Tohle je ovšem celé špatně.
Předně: mobily jsou určené na telefonování - a tak to mělo zůstat.
Ano, chytré mobily se používají na kde co, včetně sledování hudby, čtení literatury, koukání na videa (či filmy), ale dnes se tak v drtivé většině případů děje formou streamingu a nikoliv uložením kopie cédéčka do lokálního úložiště.
To mohlo platit před patnácti lety, když iPhone vlítl do éry MP3 přehrávačů
 s mobilem, který to uměl mnohem lépe - a zároveň se od té doby (2007) místo ukládání skladeb do mobilů začalo streamovat. Velikost interního úložiště je pro toto použití nepodstatná.
Tudíž OSA hodlá kasírovat za něco, co s kopírováním autorcky chráněných děl nesouvisí - nikoliv kvůli možnému pirátství
, ale protože pro to má oporu v (poněkud zastaralém) zákoně, protože může, protože prostě chce.
Nevím, proč bych měl platit třeba i jen 48 Kč za telefon OSA, jen proto, že to má 32 GB interního úložiště, když si ho budu kupovat jen proto, abych mohl telefonovat - a protože banka mne bez aplikace do bankovnictví nepustí. Tedy: přístup do banky mne bude stát (opakovaně) nejen několik tisíc za telefon, ale ještě navrch několik desetikorun OSA.
A to vůbec netuším, jakým způsobem ten poplatek budu hradit a posílat, až mi ten mobil dorazí poštou odněkud z Německa. Místo cla budu muset vyplnit formulář a složenkou poslat na číslo účtu s přiděleným variabilním symbolem několik desítek korun? (Jasně, pokud koupím mobil na Alze nebo u operátora, asi to vypapíruje on, ale i tak mi to přijde hloupé.)
A proč vlastně by se to mělo vztahovat na mobily dovezené
, ale nikoliv na ty zde vyrobené?
Zase je to originalni zpusob, kterak s OSA vy*ebat :-) Soucasky dovezete, tady tsesrouubjete a prohlasite to za mistni vyrobek, problem solved... mohl by to byt treba takovy AlzaFoun :-)
Ze ochranci prav ziji mentalne ve stoleti pary je samozrejme fakt.... ostatne oni byli zakrneni uz v dobe, kdy "bojovali" s Napsterem a ocividne si tu hlavu z prd*li nevyndali porad (a nejsou v tom sami)... Akorat ze doby, kdy si lide ve velkem "zalohovali" audiovizualni dila ziskana neoriginalni cestou u sebe je uz davno pryc. Jasne, par jedincu to stale dela... ale jinak to s prehledem valcuji online sluzby distribuujici filmy ci hudbu z nejake te aplikace.
Dokud byly mobilní telefony
 určené k telefonování, šel vývoj směrem aby se s tím dobře telefonovalo
. Ano, šlo tam ukládat a poslouchat hudbu, ale to se zas tolik od toho telefonování neliší.
Pak přišel iPhone, udělal z telefonu
 kapesní multimediální počítač
 - a od té chvíle se ten vývoj přesunul do směru co největší display, co nedotykovější ovládání, co nejsilnější procesor, co největší úložiště...
, ovšem u každého parametru s poměrně těsně nastavenými limity.
Výsledkem je kompromis, kdy se to zařízení už příliš nehodí pro telefonování, ale ještě zdaleka ne pro pohodlné čtení, natož pohodlné sledování filmu, streamovaná hudba trpí nízkým bitrate, na hraní her to nemá dost výkonu ani vhodné ovládání, jako navigace to trpí na nekvalitní GPS... Umí to spoustu věcí, ale žádnou výborně
. (A navrch to nevydrží fungovat na baterku bez nabíjení několik týdnů.)
Je to kompromis po všech stránkách.
Takže mobilem
 myslí kapesní počítač
 zejména OSA, protože přístroj určený hlavně k telefonování by neměl úložiště, které by stálo za to kasírovat: do jednoho gigabajtu v ceně 1.50 Kč by se pohodlně vešel adresář kontaktů, kalendáře a rozličná vyzvánění, a ještě by zbylo.
