Nijak jsem to neřešil, poslední roky jsem to nepotřeboval a kdysi jsem odevzdal nalepené papírové jízdenky.
Takže teď se musí někde na netu hledat a studovat:
jaké jsou v konkrétním městě možnosti placení jízdenek,
na místě provést konkrétní úkon s nadějí, že to dopadne dobře,
poté doma studovat kde a jak doklad vytisknout,
pak to vytisknout.
Kolik času a energie se tím stráví?
Kdysi jsem prostě koupil jízdenku cvaknul a pak přilepil k cesťáku. Toť vše. A ve všech městech stejně.
Takových drobných "jednoduchých" činností navíc je čím dál více ve všech oblastech života. Stokrát nic umořilo vola.
Takže místo malého papírku, který se i v případě neekologického zahození celkem rychle rozloží, se budou i náhodným návštěvníkům prodávat plastové čipové kartičky, které v případě zahození budou opravu moc prima na likvidaci. To je výroba dostatečných rezer čipových karet levnější, než tisk papírových jízdenek? O objemové velikosti čipové karty a papírové jízdenky ani nemluvě.
A co vykazování jízdenek např. do cestovních výkazů a nákladů? To tam přilepí čipovou kartu a berňáku zjisti si projeté jízdné jak chceš? Humor. Nebo se bude pro získání přehledu účtenek a dokladu za jízdenky registrovat on-line (tedy vyplňovat jakékoliv osobní údaje) a generovat si doklad ručně?
Uvažuje u té digitalizace opravdu někdo hlavou?
Dnes jsem jel vlakem, roční kupon PID mám na InKartě ČD (nechtěl jsem si pořizovat Lítačku, když jsem už měl InKartu). Přišel průvodčí, zkusil načíst kartu, hlásilo mu to, že tam žádný kupon není. Ani na druhý pokus. Na třetí se naštěstí povedlo, ale co kdyby ne? Musel bych si koupit u průvodčího jízdenku s přirážkou a následně peníze vymáhat? A po kom vlastně? Po ČD, nebo po DPP, nebo po ROPIDu, případně Hl. m. Praze? S papírovou jízdenkou jsem neměl problémy snad nikdy. Takže ačkoli jsem příznivcem moderních technologií a digitalizace, vůbec se nedivím lidem, kteří mají raději papírové jízdenky.
No on ten problém obecně není ani tak s ostraváky, ti se nějak zařídí, ale s přespolními a s vykazováním MHD na cesťáku. Prostě u těch, co nejezdí pravidelně či relativně často.
Svět se neustále komplikuje a bude složitější a složitější... a přijde čas, kdy to vše zkolabuje, lidé už na to nebudou mentálně stačit.
Tak tak, s papírovou se to stát nemůže.
Vše vypadá na papíře hezky, ale ve skutečnosti jsou občas problémy navíc a řešit je je někdy na mašli pro všechny strany.
Podobně benefitní poukázky, s papírovými žádný problém, teď místo nich platební karty a problém na problém. A něco reklamovat či zrušit špatnou platbu v obchodě (vinou obchodu) je akce na nejméně měsíc. U papírových žádný problém, vrátí ti je do ruky.
Problémy s "modernizací" spíše přibývají než ubývají.
Bohužel tato na první pohled líbívá forma platby má své mouchy. Platbu kartou účtuje firma Dopravní podnik Ostrava a.s., ale veškeré reklamace řeší firma Koordinátor ODIS, s. r. o.
A to je první kámen úrazu. V případě problému se jeden odkazuje na druhého a celý problém spíše vyšumí. Zřizovatele podniku tyto problémy nezajímají.
Příklad problému:
Cílem je jízda do 10min - po nástupu do vozu přiložíte kartu k terminálu, a ten vám zobrazí informaci "Výstup". Hmm. Co se to stalo? V terminálu lze zobrazit stav trasakce, kde zjistíte, že okamžitě po přiložení karty terminál provedl v jednom momentě nástup i výstup. Prostě načetl kartu dvakrát (platíte běžně v obchodě, a nic takového se nestává!)
Výsledek - jedete na černo, a zaúčtovánu máte jízdu 45min (resp. rozhodně ne tu do 10min.)
Obávám se, že to bude v neprospěch lidí.
Kolik mám papírových jízdenek vidím. Kolik elektronických si jako musím pamatovat? Či to zjistit až ve voze, že je projetá? Nebo to bude mít display?
Kolik jízdenek si musím koupit nejméně? Jednu? Těžko. Bude to v násobcích stokorun jako dnes u ODISky.
Co s neprojetými? Vrátit? To bude omezeno podobně jako dnes u ODISky - min. 100 Kč. Když mi tam bude trčet zbytečně 80 Kč, tak mi prostě propadnou jako je to dnes.
Takže může nastat případ, že někdo přijede do OV a bude chtít je dojet jednu jízdu na nádraží, bude muset koupit el.jízdenku s minimálně 5 jízdami za min. 100 Kč pokud nezdraží, pojede jednou a zbylých 80 Kč mu propadne. Dnes si koupí jednu papírovou za 20 a je v pohodě.
Nebo např. na ODISCE máte 19 Kč a jízdenka stojí 20 Kč. Máte smůlu, musíte si dobít 100 Kč i když víte, že to nikdy neprojedete. Nebo to nechat propadnout.
To jsou příklady ze současné praxe.
Platba bank.kartou je ok, ale pokud nebude možnost si koupit jednu jízdenku na jednotlivou jízdu, tak průser.
Jezdíval jsem často pracovně do Prahy, jízdenku na MHD jsem koupil SMSkou a následně při vypisování cesťáku, jsem si na webu DPP vytiskl daňový doklad, to samé lze při platbě kartou, v čem je tedy konkrétně problém? vlastně jak jste to řešil do teď, když jízdenkový automat taky nevydává daňový doklad?
