Souhlasím. Užasný je rozdíl např. mezi Plzní a Prahou. Návštěvník ze zahraničí v Plzní nic neřeší: nastoupí a koupí si jízdenku ve vozidle, zaplatí platební kartou. V Praze jsou automaty jen na české mince. Zkuste přijet ráno na Zličín a kupovat jízdenku na metro pokud máte jen platební karty a v kapse eura.
Ostravské řešení je mnohem dál. Původně ostravský ODIS pokrývá celý MS kraj. Jízdné se kalkuluje automaticky tak, aby bylo co nejvýhodnější, což neznamená jen limit 80CZK denně (24hod jízdenka) ale také automatická volba jakékoli nejvýhodnější jízdenky (např. při nákupu 2ks krátkých nepřestupních jízdenek za 2x14CZK systém zaúčtuje jednu přestupní jízdenku za 20CZK, pokud je druhá jízda v definovaném časovém limitu... atd.. Je to blbuvzdorné, prakticky nelze koupit jízdné špatně. Dopravní kartu ODISKa akceptují prakticky všichni relevantní dopravci včetně ČD. Aktuálně bude zavedena možnost koupit dlouhodobou jízdenku na platební kartu (tzn. cestující se může prokázat platební kartou pokud dopravní kartu nechce).
Jste tak hloupý nebo si to trollení pod každým článkem užíváte?
Pokud se tu chcete ohánět povinnostmi a rozšířenost platebních karet jako univerzálního platebního prostředku vám nestačí, pak byste si měl nastudovat, co to je základní platební účet, na který máte dle platné legislativy v celé EU nárok, a jaké služby jsou jeho součástí (platební karta). jinými slovy banka vás nemůže odmítnout.
Btw karetní transakce je typu "platba u obchodníka", s internetovými platbami to nemá společného vůbec nic.
Jedna z mála věcí co se mi na Ostravě opravdu líbíla. Místo abych ráno při přebíhání z vlaku na tramvaj stál frontu na jízdenky prostě přiložím kartu a hotovo. Doufám, že Brno tohle zavede taky. V pár autobusech jsem podobné terminály viděl, ale myslím, že kartou se platit nedalo a jen se v tom daly cvaknout jízdenky.
Ono, kdyz si nekdo koupi listek v automatu, tak obvykle proto aby ho hned zacal pouzivat.
Nevím jak vy, ale já ho tedy obvykle chci začít používat až s nástupem do vozu....
Automaty uvnitř tramvají samozřejmě vydávají jízdenku už označenou.
http://www.dpp.cz/nakup-jizdneho-v-prazskych-tramvajich-nyni-i-bezkontaktne/
Jenže já nemluvím o tom, jaké fíčury to umí vykomunikovat kolem výpočtu jízdného, ale o tom, že v Hradci má cestující na výběr všechny varianty jízdenek a nikdo si tak nemusí stěžovat, že mu zrovna ten jeho oblíbený typ jízdenek chybí. A přitom Hradečáky ponechání papírových jízdenek vůbec nic nestálo, protože mechanických strojků mají ve skladech dost (stejně jako ostatní DP po republice).
Terminál se zcela standardně o online transakci nepokusí a platbu odmítne. Minimálně krátce po spuštění to tak bylo a nevím o tom, že by se něco změnilo.
Mít s sebou papírovou jízdenku je nejjednodušší řešení, pokud má člověk zablokované PR SMS a nemá víc karet. Řidič už cestujícímu nic neprodá (a v druhém voze by ani při existenci doplňkového prodeje neprodal).
Ano, a tím to také skončí, jízdenku nedostanete ;-)
Podmínky pro bezkontaktní platby mohou být totiž odlišné a platba bude zamítnuta. Takže pokud nemá automat i čtečku karty, máte v zahraničí kolikrát smůlu. V několika případech (Německo, Polsko) se mi už stalo, že i pro platbu směšné částky pár Euro bylo nutné použít čtečku a zadat PIN.
Vypadá to nadějně a sympaticky, leč:
1) Jak prokážu případnému revizorovi, že nejedu na černo a platil jsem platební kartou? Nebo budou ostravští revizoři zrušeni? V Plzni mi ten přístroj vydá jízdenku...
