba trpí nízkým bitrate, na hraní her to nemá dost výkonu ani vhodné ovládání, jako navigace to trpí na nekvalitní GPS... Umí to spoustu věcí, ale žádnou výborně
. (A navrch to nevydrží fungovat na baterku bez nabíjení několik týdnů.)
Je to kompromis po všech stránkách.
Takže mobilem
myslí kapesní počítač
zejména OSA, protože přístroj určený hlavně k telefonování by neměl úložiště, které by stálo za to kasírovat: do jednoho gigabajtu v ceně 1.50 Kč by se pohodlně vešel adresář kontaktů, kalendáře a rozličná vyzvánění, a ještě by zbylo.
Hlavně i když si tam to CDčko uložim, tak co je jim do toho? Dělam často zálohy CD který mam fyzicky doma a ne všechno je na streamovacích službách, případně je to tam už v remasterovaný verzi s válkou hlasitostí takže je lepší si to poslechnout ze 30 let starýho CD ve vyšší kvalitě, nebo si udělat rip z vinylu. Jsem pirát když si koupim vinyl za 2 litry a pak si z něj udělam rip a dam si ho do mobilu? Asi jo, ale je to chyba hudebního průmyslu že všechno digitální je v mizerný kvalitě s nízkou dynamikou a jediná kvalitní nahrávka ja na vinylu.
Tady je spíš problém (u hudebních děl), že stále platí, že autory jsou skladatel + textař + interpret (...), a právě těm náleží odměna za každé opakované použití (přehrání v rádiu
). A zkopírování (či digitalizace) z CD/LP na jiné médium jednoznačně je opakované použití
.
Ve filmovém průmyslu se to trochu zjednodušilo tím, že z hlediska autorskoprávního je autorem filmové studio
(jak se lze dočíst v závěru většiny titulků), takže se o ně nemusí starat nějaká ta OSA Nostra
.
Nikoli, autorem filmu je podle českého AZ režisér. Ostatně autorem je vždy fyzická osoba. Ale majetková práva k autorskému dílu lze samozřejmě prodat, a i u hudebních děl platí, že majetková práva často vlastní nějaké studio. (A mnozí, kteří současné autorské právo nesnáší a nechápou na ta studia nadávají a myslí si, že autorům jejich díla kradou.)
No tak uplne vubec neni. Protoze digitalizace ci vytvoreni kopie, je takzvane zalohovani a kazdy kdo si poridi nosic s multimedialnim obsahem ma pravo minimalne na jednu kopii vlastni vyroby, pro pripad, ze by se original znicil.
Navic dle ceskeho prava, koncovy uzivatel dila s multimedialnim obsahem ma pravo s dilem nakladat dle sve libosti vcetne editace s jedinou vyjimkou. Nesmi toto dilo ani pozmenene nikterak dal sirit.
Pro siritele multimedialnich del plati jine podminky a plati za kazdou prehranou skladu dle playlistu atd,...
To same koncerty, atd,... maji jasne danou strukturu poplatku a vyberu techto poplatku.
Kazdopadne bude legrace to sledovat jestli to projde pres zakonodarce,...
A samozrejme doba se zmenila i v tomhle smeru - dnes to medium taky slouzi vic pro ukladani vlastni "tvorby" (fotky, videa) - schvalne v uvozovkach, protoze obsahova kvalita byva casto nevalna.... ale je toho sekundarne plny youtube :-) To uz nam ti "kolektivni spravci", kteri ale tvurce takovych "del" nezastupuji opet odmitaji jaksi priznat, kdyz hledaji za co vsechno by se melo jeste platit...
Jenže zase neplatíte cenu té kopie, ale výrazně méně. Cenu té kopie si zaplatíte ve všech médiích, i těch, která jste na to nepoužil. Bere se to tak, že to v průměru vyjde.
Podle mne jde o přežitek, ale ne proto, že se nenahraná média používají jinak. Dneska už máme technologie, které umožňují licencovat každou jednotlivou kopii. Jestli se na to chci podívat jenom jednou ze streamu, nebo si to uložit, abych se na to mohl týden dívat i bez internetu, nebo to chci mít dostupné trvale, pro sebe nebo pro rodinu – to všechno se dá dnes snadno řešit nákupem přes internet, bez nějaké režie. Tak pojďme právo na užití pro osobní potřebu úplně zrušit, tím pádem odpadnou i poplatky za nenahraná média a kolektivní správci práv a bude po problému. (Samozřejmě by vznikly jiné problémy, jako co s dříve vytvořenými kopiemi.)