Hlavně i když si tam to CDčko uložim, tak co je jim do toho? Dělam často zálohy CD který mam fyzicky doma a ne všechno je na streamovacích službách, případně je to tam už v remasterovaný verzi s válkou hlasitostí takže je lepší si to poslechnout ze 30 let starýho CD ve vyšší kvalitě, nebo si udělat rip z vinylu. Jsem pirát když si koupim vinyl za 2 litry a pak si z něj udělam rip a dam si ho do mobilu? Asi jo, ale je to chyba hudebního průmyslu že všechno digitální je v mizerný kvalitě s nízkou dynamikou a jediná kvalitní nahrávka ja na vinylu.
Tady je spíš problém (u hudebních děl), že stále platí, že autory jsou skladatel + textař + interpret (...), a právě těm náleží odměna za každé opakované použití (přehrání v rádiu
). A zkopírování (či digitalizace) z CD/LP na jiné médium jednoznačně je opakované použití
.
Ve filmovém průmyslu se to trochu zjednodušilo tím, že z hlediska autorskoprávního je autorem filmové studio
 (jak se lze dočíst v závěru většiny titulků), takže se o ně nemusí starat nějaká ta OSA Nostra
.
Nikoli, autorem filmu je podle českého AZ režisér. Ostatně autorem je vždy fyzická osoba. Ale majetková práva k autorskému dílu lze samozřejmě prodat, a i u hudebních děl platí, že majetková práva často vlastní nějaké studio. (A mnozí, kteří současné autorské právo nesnáší a nechápou na ta studia nadávají a myslí si, že autorům jejich díla kradou.)
No tak uplne vubec neni. Protoze digitalizace ci vytvoreni kopie, je takzvane zalohovani a kazdy kdo si poridi nosic s multimedialnim obsahem ma pravo minimalne na jednu kopii vlastni vyroby, pro pripad, ze by se original znicil.
Navic dle ceskeho prava, koncovy uzivatel dila s multimedialnim obsahem ma pravo s dilem nakladat dle sve libosti vcetne editace s jedinou vyjimkou. Nesmi toto dilo ani pozmenene nikterak dal sirit.
Pro siritele multimedialnich del plati jine podminky a plati za kazdou prehranou skladu dle playlistu atd,...
To same koncerty, atd,... maji jasne danou strukturu poplatku a vyberu techto poplatku.
Kazdopadne bude legrace to sledovat jestli to projde pres zakonodarce,...
A samozrejme doba se zmenila i v tomhle smeru - dnes to medium taky slouzi vic pro ukladani vlastni "tvorby" (fotky, videa) - schvalne v uvozovkach, protoze obsahova kvalita byva casto nevalna.... ale je toho sekundarne plny youtube :-) To uz nam ti "kolektivni spravci", kteri ale tvurce takovych "del" nezastupuji opet odmitaji jaksi priznat, kdyz hledaji za co vsechno by se melo jeste platit...
Jenže zase neplatíte cenu té kopie, ale výrazně méně. Cenu té kopie si zaplatíte ve všech médiích, i těch, která jste na to nepoužil. Bere se to tak, že to v průměru vyjde.
Podle mne jde o přežitek, ale ne proto, že se nenahraná média používají jinak. Dneska už máme technologie, které umožňují licencovat každou jednotlivou kopii. Jestli se na to chci podívat jenom jednou ze streamu, nebo si to uložit, abych se na to mohl týden dívat i bez internetu, nebo to chci mít dostupné trvale, pro sebe nebo pro rodinu – to všechno se dá dnes snadno řešit nákupem přes internet, bez nějaké režie. Tak pojďme právo na užití pro osobní potřebu úplně zrušit, tím pádem odpadnou i poplatky za nenahraná média a kolektivní správci práv a bude po problému. (Samozřejmě by vznikly jiné problémy, jako co s dříve vytvořenými kopiemi.)