2) Jak prokážu zaměstnavateli výdaj za jízdné MHD na pracovní cestě, papíru nemaje? Svého času jsme se úspěšně vzepřeli jeho tvrzení, že my v Praze stejně máme tramvajenky, takže za cesty po městě nedostaneme nic.
3) Co se stane, když při výstupu zapomenu odkliknout? Systém bude předpokládat, že stále jezdím z konečné na konečnou, až skončím ve vozovně/garáži, a podle toho mi napočítá jízdné?
A co je dle vás adekvátní náhrada?
Kártkodobé i dlouhodobé Jízdné půjde hladit vlastní platební kartou, případně alternativou, kterou půjde zakoupit / dobít v automatu, dále předpokládám že SMS jízdenky také zrušeny nebudou - věřím že tento fakt dpo nezapomene v přepravních podmínkách zmínit ;)
Stejně to funguje i v Lisabonu, akorát že karta není plastová, jen papírová s RFID a stojí 0.50 Euro.
Co mě děsí je zdejší typický postup, kdy v jednom kroku pořídíte už tak složite jen prázdnou nepoužitelnou kartu, kterou pak zase jinde a jinak musíte nějak složitě dobíjet. Pro turistu, který chce zkrátka rychle koupit jen jednu nebo dvě jízdenky, je toto nepoužitelné. Nějaké premiové SMS (plno lidí to má raději zakázané) nejsou opět řešením, navíc jsou nespolehlivé a zbytečně podporují hamižnost operátorů.
V Praze je hlavne problem, ze i kdyz si cizinec koupi listek v automatu, tak ho musi o par kroku dal jeste cvaknout. Coz neni moc logicke ani prirozene, obzvlast kdyz ostatni lidi kolem nic necvakaji. Takze turista ani nevi, ze jede nacerno.
No a na to uz cihaji revizori a jak vidi kufry, tak po nem jdou, protoze maji vyplatu podle toho kolik vyberou pokut.
A Praha se divi, proc je porad vic cernych pasazeru... no, proto, ze maji blby system.
Vzhledem k tomu, kolik se tady vyskytlo (až překvapivě moc na lupu) expertů, kteří si ani nepřečetli článek a vědí všechno nejlépe... Takže:
Ano, můžete platit klasickou platební kartou (kreditní, debetní i předplacenou) a dokonce si na ni můžete nechat "nahrát" dlouhodobou jízdenku.
Ne, vážně není platební karta podmínkou, můžete si u DPO vyřídit jejich čipovou jízdenku a na tu si můžete pořídit dlouhodobé jízdenky, nebo nahrát kredit (elektronická peněženka). To můžete udělat online, nebo osobně s platbou klidně v hotovosti na prodejních místech.
Pokud jste návštěvník města, tak stačí přikládat kartu při každém výstupu a nástupu a systém Vám na konci dne sám spočítá dle platného ceníku pro Vás nejvýhodnější jízdné za všechny cesty toho dne.
Pokud nastane technický problém ať již s terminály, nebo nějaká větši mimořádnost na trase, tak jedete zdarma.
No a jak to delas v metru nebo se sms jizdenkou? :-)
Zavadet placeni kartou jenom nekde je podle me nanic. Aby clovek cekal jaka tramvaj prijede a co bude mit vevnitr...
Jeste by tam mohli nasadit revizora, aby rovnou sbiral lidi kteri tam ten terminal ocekavaji a nenajdou, aby to melo ty spravny grady :-)
Ano, věřím že vámi udaný případ ( = jedu pouze přesně 9 minut bez přestupu a žádná další cesta MHD přímo nenásleduje / nepředchází) je tak častý a dopravcem chladně vykalkulovaný, že se bude jednat o klíčový prvek v celém projektu - a zcela naprosto vás to celé opravňuje celé shrnout jako "dalsi zlodejina na zakazniky".