Zakaz uziti pro osobni potrebu bude funguvat zhruba stejne tak dokonale, jako prohibice. A nebo dalsi "zakazy" (ve finale se dost dobre nedokazeme poprat ani se zakazem alkoholu u mladistvych, ze?). Podobne zakazy v obecne rovine ve finale spis pomuzou cernemu trhu - a to historie prokazala opakovane. Jen opet, pokud se vratime do let davnych, tak "zakazkove paleni" na ty prazdny media fakt problem byl... akorat s nastupem novych technologii sam jaksi uz vicemene vysumel. Stejne jako vysumelo do ztracena kopirovani MC ci VHS kazet, ze? Ve finale uz ani v pripade toho uloz.to clovek nemusel dilo nikam stahovat - proste si ho pustil online z prehravace, co tam meli. A obdobne funguji i neautorizovane kopie del treba na youtube. A dnes uz i FUPy na mobilnich sluzbach se posouvaji do dimenzi, kdy neni az takovy luxus si pustit video na mobilu online. A driv to clovek stahoval do offline treba i proto, ze proste propustnost tech linek "zive" prehravani neumoznovala, a kdyz - tak v kvalite horsi, nez bylo i pozenmi vysilani v PALu.
Problem kolektivnich spravcu je ciste v tom, ze sve mysleni zapomeli prizpusobit moderni dobe a modernim trendum. Paprdove si zvykli na svuj bezpracny penezovod a ten kdyz jim postupne vysycha, tak jen hledaji zpusoby, kterak tam pokud mozno bez prace prisypat dalsi prachy. Akorat tahle cesta je proste dlouhodobe neudrzitelna, protoze chovani konzumentu se proste meni.
A co ze jsem poprel? Ze je poplatek z media a vubec tenhle princip "kolektivnich spravcu" archaismus pisu v ruznych formach odzacatku a mimochodem, predmetem me kritiky je i velka "provozni rezie" samotnych spravcu. Vsak to doslo tak daleko, ze ne vsichni maji zajem se nechat tradicnimi svazy zastupovat... jen samozrejme veci typu poplatky z medii/zarizeni jsou zaruceny penezovod i do situaci, kdy realne svaz bude zastupovat jen minoritni skupinu autoru.
u softwaru nikdy užití pro osobní potřebu nebylo
Zajímavé tvrzení - tak proč existují (softwareové) licence, které přesně tohle zmiňují či umožňují? ;o)
(A kromě toho: u software se explicitně předpokládá, že ho někam zkopírujete, neboť ve většině případů by ani nefungoval. Nemluvě o doporučeném vytváření archivních a zálohovacích kopií...)
Zajímavé tvrzení - tak proč existují (softwareové) licence, které přesně tohle zmiňují či umožňují? ;o)
Nechtěl byste si nejdřív nastudovat základy toho, o čem chcete diskutovat? Užití pro osobní potřebu je jedno z volných užití, tedy něco, co je dané přímo zákonem a licenci k tomu nepotřebujete. Technické kopie zákon také pokrývá.
Trochu logický kotrmelec.
Právo na užití pro osobní potřebu
je naopak potřeba zachovat.
Co je potřeba napravit, je oddělení práva přístupu k dílu
od práva přístupu k nosiči
(zjednodušeně popsáno).
Tedy: pokud si zaplatím za kopii skladby/filmu, mám právo je konzumovat
a) jednorázově v případě streamingu,
b) opakovaně v případě kopie (CD/DVD/BD/stažení...).
Obé se liší cenou, kterou za to zaplatím.
Ale užití pro osobní potřebu
by mělo zůstat - už proto, abych se mohl koukat na film s rodinou a přáteli, nebo pouštět hudbu na domácí party.
Tuším, že se tomu někdy říká fair use
.
Neexistuje žádné prívo přístupu k dílu. Na koukání na film nepotřebujete licenci. Vy jste asi myslel promítání filmu – no a k tomu si dohodněte licenci s autorem. Někdo třeba nechce film promítat ostatním a uvítá levnější licenci jen sám pro sebe. Fair use je něco jiného, je to pojem z amerického autorského práva, v kontinentálním autorském právu se nepoužívá, protože kontinentální autorské právo tyhle věci řeší trochu jinak.