Zakaz uziti pro osobni potrebu bude funguvat zhruba stejne tak dokonale, jako prohibice. A nebo dalsi "zakazy" (ve finale se dost dobre nedokazeme poprat ani se zakazem alkoholu u mladistvych, ze?). Podobne zakazy v obecne rovine ve finale spis pomuzou cernemu trhu - a to historie prokazala opakovane. Jen opet, pokud se vratime do let davnych, tak "zakazkove paleni" na ty prazdny media fakt problem byl... akorat s nastupem novych technologii sam jaksi uz vicemene vysumel. Stejne jako vysumelo do ztracena kopirovani MC ci VHS kazet, ze? Ve finale uz ani v pripade toho uloz.to clovek nemusel dilo nikam stahovat - proste si ho pustil online z prehravace, co tam meli. A obdobne funguji i neautorizovane kopie del treba na youtube. A dnes uz i FUPy na mobilnich sluzbach se posouvaji do dimenzi, kdy neni az takovy luxus si pustit video na mobilu online. A driv to clovek stahoval do offline treba i proto, ze proste propustnost tech linek "zive" prehravani neumoznovala, a kdyz - tak v kvalite horsi, nez bylo i pozenmi vysilani v PALu.
Problem kolektivnich spravcu je ciste v tom, ze sve mysleni zapomeli prizpusobit moderni dobe a modernim trendum. Paprdove si zvykli na svuj bezpracny penezovod a ten kdyz jim postupne vysycha, tak jen hledaji zpusoby, kterak tam pokud mozno bez prace prisypat dalsi prachy. Akorat tahle cesta je proste dlouhodobe neudrzitelna, protoze chovani konzumentu se proste meni.
A co ze jsem poprel? Ze je poplatek z media a vubec tenhle princip "kolektivnich spravcu" archaismus pisu v ruznych formach odzacatku a mimochodem, predmetem me kritiky je i velka "provozni rezie" samotnych spravcu. Vsak to doslo tak daleko, ze ne vsichni maji zajem se nechat tradicnimi svazy zastupovat... jen samozrejme veci typu poplatky z medii/zarizeni jsou zaruceny penezovod i do situaci, kdy realne svaz bude zastupovat jen minoritni skupinu autoru.
u softwaru nikdy užití pro osobní potřebu nebylo
Zajímavé tvrzení - tak proč existují (softwareové) licence, které přesně tohle zmiňují či umožňují? ;o)
(A kromě toho: u software se explicitně předpokládá, že ho někam zkopírujete, neboť ve většině případů by ani nefungoval. Nemluvě o doporučeném vytváření archivních a zálohovacích kopií...)
Zajímavé tvrzení - tak proč existují (softwareové) licence, které přesně tohle zmiňují či umožňují? ;o)
Nechtěl byste si nejdřív nastudovat základy toho, o čem chcete diskutovat? Užití pro osobní potřebu je jedno z volných užití, tedy něco, co je dané přímo zákonem a licenci k tomu nepotřebujete. Technické kopie zákon také pokrývá.
Trochu logický kotrmelec.
Právo na užití pro osobní potřebu
 je naopak potřeba zachovat.
Co je potřeba napravit, je oddělení práva přístupu k dílu
 od práva přístupu k nosiči
 (zjednodušeně popsáno).
Tedy: pokud si zaplatím za kopii skladby/filmu, mám právo je konzumovat
a) jednorázově v případě streamingu,
b) opakovaně v případě kopie (CD/DVD/BD/stažení...).
Obé se liší cenou, kterou za to zaplatím.
Ale užití pro osobní potřebu
 by mělo zůstat - už proto, abych se mohl koukat na film s rodinou a přáteli, nebo pouštět hudbu na domácí party.
Tuším, že se tomu někdy říká fair use
.
Neexistuje žádné prívo přístupu k dílu. Na koukání na film nepotřebujete licenci. Vy jste asi myslel promítání filmu – no a k tomu si dohodněte licenci s autorem. Někdo třeba nechce film promítat ostatním a uvítá levnější licenci jen sám pro sebe. Fair use je něco jiného, je to pojem z amerického autorského práva, v kontinentálním autorském právu se nepoužívá, protože kontinentální autorské právo tyhle věci řeší trochu jinak.