Souhlas, jezdim jak v Praze tak v Plzni a neda se to srovnavat. Praha je jeste porad v minulem stoleti.. Kdyz jsem prazakum kupoval listky primo v tramvaji svoji plzenskou kartou, kdysi PRED DESETI (nebo mozna patnacti, uz nevim presne) lety, tak neverili svym ocim. Od te doby si Praha prosla pokusem s OpenCard a Litackou, ale na urovni tehdejsi Plzne nejsou ani zdaleka.
Zrovna včera jsme platili kartou za 2 osoby. Je to trošku zmatené. Nejprve se musí přiložit karta a koupit jeden "lístek" a pak přiložit znovu a koupit další. Chvilku to trvá. Navíc musíte při výstupu kartu zase "odhlásit" a to trvá asi 3s. Reálně minimálně 5s na osobu, takže si nedovedu představit, že by vystupovalo/nastupovalo z/do jedněch dveří dohromady 10 lidí a autobus stál na zastávce o minutu déle.
Naopak, tohle je možné při následném zpracování zohlednit a počítat jízdenku jen za jízdu bez zpoždění. Naopak když platíte předem, cvaknete si třeba v metru lístek a pak můžete klidně 10 minut čekat na metro. U vlaku je to podobné, asi nemůže 100 lidí čekat na nástupišti u označovače a 10 vteřin před časem odjezdu si cvaknout lístek a pelášit k vlaku.
Taky jste nějak zapomněl na opačnou variantu, že si spočítáte, že někam pojedete 11 minut, ale ono je zrovna víkendové sedlo a vy už za 9:30 vystupujete z autobusu. A co teprve takové případy, kdy teprve v dopravním prostředku zjistíte, že potřebujete jet kratší cestu nebo naopak dál. Nebo jedete na schůzku, na jednání nebo k lékaři, nevíte, jak přesně dlouho tam budete a jestli si máte koupit jednu jízdenku s delší časovou platností na jízdu tam i zpět, nebo jestli se vyplatí to rozdělit. A ti bídáci vám nakonec započítají takovou cenu, která je pro vás výhodnější.
Ti nedisponují platební kartou, mobilním telefonem ani nezvládnou pořídit zmíněnou kartičku od dpo, co půjde (jistě minimálně na všech nádražích) pořídit v automatu?
Technicky samozřejmě není problém ani "vracení" již nabité karty a zpětné proplacené kreditu, pokud dpo bude chtít.
Jenže to už vymýšlíte krajně nepravděpodobné scénáře selhání. Všechny vozidla DPO jsou on-line, takže při odmítnutí off-line transakce se terminál zcela standardně může pokusit o on-line transakci. A jaká bude asi pravděpodobnost toho, že karta neumožní off-line transakci a terminál neumožní on-line transakci současně?
BTW nechápu jak by této situaci pomohla existence papírových jízdenek, kterou pochopitelně cestující platící kartou mít u sebe nebude? V obou případech potřebujete fallback řešení dostupné s tím co máte ve vozidle (SMS, jiná karta, popřípadě nákup něčeho u řidiče)
Mimochodem pokud si zakoupíte dlouhodobou jízdenku na ODISku, tak po určité krátké době (propsání do koncové databáze) se vám kupon nahraje fyzicky na kartu po přiložení k terminálu ve vozidle. Právě proto, že vozidla jsou online.
Tady jde asi o mensi nedorozumeni. Automat nemusi byt ta ocelova, metr velka, kraksna na mince, ale docela maly terminal uvnitr vozu. A ten vytiskne jizdenku ktera plati okamzite. Ono, kdyz si nekdo koupi listek v automatu, tak obvykle proto aby ho hned zacal pouzivat.
Koupit si ho a jit si ho hned cvaknout je neprirozene a vede to k omylum. Jeste kdyby byly turnikety a nedalo se s necvaklym listkem cestovat... ale takhle, jeste se spatnym znacenim, je to jasna past na kazdeho kdo system nezna.
To je spatne.
V Hradci je papírová jízdenka výrazně nevýhodnější. Jednak je dražší oproti městské kartě (14 Kč při placení z peněženky na kartě, 20 Kč za papírový lístek), za druhé neumožňuje krátkou jízdu (karta ano, a to za pouhých 6 Kč) a za třetí nedává desetikorunovou slevu při přestupu (karta ano). Nicméně papírové jízdenky stále používá docela dost lidí, hlavně starších, protože se to takhle zkrátka naučili a nechtějí nic měnit, i když je to stojí víc. Na druhou stranu se dá pochopit, že do Hradce hodně lidí přijíždí do fakultní nemocnice a pokud takhle člověk jezdí dvakrát do měsíce k doktorovi, tak těch 24 korun navíc je zanedbatelný rozdíl...