U flashdiscu 64 GB činí náhradní odměna 90 Kč.
Přesto se tyto discy prodávají v eshopech jako Alza od 120 Kč.
Když většinu ceny produktu tvoří nějaké poplatky za "náhradní odměnu" tak to rozhodně přiměřené není.
A tyto poplatky je nutné platit i při nákupu karty do bezpečnostní kamery snímající garáž.
Co má společného provoz kamery v garáži s hudebníky?
Mladí kolem mne poslouchají hudbu ze Spotify, tak ať se OSA obrátí na Spotify. Staří fotri jako jsem ja si pouští hudbu z disku, mám ji na NAS serveru a ten harddisk jsem pochopitelně kupoval s přirážkou s poplatky. Bratr sice poslouchá hudbu z mobilu, ale tak že si ho do tramvaje "nabije" hudbou z disku, opět koupeného s poplatky. A nikdy neposlouchá tu hudbu zároveň z harddisku i mobilu. Takže mně to nedává smysl.
Nefungovalo by to proto, že třeba s jedním autem jezdí převážně jeden člověk, který bude mít pojistku sám na sebe a nikoliv na auto a teď si představ, že když s tím autem pojede třeba občas nebo i jednou za rok někdo jiný, tak musí pojistku uzavřít taky, jelikož na auto uzavřená není.
A problém v duplicitě je pochopitelně ten, že v případě nehody to půjde z jakého povinného ručení? Toho od řidiče? Nebo z auta? Kromě toho je nesmysl takto prokrmovat pojišťovny, aby dostávaly zaplaceno dvakrát.
"a teď si představ, že když s tím autem pojede třeba občas nebo i jednou za rok někdo jiný, tak musí pojistku uzavřít taky, jelikož na auto uzavřená není."
No tak s tím autem nepojede. Prostě mu ho majitel nepůjčí. Pokud půjčí a něco se stane, půjde to za majitelem auta, že si neověřil že ten člověk nemá pojistku.
Problém vyřešen.
"A problém v duplicitě je pochopitelně ten, že v případě nehody to půjde z jakého povinného ručení?"
To bych nechal na pojišťovnách, ať se dohodnou, případně na legislativě.
Problém vyřešen.
"Kromě toho je nesmysl takto prokrmovat pojišťovny, aby dostávaly zaplaceno dvakrát."
Kde pořád vidíš, že by pojišťovna dostala něco dvakrát zaplaceno?
No tak s tím autem nepojede. Prostě mu ho majitel nepůjčí.
To je tvoje jednoduché řešení, které ale v životě nemá žádné místo. Typicky třeba situace, že pojištěný řidič dojede s autem na chalupu, tam si zlomí nohu, skončí ve špitále a auto bude muset odvézt např. jeho otec, který ale skoro nejezdí a sám tedy pojistku uzavřenou nemá. A takových příkladů se dá najít spousta dalších. Je to prostě pitomost a naštěstí zde pořád platí jenom pojištění vozidla a nic dalšího, takže je zbytečné mudrovat co by kdyby.
Zrovna pojistovnam je fuk, ze je auto pojisteny vickrat... v registru CKP se obcas k jedne RZ i dve pojistky objevi. Aneb soucasne je zjevne, ze pojistovny maji platformu, kde se data vymenuji a hadam, ze na dvoji podvodne plneni k jedne skode by se prislo rychle. Jinak samozrejme kdyz narokuju skodu z povinneho ruceni, tak i udavam pojistovnu, od ktere to plneni chci, takze tady bych apriori problem nehledal.
U tech pojistek samozrejme zalezi i byznysove, jak si to nastavi - nekde pojistuji treba i podle rocniho najezdu kilometru. Pomineme-li soucasny legislativni ramec, tak samozrejme technicky by to vymyslet i slo... jen by clovek asi vic krmil svou pojistovnu daty a otazkou by byla i realna ekonomicka vyhodnost z pohledu pojisteneho - ale vymyslet se da kdeco. Pojistky, kde se pojistuje na osobu funguji take a treba takova osobni pojistka na blbost muze byt i komplement k pojisteni k vozu zamestnavatele - kde treba muze byt nejaka spoluucast, co se tim pokreje.
