Terminál se zcela standardně o online transakci nepokusí a platbu odmítne. Minimálně krátce po spuštění to tak bylo a nevím o tom, že by se něco změnilo.
Mít s sebou papírovou jízdenku je nejjednodušší řešení, pokud má člověk zablokované PR SMS a nemá víc karet. Řidič už cestujícímu nic neprodá (a v druhém voze by ani při existenci doplňkového prodeje neprodal).
Jenže to už vymýšlíte krajně nepravděpodobné scénáře selhání. Všechny vozidla DPO jsou on-line, takže při odmítnutí off-line transakce se terminál zcela standardně může pokusit o on-line transakci. A jaká bude asi pravděpodobnost toho, že karta neumožní off-line transakci a terminál neumožní on-line transakci současně?
BTW nechápu jak by této situaci pomohla existence papírových jízdenek, kterou pochopitelně cestující platící kartou mít u sebe nebude? V obou případech potřebujete fallback řešení dostupné s tím co máte ve vozidle (SMS, jiná karta, popřípadě nákup něčeho u řidiče)
Mimochodem pokud si zakoupíte dlouhodobou jízdenku na ODISku, tak po určité krátké době (propsání do koncové databáze) se vám kupon nahraje fyzicky na kartu po přiložení k terminálu ve vozidle. Právě proto, že vozidla jsou online.
Jste tak hloupý nebo si to trollení pod každým článkem užíváte?
Pokud se tu chcete ohánět povinnostmi a rozšířenost platebních karet jako univerzálního platebního prostředku vám nestačí, pak byste si měl nastudovat, co to je základní platební účet, na který máte dle platné legislativy v celé EU nárok, a jaké služby jsou jeho součástí (platební karta). jinými slovy banka vás nemůže odmítnout.
Btw karetní transakce je typu "platba u obchodníka", s internetovými platbami to nemá společného vůbec nic.
Stejně to funguje i v Lisabonu, akorát že karta není plastová, jen papírová s RFID a stojí 0.50 Euro.
Co mě děsí je zdejší typický postup, kdy v jednom kroku pořídíte už tak složite jen prázdnou nepoužitelnou kartu, kterou pak zase jinde a jinak musíte nějak složitě dobíjet. Pro turistu, který chce zkrátka rychle koupit jen jednu nebo dvě jízdenky, je toto nepoužitelné. Nějaké premiové SMS (plno lidí to má raději zakázané) nejsou opět řešením, navíc jsou nespolehlivé a zbytečně podporují hamižnost operátorů.
Právě automaty v Japonsku jsem měl na mysli, když jsem svůj příspěvěk sepisoval ;)
Byť nečekám že by se u nás povedlo v dohledné době zavést do té míry, že kartičky jsou bez problému použitělné i napříč regiony (např. pasmo karty které jedou hlavně v Tokiu a okolí, lze v pohodě užít např v Hirošimě, kde vydávají Icocu - a naopak).
Ve mnoha evropských městech prakticky na každé zastávce najdete automat, kde lze koupit jednorázovou (papírovou) jízdenku a tu stále zaplatit i hotovostí. Samozřejmě lze platit i online kartou.
Nevím jak složitý a časově náročný bude postup vydání té karty a nějaké následné dobíjení. Soudě podle toho jak strašně složité a časově náročné je to v Praze. Samozřejmě pokud by to bylo jako například v Tokiu, že přijdete k automatu který vám v jednom kroku do minuty vydá plně funkční nabitou kartu, která funguje všude, pak nemám námitek :-)
A co je dle vás adekvátní náhrada?
Kártkodobé i dlouhodobé Jízdné půjde hladit vlastní platební kartou, případně alternativou, kterou půjde zakoupit / dobít v automatu, dále předpokládám že SMS jízdenky také zrušeny nebudou - věřím že tento fakt dpo nezapomene v přepravních podmínkách zmínit ;)
Takže použití MHD bude podmíněno aktivní platební kartou s povolenými internetovými platbami? Bude toto jasně stanoveno i v přepravních podmínkách? Napadlo je, že žádná banka není povinna vám takovou kartu vydat a že ji může i kdykoli zablokovat?
Zatímco papírovou jízdenku stačilo zaplatit penězi, zde se opět vytváří závislost na komerční službě, kde provozovatel není povinnen ji poskytovat každému a v celém rozsahu.