Ono to není o tom, že se přestanou hned prodávat papírové jízdenky. Nejdříve je třeba o tom mluvit, ať se na to lidé psychicky připraví a postupně se přestane investovat do upgradu, poté do servisu a za 2-3-4 roky to prostě přirozeně umře. Ono provozovat ty automaty asi taky nebude nijak levné. U Ostravy se mi líbí, že mají plnou šíři nabídky, papírové, karty, odisky, smsky. Resp. mobilní appka s prodejem přímo v ní mi chybí. Ale ta prý bude do konce roku.
Papírové jízdenky používají například lidé, kteří nemohou mít klasickou platební kartu, protože jsou v exekuci a každý bankovní účet jim hned někdo blokne. (O existenci dobíjecích karet každý neví.)
Řeší to různé "městské karty", ale vydání je cca měsíc. Nicméně v Hradci lze pořídit i "anonymní" přenosnou kartu a tu si předávat (třeba v rámci firmy). A nejoblíbenější "sociální jízdenkou" je dítě do tří let, které cestuje MHD i s doprovodnou osobou zadarmo.
(A kromě toho lze platit SMS, "prozvoněním", čím dál častěji platebkou u řidiče, hotovostí u řidiče, případně klasickou papírovou jízdenkou. Je to dražší, ale spousta lidí toho využívá. Sice to není tak propracované, jako v Ostravě, ale vybere si v podstatě každý.)
Při výstupu je třeba se odhlašovat jen v případě, že se jedná o krátkou jízdu do 10 minut. Jinak vždy jen při nástupu, ale to je vše na stránkách DPO vysvětleno.
Takže ano, situace kdy nastoupí 10 lidí a všichni si budou kupovat jízdenku a následně se při výstupu odhlašovat, nastat může, ale rozhodně to nebude běžné ( nápověda: pravidelní cestující využívají předplacené jízdné, které se nikde přihlašovat nemusí, ti nepravidelní také většinou nenakupují houfně na jedné stanici - snad s výjimkou nádraží )
To jste provedl blbě. Prvním přiložením jste koupil první lístek. Tím druhým jste ukončil jízdu (nikoliv koupil druhý lístek). :-D
Počet jízdenek je třeba navolit před prvním přiložením. Pak už jenom jedete.
Přikládat kartu při výstupu má smysl pouze v případě, že jedete do 10 minut a nepřestupujete (jízdenka vám bude ukončena a účtována jako levnější). Pokud přikládáte kartu při výstupu vždy, není to problém, protože i v případě, že pokračujete v jízdě dalším spojem vám systém naúčtuje nejvýhodnější kombinaci.
Pokud pojede dítě s rodičem, použije rodič svou platební kartu, ale pokud dítě někam nedojíždí pravidelně, svou ODISku nemá a právě že moc nevěřím tomu, že by je svým dětem všichni rodiče pořídili. Ale asi to tak bude muset být, jiné rozumné řešení mne taky nenapadá. Leda zavést pro děti dopravu zdarma. :-)
Vzhledem k tomu, že od minulého roku jsou ODISky vydávané prvňákům bez poplatku, tak si myslím, že toho spousta lidí využije, ale možná se mýlím. My staršímu klukovi ODISku pořídili, vyřešil se tím "problém" nedostatku drobných, když chtěl někam jet třeba s kamarády, do patnácti ji měl i jako potvrzení věku, když šli na koupaliště nebo někam kde vzhledem k věku mohl mít levnější vstupné. Takže jako pro dítě se myslím celkem vyplatí a vzhledem k desetileté platnosti je i těch 130 Kč za pořízení pakatel. Pro dospělého bych si ji už ale nepořídil, nemá vůbec smysl, když ji nahradí platební karta.