Výše ceny pojistky se odvíjí o typu auta a nákladů na jeho opravu, nevím, jak by se tohle řešilo v případě, kdy je pojištěna osoba, jednou jede octávkou, podruhé maserati. Muselo by se přepracovat způsob jak se to vypočítává.
Mám také dvě pojistky na auto, protože každá pokrývá trochu něco jiného. Při uplatňování škody se ti plnění pokracuje o plnění z druhé pojištovny, pokud to nepřiznáš, je to pojistný podvod.
Technicky vzato je to primarne o vysi pojistneho plneni, od ktereho se odviji samotna vyse pojistneho. Typ vozitka jen usnadnuje vypocet te maximalni vyse pojistneho plneni. Vlastne je to podobne jako kdyz si clovek pojistuje nemovitost - to take musi odhadnout tu vysi, na kterou se pojistuje.... to, ze to v realu vede casto k podpojisteni je vec jina :-) Ale neresitelne to neni, spis to vic prenese tu odpovednost na samotneho klienta.
"Výše ceny pojistky se odvíjí o typu auta a nákladů na jeho opravu"
To ale neplatí pri povinnom poistení, o ktorom je teraz reč. Tam je tá výška poistky (okrem trebárs veku poistníka) teoretický závislá od toho, nakoľko riziková je prevádzka konkrétneho typu auta (trebárs že vodiči silnejších áut búrajú častejšie; ale či nabúraš feldu alebo maserati, to už je skôr náhoda), ale skôr mám dojem, že je to tým, že majitelia drahších áut sú ochotní tolerovať vyššiu cenu poistky...
celková výše, na kterou jsi pojištěný je něco, co je pojišťovnám tak nějak u zádele, k takovému plnění se dostane titěrné množství událostí. Pokud by každá pojistná událost končila škodou 50 mega, těžko budeme za pojištění platit 8 tisíc ročně, že.
Pojišťovny kalkulují cenu podle toho kolik platí za škodné události. Je to vnitřní výpočet pojištovny a zákon do toho myslím moc nemluví. Cena auta a obvyklá cena opravy je pro ně zatím základní vstup do vzorečku.
Pokud by se to předělalo na pojištění na řidiče, tak se nám objeví nějaké veřejné skóre či registr nehod, bude se muset započítávat a sledovat i řízení třeba služební vozidel atd. Nějaké analýzy kdysi proběhly, u kterých jsem byl, a dost mě překvapilo kam takováhle maličkost všude zasáhne.
"Problém je, jak zařídit, aby se nestávalo moc často, že někdo nepojištěný pojede nepojištěným autem a způsobí škodu."
Můžete mi prosím odpovědět, jak se to tedy dnes podle vás řeší? Jak jste dnes schopný zabránit, že na silnici nevyjede někdo bez povinného ručení? Máte dojem, že by se to mělo dít více, pokud by byla možná i varianta provozu nepojištěného automobilu s osobní pojistkou?
"Teď se to právě nestává často, protože když chcete autem jezdit, máte ho pojištěné."
Můžete to podložit nějakou statistikou, případně jinými daty?
"Protože odhalit nepojištěné auto je triviální (stačí vyhledat registrační značku v databázi pojištěných aut)."
A co tím chcete říci?
Tak ještě jednou, nepotřebujete tomu 100% zabránit, stačí, když se to nebude dít moc často. Dneska je kontrola triviální – porovnáte registrovaná vozidla s pojištěnými vozidly a vlastníka registrovaného ale nepojištěného vozidla vyzvete, aby buď doložil, že vozidlo neprovozuje, nebo aby jej pojistil. Pokud by prohlásil, že vozidlo neprovozuje, ale pak s ním vyjel na silnici, dá se to opět zjistit porovnáním registrační značky s databází pojištěných vozidel. Tedy je ot něco, co může dělat každá „kamera“ – při měření rychlosti, kontrole mýta apod. Tu informaci může mít každá policejní hlídka, která si auto podle značky vyhledá.
Nevím, z čeho vychází váš předpoklad, že dneska systém nefunguje – nepředložil jste žádnou statistiku, ze které by to plynulo. Stejně tak jsem nezaznemenal žádné vyjádření ČKP, že by to byl problém, který je potřeba řešit.
