Nejlépe to má vyřešené Hradec Králové. Čipové karty s časovou jízdenkou pro pravidelné cestující nebo uloženou hotovostí pro příležitostné jízdy. Terminály pro placení platební kartou přímo v trolejbusech. A kdo chce papírovou jízdenku, ten má u předních dveří klasický cvakací strojek. Strojky jsou pro DP prakticky zadarmo (z dřívejšího provozu jich mají ve skladu stovky), automaty stejně musí být k dispozici kvůli dobíjení čipových karet, takže tisk papírových jízdenek je pouhá jedna funkce navíc, která ani nevyžaduje vlastní hardware. A nikdo si nemůže stěžovat, tedy samozřejmě až na to, že papírová jízdenka je cenově dost nevýhodná, ale to už je volba cestujícího.
Ostravské řešení je mnohem dál. Původně ostravský ODIS pokrývá celý MS kraj. Jízdné se kalkuluje automaticky tak, aby bylo co nejvýhodnější, což neznamená jen limit 80CZK denně (24hod jízdenka) ale také automatická volba jakékoli nejvýhodnější jízdenky (např. při nákupu 2ks krátkých nepřestupních jízdenek za 2x14CZK systém zaúčtuje jednu přestupní jízdenku za 20CZK, pokud je druhá jízda v definovaném časovém limitu... atd.. Je to blbuvzdorné, prakticky nelze koupit jízdné špatně. Dopravní kartu ODISKa akceptují prakticky všichni relevantní dopravci včetně ČD. Aktuálně bude zavedena možnost koupit dlouhodobou jízdenku na platební kartu (tzn. cestující se může prokázat platební kartou pokud dopravní kartu nechce).
Jenže já nemluvím o tom, jaké fíčury to umí vykomunikovat kolem výpočtu jízdného, ale o tom, že v Hradci má cestující na výběr všechny varianty jízdenek a nikdo si tak nemusí stěžovat, že mu zrovna ten jeho oblíbený typ jízdenek chybí. A přitom Hradečáky ponechání papírových jízdenek vůbec nic nestálo, protože mechanických strojků mají ve skladech dost (stejně jako ostatní DP po republice).
V Hradci je papírová jízdenka výrazně nevýhodnější. Jednak je dražší oproti městské kartě (14 Kč při placení z peněženky na kartě, 20 Kč za papírový lístek), za druhé neumožňuje krátkou jízdu (karta ano, a to za pouhých 6 Kč) a za třetí nedává desetikorunovou slevu při přestupu (karta ano). Nicméně papírové jízdenky stále používá docela dost lidí, hlavně starších, protože se to takhle zkrátka naučili a nechtějí nic měnit, i když je to stojí víc. Na druhou stranu se dá pochopit, že do Hradce hodně lidí přijíždí do fakultní nemocnice a pokud takhle člověk jezdí dvakrát do měsíce k doktorovi, tak těch 24 korun navíc je zanedbatelný rozdíl...
Papírové jízdenky používají například lidé, kteří nemohou mít klasickou platební kartu, protože jsou v exekuci a každý bankovní účet jim hned někdo blokne. (O existenci dobíjecích karet každý neví.)
Řeší to různé "městské karty", ale vydání je cca měsíc. Nicméně v Hradci lze pořídit i "anonymní" přenosnou kartu a tu si předávat (třeba v rámci firmy). A nejoblíbenější "sociální jízdenkou" je dítě do tří let, které cestuje MHD i s doprovodnou osobou zadarmo.
(A kromě toho lze platit SMS, "prozvoněním", čím dál častěji platebkou u řidiče, hotovostí u řidiče, případně klasickou papírovou jízdenkou. Je to dražší, ale spousta lidí toho využívá. Sice to není tak propracované, jako v Ostravě, ale vybere si v podstatě každý.)