Ano to jsem resil v Praze kdyz jsem chtel platit odiskou a rikal jsem na centrale dp kdyz jsem platil pokutu ze naco si to hrajou kdyz nemuzu zaplatit jizdenku odiskou jinak bych nejel na cerno kdyz mam jen platebni kartu a zadnou hotovost, jako hlavni mesto by se meli dohodnout a udelat ,,Ceskou dopravni Kartu at muzem platit sni ve vlacich tramvajich i v metru nejdal je snad karta ceskych drah ktera lze nahrat na karty regionu jak slevy na jizdnem tak koupeni jizdenky na odisku.
Právě automaty v Japonsku jsem měl na mysli, když jsem svůj příspěvěk sepisoval ;)
Byť nečekám že by se u nás povedlo v dohledné době zavést do té míry, že kartičky jsou bez problému použitělné i napříč regiony (např. pasmo karty které jedou hlavně v Tokiu a okolí, lze v pohodě užít např v Hirošimě, kde vydávají Icocu - a naopak).
Ve mnoha evropských městech prakticky na každé zastávce najdete automat, kde lze koupit jednorázovou (papírovou) jízdenku a tu stále zaplatit i hotovostí. Samozřejmě lze platit i online kartou.
Nevím jak složitý a časově náročný bude postup vydání té karty a nějaké následné dobíjení. Soudě podle toho jak strašně složité a časově náročné je to v Praze. Samozřejmě pokud by to bylo jako například v Tokiu, že přijdete k automatu který vám v jednom kroku do minuty vydá plně funkční nabitou kartu, která funguje všude, pak nemám námitek :-)
Vstup do placeneho prostoru ti prijde jako ekvivalent pro vstup do vozidla? Tak to se muzes vozit i kdyz metro nejezdi, co? :-)
Ale nemam nic proti tomu, aby kvuli tobe ty kraksny na listky posunuli o tri metry, do placeneho prostoru. Nebo aby ti tam namalovali jinak tu caru :-D
Ja myslim, ze ses vyautoval uz tim argumentem, ze SMS jizdenky nepouzivas a proto se na ne pravidlo nevztahuje. Sorry jako.
Nejlépe to má vyřešené Hradec Králové. Čipové karty s časovou jízdenkou pro pravidelné cestující nebo uloženou hotovostí pro příležitostné jízdy. Terminály pro placení platební kartou přímo v trolejbusech. A kdo chce papírovou jízdenku, ten má u předních dveří klasický cvakací strojek. Strojky jsou pro DP prakticky zadarmo (z dřívejšího provozu jich mají ve skladu stovky), automaty stejně musí být k dispozici kvůli dobíjení čipových karet, takže tisk papírových jízdenek je pouhá jedna funkce navíc, která ani nevyžaduje vlastní hardware. A nikdo si nemůže stěžovat, tedy samozřejmě až na to, že papírová jízdenka je cenově dost nevýhodná, ale to už je volba cestujícího.
Takže použití MHD bude podmíněno aktivní platební kartou s povolenými internetovými platbami? Bude toto jasně stanoveno i v přepravních podmínkách? Napadlo je, že žádná banka není povinna vám takovou kartu vydat a že ji může i kdykoli zablokovat?
Zatímco papírovou jízdenku stačilo zaplatit penězi, zde se opět vytváří závislost na komerční službě, kde provozovatel není povinnen ji poskytovat každému a v celém rozsahu.
Přečetl jsem si a nevěřím svým očím. Když v jiných městech s elektronickým odbavením přiložím peněženku se dvěma a více kartami, terminál na mě houkne: Chyba, přiloženo více karet, vyberte pouze jednu a opakujte nákup. V Ostravě si to odečte jízdné ze všech dostupných karet najednou (cit.: Přiložením více platebních karet najednou nebo různých platebních karet v rámci jedné jízdy se vystavujete nebezpečí odbavení ze všech přiložených platebních karet najednou) . To znamená, že před každým nákupem jízdenky je potřeba pro jistotu tahat kartu z peněženky ven, pak ji zas dávat dovnitř. Fakt posun k lepšímu, ale jen z pohledu DP, který nezasvěcené cestující zkasíruje několikanásobně.