Vaše řešení by znamenalo, že by se to ndealo kontrolovat ani proti databázi registrovaných vozidel, ani by v terénu nestačilo sejmout značku projíždějícího vozidla. Jediný způsob kontroly by byl fyzicky zastavit auto, ztotožnit řidiče – a teprve pak byste věděl, zda řidič má nebo nemá zaplacené povinné ručení.
Bylo by to stejné, jako to, zda řidič má nebo nemá oprávnění k řízení motorových vozidel. A toto téma (že řídí někdo, kdo oprávnění nemá) se v médiích sem tam objeví. Na rozdíl od toho, že by nebylo pojištěné auto.
Vyjeti to samozrejme nezabrani (neprekvapive proto, ze na papiry zadne auto nejezdi), na druhou stranu vozidla hlidek PCR jsou dnes vybavena systemy, co vam to auto prolustruji klidne za jizdy - a nejen pojistku, ale treba i STK... takze kdyz vas zastavi, jdou vicemene na jistotu, naopak odpada takove to zastavovani kvuli kontrole dokladu. Ostatne doklad o pojisteni (ani ridicak) dnes uz clovek v CR ani nemusi nosit u sebe. Nicmene u toho ridicaku vas porad zastavit musi... to uz se za jizdy nepozna (a samozrejme lidi, co ridicak nemaji a taky jezdi tu take jsou - v duchu vasich argumentu jim nic nebrani, zejo).
Ale je to sazka do loterie, muze vam to jezdeni s nepojistenym autem nebo s propadlou technickou prochazet... ale taky nemusi. Statistika muze byt zavadejici - aneb to, ze auto neni odhlasene a soucasne neni pojistene jeste neznamena, ze auto skutecne jezdi. Statisticky je to ~5% vozidel, co povinne ruceni nema.
Ne, zmenu zakona to neznamena. § 25, odstavec 7 autorskeho zakona, podle ktereho se tyhle poplatky urcuji je pomerne gumovy - aneb ten zakon primo rika, ze jen vyhlaskou se stanovi, jake typy nosicu a typy pristroju se tim poplatkem zatezuji. Zakon rozhodne naprimo nerika, jaka ta vyse odmeny ma byt a za co vsechno se ma plait...
Jinymi slovy staci hrabnout do jedne jedine vyhlasky. Lobisticka skupina jmenem OSA samozrejme hleda zdroje pro sve prijmy - dokonce se tim ani prilis netaji ve vlastni vyrocni zprave - ty poplatky mj. kompenzuji pokles prijmu z prodeju hudby. Takze pochopitelne ti se budou na ministerstvu snazit, aby v te vyhlasce byly poplatky co mozna nejvetsi a samozrejme se platilo z co mozna nejvice veci a idealne co mozna nejvic. A zmenit vyhlasku zas tak tezke neni - ostatne o tom to cele je.
A ano, muze se treba okruh zarizeni rozsirit (v duchu toho, co i judikuje soud)... ale soucasne se treba muze ta cenovka za 1GB vyrazne snizit, kdyz uz teda ma "pry zastarala" vyhlaska reflektovat technicky pokrok. Protoze dnes i vyrobni naklady na 1GB uloziste jsou jinde nez v roce 2009. Ale hadam, ze zrovna tohle by se OSA uz moc nelibilo, kdyby se namisto 0,15 Kc/GB po novu platilo jen 0,01 Kc/GB ;-)
Zase netušíte, o čem je řeč, ale musíte to komentovat. Stopnutí OSA, nebo-li zrušení všech kolektivních správců autorských práv (protože by nedávalo smysl zrušit OSA a ostatní ponechat), by efektivně zrušilo náhradní plnění za užití děl pro osobní potřebu. Tak výrazný zásah do autorských práv by těžko bylo možné udělat jen tak, že si pár lidí řekne, že je to dobrý nápad. Navíc by to nejspíš odporovalo mezinárodním úmluvám o autorském právu a v ochraně autorských práv bychom se dostali někam na úroveň Ruska nebo Číny.
v ochraně autorských práv bychom se dostali někam na úroveň Ruska nebo Číny.