Fascinuje mě, jak u takového - jako jednoho z mála inteligentně vymyšelných řešení u nás - všichni argumentují krajními případy, které v reálu samozřejmě nenastanou.
To mi vážně chcete namluvit, že lidé 60-70 let jsou všichni apriori neschopní jet bez vytištěné jízdenky?
"Cesťáky" se řešily již výše...
A argumentovat případem turisty co se potřebuje svést jen za dvacet korun, bezkontaktní platby na platební kartě má z filosoficko-osobních důvodů blokované a už dopředu víme, že jednorázová "karta" vám ztopí 80 Kč ze 100....
No, na Lupě jsem čekal poněkud modernější přístup :/
Ty kartičky nebudou plastové, ale papírové. Teoreticky by úspora být měla v tom, že zatímco běžnou jízdenku jste použil jen jednou, tak tu kartičku použijete minimálně 5x. Co se týče daňových dokladů, tak jízdenka daňovým dokladem nemůže být, pokud nebsahuje informace o DPH. Daňový doklad se tedy řeší tak jako u SMS jízdenky, vytisknete si ho na webu dopravního podniku.
Bejvávalo, dneska už nemůžete jízdenku jen tak hodit účetní, protože (většinou) nesplňuje podmínky daňového dokladu. Jinak teda když jste jel do nějakého města, ve kterém jste ještě nebyl, tak jste vždycky přece zjišťoval jak tam funguje MHD, takže nevidím rozdíl, spíše teď máte více možností.
A bude možnost koupit (s přirážkou) jízdenku u řidiče za hotovost?
U nás to tak je a přijde mi to jako dobrá alternativa: nemusím mít "pípací" platební kartu (někdo ani kartu dostat nemůže), SMSky jsou minimálně nepohodlné (musíte poslat několik minut předem a doufáte, že potvrzení dorazí dřív než autobus), kartu na MHD si jako náhodný návštěvník pořizovat nebudete...
Muhehe :) To je vážně k smíchu...
- Nemáte platební kartu
- Neumíte si nainstalovat aplikaci pro placení přes aplikaci
- Nezvládnete si koupit jízdenku přes SMS
- Nechcete si zakoupit jednorázovou kartu
- Při častějším pohybu po Ostravě si nehodláte koupit ODISku
A víte, že v Ostravě máme i taxíky?
Nebo si choďte pěšky, to tu taky jde.
Upřímně, tak sem nejezděte, jestli se rozhodujete podle toho, jestli dopravní podnik vydává papírové jizdenky :)
Jste z Prahy? Tam utopili více než miliardu a výsledkem bylo ... no, nic moc, plus pár trestních stíhání (navíc nikoliv skutečných pachatelú), parlamentní vyšetřovací komise, spory s mnoha firmami atd. Vice třeba https://cs.wikipedia.org/wiki/Opencard
V Ostravě jsou náklady dramaticky menší, funcionalita je o dost zajímavější (např. optimalizace jízdného, kdy nikdy nezaplatíte víc, než je nejvýhodnější nabídka DPO) a žádné trestní stíhání a podobné srandičky.
Ostravský způsob mi přijde výrazně lepší a pro budoucnost zajímavější.
(Ale jako Ostravák jsem samozřejmě tak trošku zaujatý...)
Podrobnosti jak to bude fungovat ještě zveřejněny nebyly, ale imho se moc nebudou lišit od EP na ODISce, ale uvidíme. Další možností, která přibude je aplikace do mobilu, ta předpokládám nebude vyžadovat koupi X jízdenek najednou.
Pokud má ale člověk platební kartu, tak nevidím důvod proč by měl řešit takové problémy s jízdenkami a pokud ji nemá, bude mít stále dost alternativ předplacená kartička, peněženka na ODISce, appka v mobilu, SMS jízdenka.
Bohužel tomu tak není. Je to logické, ale není tomu tak. Zdůvodnění tiskové mluvčí, cituji:
"Ve Vámi uvedeném případě došlo k dvojitému přiložení platební karty k odbavovacímu terminálu, a to v rozmezí 2 sekund. Nejedná se tedy o závadu odbavovacího terminálu, ale o opětovné přiložení z Vaší strany. Z tohoto důvodu lze na e-shopu, respektive na clearingovém centru dohledat pouze jedno přiložení, neboť druhé přiložení bylo na clearingovém centru při optimalizaci jízdného umazáno. Tato funkcionalita je užívána u přiložení provedených do 2 sekund včetně. Na odbavovacím terminálu ve vozidle ovšem toto přiložení vymazáno není, neboť odbavovací terminál pracuje s údaji tisícin procent, avšak clearingové centrum s celými sekundami."
...
Adriana Kováčová
oddělení tiskové a PR
Skutečně? Hmm... Tak těch "mnoho důvodů" by mě zajímalo.
Když jsem byl v Brně, nainstaloval jsem si aplikaci, přes ni kupoval lístky, po odjezdu jsem ji smazal.
Bylo to praktičtější, než řešit formát SMS nebo kolik lístků si koupit, abych vždy měl a nezbyly mi, atd.
Z mnoha důvodů to bylo mnohem lepší.
S timto krokem souhlasim i pres osobni citovou vazbu (papirove jizdenky defacto zacinaly i "diky" nasi rodine, konkretne moji sestre, kdy jezdila na plakatech vyvesenych ve vozech DPO jakozto instruktaz, jak spravne oznacit.
Argumenty o duchodcich jsou liche, jak uz je uvedeno, od 65 se v Ostrave jezdi gratis. Argumentace o prespolnich je tuplem licha, staci prilozit platebni kartu s PayWave, zaplaceno.