No. A to je prave to, co se dela dobre jenom teoreticky. Prakticky se to resi tak, ze ten dul musi byt objmove nesrovnatelne vetsi nez nadrz, aby byl schopny vodu v nejake rozumne prutocnosti absorbovat, protoze tech chodeb a kapes v nich je tolik, ze se to proste vyresit neda.
U precerpavaci elektrarny ma byt hur napoustena nadrz proste vzdycky nahore. Cokoliv jineho je problemove a neefektivni. Jako kdyz uz ten dul existuje a da se do nej voda nejak rozumne napustit a zase vycerpat, ok, proc to nevyuzit, ale vzdycky to bude okrajove reseni.
Nechce se mi to rozebirat, takze pouze Google + znamy fakt, ze takto se ty elektrarny proste pouzivaji..
Jednou z největších předností paroplynových elektráren je jejich flexibilita neboli schopnost spuštění do několika minut a regulace výkonu, díky kterým je tento zdroj schopen stabilizovat elektrizační soustavu a reagovat na změny způsobené měnící se spotřebou nebo nestálou výrobou obnovitelných zdrojů. To je dáno vlastnostmi plynové části oběhu.
Navratnost Dlouhych strani byla 7 let, protoze nebylo (temer) nic, co by je mohlo nahradit. Takze sla spousta energie jednoduse do kopru, coz precerpavaci elektrarna resila. Ted by se to celkem levne vykrylo plynovou elektrarnou, takze by se Dlouhe strane nezaplatily asi nikdy...
Pro srovnani je potreba mit identicke podminky, jinak ti vyjde gulas.
Tak je to drobny rozdil mezi kratkodobym ulozenim a skladovanim. K ukladani energie se da, s trochou fantazie, pouzit i kondezator. Presto to neni baterie.
Momentalne jste v roli jednoho oblibeneho politika, ktery prohlasil ze se u nas vyrabel novicok. K tomu taky byla potreba velka davka fantazie, aby to ve vysledku podalo o cele veci jinak uplne nesmyslny obraz ;-)
Tak jsou to trošku nesrovnatelné věci a jak píšete, každá z nich vznikla v jiné době. (jinak Dlohé stráně se nestavěly 18let - sice od začátku stavby do ukončení těch 18 let uběhlo, ale stavba byla v osumdesátých letech na cca 10 let pozastavená). Moss Landing má storage kapacitu 1200MWh, Dlouhé stráně lehce pod 4000MWh. A životnost Moss Landing je 20 let.
Dlouhe strane, nejsou urcene pro uskladneni energie. Prestoze maji "uloznou kapacitu". To by bylo ponekud drahe skladovani :-)
Je to elekrarna, ktera slouzi k vykryvani spicek a vyrovnavani dodavek/spotreby. Puvodne se pouzivala hlavne k vytvareni zateze v noci, kdy je spotreba mensi a generovani energie ve dne,, kdy se ji nedostava. Omezovala se tim negativni vlastnost jadernych elektraren, ktere nejsou schopne rozumne regulovat vykon. Dnes by se to uz resilo asi spis plynovou elektrarnou.
V době, kde se stavěly Dlouhé stráně, byla bateriová technologie někde úplně jinde. Z dnešního pohledu - uříznout vrchol hory, vykopat kilometry tunelů, postavit dvě přehradní nádrže, postavit 60 km vedení vysokého napětí, stavba trvala 18 let, výsledek je instalovaný výkon 2 x 325 MW. Aktuální největší bateriová elektrárna (Moss Landing) se stavěla rok, vešla se do turbínové haly staré elektrárny, výsledek je instalovaný výkon 300 MW.
Energii z nabitých baterií větrnou a solární energií můžu použít až bude potřeba, třeba na dobití auta nebo v době, kdy slunce a vítr nejsou.
Pokud chcete vodík uchovat v nějak rozumném objemu, musíte ho zkapalnit, což znamená dostat se někam na -253°C.
"Pro stacionární skladování vodíku se používají velkoobjemové ocelové tlakové nádoby, případně kryogenní skladovací zásobníky, kde je vodík za velmi nízké teploty -253 °C udržován v kapalné formě. Pro automobily je toto řešení považováno za nevhodné, neboť i při téměř dokonalé izolaci se vodík postupně odpařuje a v zásobníku se zvyšuje tlak a tento nadbytek je nutné odpouštět mimo zásobník. Ztráty při tomto způsobu skladování jsou obvykle cca 3 % za den. Náklady na kryogenické uskladnění jsou také vyšší, až 40 % z celkové obsažené energie v palivu je spotřebováno na samotné zkapalnění."
(https://www.devinn.cz/skladovani-vodiku/)
Zdánlivě efektivnější. Střídavé vedení od elektrárny má účinnost třeba jen 50 %, to odpadá (co si budem povídat - jeden z nejefektivnějších přenosů energie je jedoucí cisterna s benzínem či podobným vysokoenergetickým palivem). A s těmi nabitými, mnohadesítektunovými bateriemi byste pak dělal co?
Vodík je třeba chladit?
Muj nazor je, ze hlavni duvod nakupu toho jednoho draheho auta, jehoz provoz bude velmi slozity je kvuli PR a tomu, ze se o tom bude psat. Ono uprimne, kdyby presli na elektro/vodik, tak ty ceny za sluzby taky porostou pekne nahoru, protoze by to musel nekdo zaplatit a kdo jiny, nez zakaznik...
Uprimne vodikova auta jsou draha, zivonost je vyrazne nizsi, nez u benzinu/plynu/elektru. Provozovani s ohledem na site cerpadel je velmi slozite.
K tomu ekologicnost... drtiva vetsian vodiku se vyrabi z elektriny. Takze my spalime uhli a vyrobime elektrinu. Z eleketriny vyrobime vodik. A z vodiku zpet elektrinu. A na tu rozhybeme auto. To je tak eneefektivni a neekologicky proces, ze bilance vodikoveho auta je nasobne horsi, nez spalovaku. Je to asi to nejmene ekologicke palivo.
Ano, kdybychom umeli fuzi, je vodik za babku a svet je v klidu, ale pri soucasne technologii vyroby vodikuk je to naprosty nesmysl a to, ze "z vyfuku" jde jen voda je benefit k nicemu.
Navic vodikove auto ma extremni spotrebu kobaltu a platiny. A to takovou, ze nejakych 50-100tis. vodikovych aut potreuje dotlik drahyhc kovu, jako rocni produktce beznych aut...
Podle mě je dobře, že tyhle firmy s velkým množstvím vozidel sami přechíází na vodík, protože na něm je teď největší problém drahé plnící stanice. Tím, že si to ty firmy sami postaví, tak se vodík rozšíří, dostane se i do obecného podvědomí politiků a přestane se podporovat jen baterie, což je dost neekologické řešení (což zelení nechápou).