Opravdu nevím, co má "náhradní plnění" za SD kartu v kameře, která hlídá parkoviště, nebo za kopírku, na které sjíždím faktury, nebo za zařízení, které je naopak prostředkem k tomu, aby za ta práva někdo dostal zaplaceno (např. poslech hudby na mobilu z různých služeb jako Spotify, YT Music apod.) společného s právem. Na úrovni Ruska je spíš vymáhání výpalného za asistence státu - navíc v cenách roku 2009, takže postupně jsme se dostali k tomu, že ono výpalné činí v některých případech většinu ceny úložiště. Jo, ale tam OSA a spol. ta zastaralost samozřejmě nevadí, že...
Snizenim poplatku per gigabajt nikoho nestopnete. A predpokladam, ze kdyz jste tak "znaly", tak dokazete odcitovat prislusnou mezinarodni smlouvu, ze ktere ta vyse vyplyva. Ono totiz nikde neni psano, ze z nosice mate odvadet zrovinka 0,15 Kc/GB, ze? :-) Primerenost je vec ryze subjektivni. A opet jsme u toho, ze gigabajt v roce 2009 z pohledu zkopirovaneho dila byla jina kapacita nez dnes - treba proto, ze i (kvalitativni) naroky konzumentu rostou... a s tim samozrejme klesa pocet del, ktere per-gigabajt ulozite - ve srovnani s rokem 2009, kdy se ta vyse stanovila...
Mimoto, kdyz si z vyrocni zpravy zkorelujete inkasovane poplatky a realne z toho vyplacene odmeny, tak ty cisla fakt dost hrube nekoresponduji. A to jakoze v desitkach procent - a desitkach milionu. To fakt neospravedlnite "beznou" rezii... kdyz uz teda chcete hovorit o urovni Ruska - v "lepsim" pripade to jen poukazuje na znacnou neefektivitu. Trosku to pripomina "hospodareni" velkych sportovnich svazu.
Ale ono ji dost omezite - pokud ji snizite prijmy. Efekt stopnuti se muze rychle dostavit treba v pohode toho, ze nebudou sponzorovat ruzne externi pravniky. Tech, co se na tom "prizivuje" je docela dost. Coz ostatne vysvetluje, kde mizi ty desitky milionu tvorici rozdil mezi tim, co se vybere a tim, co se dostane k samotnym autorum.
právě a jen ty jsi chtěl rušit všechny kolektivní správce autorský (teda nikoliv autorských, ale majetkových, že) práv.
Stopnutí OSA, nebo-li zrušení všech kolektivních správců autorských práv (protože by nedávalo smysl zrušit OSA a ostatní ponechat)
Danny a nikdo jiný to nechtěl dělat, ty chtěli jen rušit poplatky z prádných uložišť.
S rušením OSA přišel hexen.
Celou dobu se bavíme o autorských právech. Ta se dělí na osobnostní atorská práva a majetková autorská práva. Kolektivní správa se týká jen majetkových autorských práv. Když už chcete někoho opravovat, nejdříve si to nastudujte.
Celá kolektivní správa autorských práv je založená na tom, že by byla velká režie kolem licencování každého jednotlivého užití – ať už při vysílání, veřejné produkci (koncerty, plesy apod.) nebo to, co dnes pokrývá užití pro osobní potřebu. Dříve by ta režie opravdu byla neúnosná, nicméně dnes si písničku přes internet koupíte jedním kliknutím, takže pro kolektivní správu už není objektivní důvod.
Poplatky z prázdných úložišť jsou protiváhou užití pro osobní potřebu. Nemůžete je zrušit jen tak, bez náhrady – pokud nezrušíte i užití pro osobní potřebu.
Užití pro osobní potřebu reálně nejde zrušit, protože přesně pro užití pro osobní potřebu si lidé ty písničky/filmy/... kupují. A, obecně, by to mělo být zohledněno v ceně produktu.
A taky to tak v podstatě je: když kupujete BD s filmem, je jeho cena násobkem ceny lístku do kina, protože se počítá s tím, že se naň budete koukat s rodinou a opakovaně. Naopak u streamingu platí, že nejspíš se budete koukat s někým společně, ale jen jednou, během toho streamování. (U VoD je ta cena v podstatě směšně nízká, protože máte za pár stovek paušál na celý měsíc, takže přepočteno na minuty to je opravdu blízko nuly.)
Tedy: náhradní plnění
v podobě plateb za média by nemělo být potřeba - a navíc je jeho reálný přínos poměrně dost sporný.
