 
Mladí kolem mne poslouchají hudbu ze Spotify, tak ať se OSA obrátí na Spotify. Staří fotri jako jsem ja si pouští hudbu z disku, mám ji na NAS serveru a ten harddisk jsem pochopitelně kupoval s přirážkou s poplatky. Bratr sice poslouchá hudbu z mobilu, ale tak že si ho do tramvaje "nabije" hudbou z disku, opět koupeného s poplatky. A nikdy neposlouchá tu hudbu zároveň z harddisku i mobilu. Takže mně to nedává smysl.
 
Nefungovalo by to proto, že třeba s jedním autem jezdí převážně jeden člověk, který bude mít pojistku sám na sebe a nikoliv na auto a teď si představ, že když s tím autem pojede třeba občas nebo i jednou za rok někdo jiný, tak musí pojistku uzavřít taky, jelikož na auto uzavřená není.
A problém v duplicitě je pochopitelně ten, že v případě nehody to půjde z jakého povinného ručení? Toho od řidiče? Nebo z auta? Kromě toho je nesmysl takto prokrmovat pojišťovny, aby dostávaly zaplaceno dvakrát.
 
"a teď si představ, že když s tím autem pojede třeba občas nebo i jednou za rok někdo jiný, tak musí pojistku uzavřít taky, jelikož na auto uzavřená není."
No tak s tím autem nepojede. Prostě mu ho majitel nepůjčí. Pokud půjčí a něco se stane, půjde to za majitelem auta, že si neověřil že ten člověk nemá pojistku.
Problém vyřešen.
"A problém v duplicitě je pochopitelně ten, že v případě nehody to půjde z jakého povinného ručení?"
To bych nechal na pojišťovnách, ať se dohodnou, případně na legislativě.
Problém vyřešen.
"Kromě toho je nesmysl takto prokrmovat pojišťovny, aby dostávaly zaplaceno dvakrát."
Kde pořád vidíš, že by pojišťovna dostala něco dvakrát zaplaceno?
 
No tak s tím autem nepojede. Prostě mu ho majitel nepůjčí. 
To je tvoje jednoduché řešení, které ale v životě nemá žádné místo. Typicky třeba situace, že pojištěný řidič dojede s autem na chalupu, tam si zlomí nohu, skončí ve špitále a auto bude muset odvézt např. jeho otec, který ale skoro nejezdí a sám tedy pojistku uzavřenou nemá. A takových příkladů se dá najít spousta dalších. Je to prostě pitomost a naštěstí zde pořád platí jenom pojištění vozidla a nic dalšího, takže je zbytečné mudrovat co by kdyby.
 
Zrovna pojistovnam je fuk, ze je auto pojisteny vickrat... v registru CKP se obcas k jedne RZ i dve pojistky objevi. Aneb soucasne je zjevne, ze pojistovny maji platformu, kde se data vymenuji a hadam, ze na dvoji podvodne plneni k jedne skode by se prislo rychle. Jinak samozrejme kdyz narokuju skodu z povinneho ruceni, tak i udavam pojistovnu, od ktere to plneni chci, takze tady bych apriori problem nehledal.
U tech pojistek samozrejme zalezi i byznysove, jak si to nastavi - nekde pojistuji treba i podle rocniho najezdu kilometru. Pomineme-li soucasny legislativni ramec, tak samozrejme technicky by to vymyslet i slo... jen by clovek asi vic krmil svou pojistovnu daty a otazkou by byla i realna ekonomicka vyhodnost z pohledu pojisteneho - ale vymyslet se da kdeco. Pojistky, kde se pojistuje na osobu funguji take a treba takova osobni pojistka na blbost muze byt i komplement k pojisteni k vozu zamestnavatele - kde treba muze byt nejaka spoluucast, co se tim pokreje.
 
Výše ceny pojistky se odvíjí o typu auta a nákladů na jeho opravu, nevím, jak by se tohle řešilo v případě, kdy je pojištěna osoba, jednou jede octávkou, podruhé maserati. Muselo by se přepracovat způsob jak se to vypočítává.
Mám také dvě pojistky na auto, protože každá pokrývá trochu něco jiného. Při uplatňování škody se ti plnění pokracuje o plnění z druhé pojištovny, pokud to nepřiznáš, je to pojistný podvod.
 
Technicky vzato je to primarne o vysi pojistneho plneni, od ktereho se odviji samotna vyse pojistneho. Typ vozitka jen usnadnuje vypocet te maximalni vyse pojistneho plneni. Vlastne je to podobne jako kdyz si clovek pojistuje nemovitost - to take musi odhadnout tu vysi, na kterou se pojistuje.... to, ze to v realu vede casto k podpojisteni je vec jina :-) Ale neresitelne to neni, spis to vic prenese tu odpovednost na samotneho klienta.
 