Užití pro osobní potřebu reálně nejde zrušit, protože přesně pro užití pro osobní potřebu si lidé ty písničky/filmy/... kupují.
Zjistěte si nejdřív, co je užití pro osobní potřebu. Když jste to nevěděl poprvé – no dobře, stane se. Ale upozornil jsem vás na to, takže teď už je to poněkud hloupé.
Tedy: náhradní plnění v podobě plateb za média by nemělo být potřeba - a navíc je jeho reálný přínos poměrně dost sporný.
Řeší to náhradu za užití pro osobní potřebu.
Pominu, že u toho Vašeho upozornění zrovna zabloudila řeč na software, kde to je trochu jinak.
Užití pro osobní nevýdělečné účely
opravdu spadá pod nechráněná/volná užití - prostě proto, že takový druh konzumace lze logicky předpokládat. Nikdo si nekupuje cédéčko proto, aby si tu muziku sám pouštěl do sluchátek. (Neplatí pro Spotify & spol. ;oD )
A přesně proto je (a má být) tohle zohledněno v ceně, tedy ta už obsahuje náhradu za užití pro osobní potřebu
.
Sporné je především to, že vyberete mnohokrát malou částku
, sumu ovšem následně rozdělíte na mnoho malých částek
a rozešlete umělcům, které zastupujete. Chybí tu souvislost mezi užitím konkrétního díla a vyplacenou náhradou, má to nezanedbatelnou režii, není to spravedlivé, a je to zbytečně komplikované.
Příjmy od OSA by prostě neměly nahrazovat důchod ze sociálního pojištění.
Co si slibujete od toho, že se pouštíte do diskuse o zákoně, který neznáte a odmítáte si ho přečíst?
Calou dobu se bavíme o užití pro osobní potřebu. Tato výjimka se na software nevztahuje. „Užití pro osobní nevýdělečné účely“ je váš výmysl. Lidé si kupují muziku většinou pro to, aby si jí pouštěli do sluchátek.
Zakoupené CD lze použít různými způsoby, takže v jeho ceně nemůže být zohledněno zrovna užití pro osobní potřebu. Užitím pro osobní potřebu je třeba také záznam z rozhlasového nebo televizního vysílání – to byl dříve zdaleka nejčastější způsob užití audiovizuálních nebo zvukových děl pro osobní potřebu. Proto také zpoplatnění nenahraných médií dávalo velký smysl, protože nejvíc z rádia nebo televize asi nahrával ten, kdo měl nejvíc audio- či videokazet.
Sporné je především to…
Ono to tím způsobem kolekivní správy moc jinak dělat nejde. Ale jak píšu, v dnešní době nedává volné užití pro osobní potřebu smysl. Když chci nějaký film, nebudu si ho nahrávat z televize, ale prostě si pořídím licenci od majitele práv. Na jedno shlédnutí, na pouštění na party, na trvalé uložení na můj NAS – cokoli, na čem se s majitelem práv dohodneme. Protože je to všechno na pár kliknutí.
Takze nejakych 37% je "mala rezie"? ;-) Ja jen ze zhruba tolik cini rozdil mezi tim, co se z prazdnych medii vybere a co se dostane k autorum. Inkaso pres 88 milionu, rozuctovano autorum pres 55 milionu - bavime se ciste o rozmnozovani pro osobni potrebu. Ve finale k tem autorum pujde spis jeste min, protoze skoro 44 milionu se realne procedi skrze "spratelene" kolektivni spravce, ktere jiste take maji svoji vnitrni rezii a nejdou z OSA naprimo.
To, ze se od kolektivnich spravcu zas tak moc k autorum nedostane je ostatne i duvod, proc nekteri autori o zastupovani ze strany podobnych instituci ani nestoji.
Argument, ze bez poplatku za prazdne uloziste to nejde spolehlive bori treba Luxembourg, kde nic takoveho nemaji a zadna katastrofa se nekona. A ono treba i Nizozemi - kde je ta platba fixni a nepocita se z gigabajtu. Udavana "nutnost" ala lokalni implementace je vysledku jen produkt lobbyingu kolektivnich spravcu, ktery se v ruznych zemich projevuje prave tak, ze i implementace jsou ruzne.
A ta diskuze se vede fakt dlouho. A s postupujicim casem se spise ukazuje zastaralost (a zkostnatelost) celeho systemu, ze ktereho benefituje casto nekdo jini, nez samotni autori...
Ach Vy naivo, chce to kritické myšlení, dříve zvané selský rozum; a také trochu cynismu. Do politiky se primárně leze kvůli penězům a moci (jadrně vyjádřeno, kvůli korytům), ne kvůli nějakým agendám. Abyste se do ní do ní dostal, musíte oblbnout masy a na to potřebujete podporu médií, "osobností", "umělců" atd. (samozřejmě byznysu). Je to vzájemně provázáno, OSA je v tom, malým, nenápadným, ale důležitým kolečkem. No a když v politice jste, musíte jednat v zájmu těch, kteří vás do ní dostrkali.
Nechápu, jak je možné, aby měla soukromá firma jako je OSA zákonem zajištěný příjem a ještě aby byl každý autor hudby zákonem nucen, být touto zlegalizovanou mafií zastupován i když o to nežádal a musel se sám aktivně vyvazovat ze zastupování o které třeba nemá zájem.
Už samotný argument využívání zařízení k ukládání cizích děl je v době aktivního bránění vytváření kopie pro vlastní potřebu dost zcestný. Pokud tohle projde, bylo by na místě žalovat Youtube, že brání stahování videí pro osobní potřebu, čímž brání naplňování zákonného práva, za které člověk platí velké výpalné i v zařízeních, která k tomu reálně ani použít nemůže...
Není mi zcela jasné, jakým způsobem míní tu možnost pořizování kopií pro osobní potřebu mobilem. Stažení epizody v appce pro sledování mimo signál za takové použití asi může být považováno jen těžko. Uložit stream možné není. Jestli míní nahrávání diktafonem z FM rádia nebo natáčení filmu v kině, tak se asi definitivně zbláznili.
Hnus...
V roce 2022 dosáhl Ochranný svaz autorský (OSA) příjmů přes 1,45 miliardy Kč.
Z této částky činily provozní náklady téměř 175 milionů Kč, což představuje přibližně 12,1 % z celkových příjmů.
Tyto náklady zahrnují výdaje spojené s administrativou, správou práv, výběrem poplatků a dalšími činnostmi nezbytnými pro fungování organizace.
Po odečtení provozních nákladů a dalších povinných odvodů bylo autorům vyplaceno přes 848 milionů Kč, tedy zhruba 58,5 % z celkových příjmů.
Dnes je to doslova dzungle.... a jak je tam spravne poznamenano, tohle ma proste koreny v dobe analogove a ignoruje to celkem zasadni zmeny v chovani spotrebitelu. Aneb tak trosku to pripomina digitalizaci statni spravy, hlavne udrzet "svuj" tiskopis :-)
Že se OSA "nepochlubí" např. tím, že za jedno autorské dílo v mnoha případech kasíruje hned 4x - ve filmu se použije hudba (1. poplatky odvede producent), film odvysílá nějaká TV stanice (2. zaplatí poplatky za užití díla), televizní stanici šíří poskytovatel IPTV (3. zaplatí za užití díla také on), film se sleduje někde veřejně v restauraci (4. platí provozovatel restaurace). Ještě štěstí, že do chřtánu OSA - zatím - nemusí platit i divák, co ten film sleduje...
Jestli on se nějak z té vaničky nevylil ten důvod toho poplatku. Původně se argumentovalo tím, že mohu nelegálně množit autorské dílo bez kontroly a toto měla být "satisfakce". Tak u papíru, CD i té flashky dejme tomu. U těch HDD je to hodně specifický případ (zkuste podnikat v tom, že prodáváte nelegálně díla na HDD :-)). Ale že by někdo bohatnul na tom, že nahrává na telefony neautorizované kopie...
Už je vidno, že původní argument neplatí a spěje to k tomu, že autorské dílo je pevně spjato s distribučním nosičem (děláte kopii, nebo transponujete nosič bez souhlasu autora). Ale to stejně nijak nesouvisí s mobilem, kde se autorský obsah dostává nosičem stream (což není fyzické úložiště). Takže je to v kostce pouhý poplatek za užívání autorského díla (něco jako dvojí DPH). Tak kam to ještě posuneme? Je vzduch také transponace média? Budeme platit ze sluchátek a z reproduktorů? A co zesilovače, tam také docházuí k přenosu :-D