"Výše ceny pojistky se odvíjí o typu auta a nákladů na jeho opravu"
To ale neplatí pri povinnom poistení, o ktorom je teraz reč. Tam je tá výška poistky (okrem trebárs veku poistníka) teoretický závislá od toho, nakoľko riziková je prevádzka konkrétneho typu auta (trebárs že vodiči silnejších áut búrajú častejšie; ale či nabúraš feldu alebo maserati, to už je skôr náhoda), ale skôr mám dojem, že je to tým, že majitelia drahších áut sú ochotní tolerovať vyššiu cenu poistky...
 
celková výše, na kterou jsi pojištěný je něco, co je pojišťovnám tak nějak u zádele, k takovému plnění se dostane titěrné množství událostí. Pokud by každá pojistná událost končila škodou 50 mega, těžko budeme za pojištění platit 8 tisíc ročně, že.
Pojišťovny kalkulují cenu podle toho kolik platí za škodné události. Je to vnitřní výpočet pojištovny a zákon do toho myslím moc nemluví. Cena auta a obvyklá cena opravy je pro ně zatím základní vstup do vzorečku.
Pokud by se to předělalo na pojištění na řidiče, tak se nám objeví nějaké veřejné skóre či registr nehod, bude se muset započítávat a sledovat i řízení třeba služební vozidel atd. Nějaké analýzy kdysi proběhly, u kterých jsem byl, a dost mě překvapilo kam takováhle maličkost všude zasáhne.
 
"Problém je, jak zařídit, aby se nestávalo moc často, že někdo nepojištěný pojede nepojištěným autem a způsobí škodu."
Můžete mi prosím odpovědět, jak se to tedy dnes podle vás řeší? Jak jste dnes schopný zabránit, že na silnici nevyjede někdo bez povinného ručení? Máte dojem, že by se to mělo dít více, pokud by byla možná i varianta provozu nepojištěného automobilu s osobní pojistkou?
"Teď se to právě nestává často, protože když chcete autem jezdit, máte ho pojištěné."
Můžete to podložit nějakou statistikou, případně jinými daty?
"Protože odhalit nepojištěné auto je triviální (stačí vyhledat registrační značku v databázi pojištěných aut)."
A co tím chcete říci?
 
Tak ještě jednou, nepotřebujete tomu 100% zabránit, stačí, když se to nebude dít moc často. Dneska je kontrola triviální – porovnáte registrovaná vozidla s pojištěnými vozidly a vlastníka registrovaného ale nepojištěného vozidla vyzvete, aby buď doložil, že vozidlo neprovozuje, nebo aby jej pojistil. Pokud by prohlásil, že vozidlo neprovozuje, ale pak s ním vyjel na silnici, dá se to opět zjistit porovnáním registrační značky s databází pojištěných vozidel. Tedy je ot něco, co může dělat každá „kamera“ – při měření rychlosti, kontrole mýta apod. Tu informaci může mít každá policejní hlídka, která si auto podle značky vyhledá.
Nevím, z čeho vychází váš předpoklad, že dneska systém nefunguje – nepředložil jste žádnou statistiku, ze které by to plynulo. Stejně tak jsem nezaznemenal žádné vyjádření ČKP, že by to byl problém, který je potřeba řešit.
Vaše řešení by znamenalo, že by se to ndealo kontrolovat ani proti databázi registrovaných vozidel, ani by v terénu nestačilo sejmout značku projíždějícího vozidla. Jediný způsob kontroly by byl fyzicky zastavit auto, ztotožnit řidiče – a teprve pak byste věděl, zda řidič má nebo nemá zaplacené povinné ručení.
Bylo by to stejné, jako to, zda řidič má nebo nemá oprávnění k řízení motorových vozidel. A toto téma (že řídí někdo, kdo oprávnění nemá) se v médiích sem tam objeví. Na rozdíl od toho, že by nebylo pojištěné auto.
 
Vyjeti to samozrejme nezabrani (neprekvapive proto, ze na papiry zadne auto nejezdi), na druhou stranu vozidla hlidek PCR jsou dnes vybavena systemy, co vam to auto prolustruji klidne za jizdy - a nejen pojistku, ale treba i STK... takze kdyz vas zastavi, jdou vicemene na jistotu, naopak odpada takove to zastavovani kvuli kontrole dokladu. Ostatne doklad o pojisteni (ani ridicak) dnes uz clovek v CR ani nemusi nosit u sebe. Nicmene u toho ridicaku vas porad zastavit musi... to uz se za jizdy nepozna (a samozrejme lidi, co ridicak nemaji a taky jezdi tu take jsou - v duchu vasich argumentu jim nic nebrani, zejo).
Ale je to sazka do loterie, muze vam to jezdeni s nepojistenym autem nebo s propadlou technickou prochazet... ale taky nemusi. Statistika muze byt zavadejici - aneb to, ze auto neni odhlasene a soucasne neni pojistene jeste neznamena, ze auto skutecne jezdi. Statisticky je to ~5% vozidel, co povinne ruceni nema.