To pro mně není relevantní (používám roční kupón dřív čtvrletní, případně papírovou jízdenku, nikdy ne SMS mimojiné kvůli těmto problémům) takže se to toho netýkalo, jde mi o ostatní vlastnosti a možnosti této aplikace.
I přesto si myslím, že kritika celkového přístupu DPP může být taky součástí komentářů, aplikace nevznikla ve vzduchoprázdnu.
Ke každé aplikaci je hodnocení a komentáře, takže pokud lidi nebudou líní se vyjádřit tak to každý bude vědět hned. To znamená nainstaluju vyzkouším, dám negativní hodnocení odinstaluju a do budoucna vím, že se té aplikaci mám vyhnout.
A pak se podívam do diskuse zase za rok dva, jestli se něco změnilo, nebo stále žába sedí na prameni. Takových aplikací jsou desítky, občas u některé vývojář akceptuje výhrady uživatelů. Vždycky je to spíš jeho problém. Ale tady to vidím, že se zůčastněné strany chtěly šábnout o přiklepnuté investice a dotaci, takže jim to je putna.
Ten dvouminutový odklad si určitě nevymysleli vývojáři z Operátor ICT, to je vynález autorů tarifu. Nikomu nic neříct a nepoužívat aplikace určitě není řešením, protože nikdo neuhodne, který z mnoha teoreticky možných důvodů je skutečnou příčinou toho, proč někdo aplikaci nepoužívá. Navíc nákup jednorázových jízdenek pro vnější pásma pomocí mobilní aplikace je zrovna pro mne výborná funkce, protože sehnat ty papírové není jen tak – nemají je zdaleka v každém předprodeji, neumí je ani každý automat a koupit jich víc do zásoby znamená přitáhnout k tomu automatu půl kila mincí. Nevadí mi ta aplikace ale tarif, který ze mně úplně nesmyslně dělá černého pasažéra.
Pokud s tím nesouhlasíte, tak tuhle nepovedenou nebo nedotaženou, dle mého názoru, aplikaci nepoužívejte. Když to udělá většina, třeba jim to za nějaký čas dojde... Bohužel peníze už nejspíše daná firma za vývoj dostala, produkt asi plní zadání DPP, takže možná šlo jen o to, utratit balík nebo dotaci nějakým žádoucím směrem.
Jinými slovy věříte, že se reálně to ustanovení o dvouminutovém odkladu nebude uplatňovat a že je vlastně stejně zbytečné. To je ale úplně špatně. Přesně na tomhle staví totalita –je spousta nesmyslných pravidel, u kterých se očekává, že je nikdo nebude dodržovat. Ale jakmile je někdo nepohodlný, něco z toho se na něj vytáhne. Já nechci, aby tarif v největší aglomeraci v zemi byl koncipován tak, že každý je v zásadě černý pasažér a určitě se na něj něco najde, ale když si nebude vyskakovat, budeme to jeho porušování tolerovat.
Vyzkoušel jsem již minulý týden nákup jízdenky PID na vlak v zastávce, kde není ani označník na papírové jízdenky a dříve jsem tak na tarif PID odsud jet nemohl, takže za mě super. Průvodčí ve vlaku bez problémů jízdenku ověřil.
Na rozdíl od jiných mi dvou minutový interval nevadí, jízdenku zatím aktivuji vždy těsně před vstupem do metra nebo vozu. Věřím, že se s revizorem v metru dohodneme, ono totiž až tam uvidí odpočet třeba 30s bude mu jasné, kde jsem si tu jízdenku aktivoval. A že by mě v autobuse nebo tramvaji zkontroloval, během prvních dvou minut o tom dost pochybuji. Takže je to dost virtuální problém.
Pastí pro místní je například to, že jízdenku vydanou automatem hned vedle odbavovací čáry v metru je potřeba ještě označit, to, že automaty berou jen mince, ne bankovky, nebo to, že automaty zdaleka nejsou všude.
Dohady revizor vs. zahraniční turista opravdu moc neuvidíte, protože turista neumí česky a revizor neumí žádnou cizí řeč, takže k nějakému dohadování chybí základní nástroj. A když turista vidí tlupu revizorů a k tomu několik policajtů, pochopí, že jde buď o dobře organizovaný gang nebo opravdu o představitele veřejné moci a pokud chce vyváznout životem a zdravím, měl by urychleně zaplatit. Že se revizoři zaměřují na zahraniční turisty je všeobecně známo a stačí si jenom všimnout, koho kontrolují, když je potkáte na Muzeu nebo na Florenci. Ono je ostatně dost vypovídající už to, jak často kontrolují právě na přestupech. „Nemám vole, napiš mi pokutu“ je právě důsledek toho, že notorické černé pasažéry revizoři moc neřeší, takže když dotyčný zaplatí pokutu jednou za několik let, vyplatí se mu to.
Já nikoho neobhajuju, naopak kritizuju to, že systém práce revizorů v Praze je nastavený tak, že snahou revizorů není co nejmenší počet černých pasažérů, ale právě naopak – pro revizory je nejlepší, když jich je co nejvíce. Snahou pražského revizora je chytit co nejvíce černých pasažérů, takže si samozřejmě vytipovává lidi, u kterých vidí nejvyšší pravděpodobnost, že jízdenku mít nebudou. To vaše „číhají na nebohé důchodce a matky s kočárky“ je váš výmysl, který nikdo neřekl, protože zrovna důchodcům se revizoři vyhýbají, protože hrozí, že důchodce bude příliš starý a bude mít nárok na jízdné zdarma, takže taková kontrola revizora jenom zdržuje od lapání perspektivnějších kousků. Já jsem takhle jednou u revizora prošel jenom na modrý obal od průkazek DPP, protože revizor usoudil, že je dost pravděpodobné, že tam ta lítačka opravdu je, a čekat na to a kontrolovat ji by ho zbytečně zdržovalo od výběru pokut. U matek s kočárky je zase velice pravděpodobné, že budou mít lítačku.
Jinak jste hezky odvedl téma od původního problému, totiž že nákup jednorázových jízdenek v aplikaci PID Lítačka je pro platící cestující nepoužitelný, a jedinými potenciálními uživateli jsou právě černí pasažéři, kteří mohou do repertoáru svých triků zařadit dvouminutové hledání mobilu, hledání té správné aplikace, „teď se mi to úplně samo zavřelo“, „já ten mobil asi budu muset restartovat, on mi nějak blbne“ – a jsem zvědav, který revizor bude mít tu trpělivost na tohle čekat, když pak dotyčnému stejně nic nedokáže, a za ty dvě minuty by mohl najít nějaké perspektivnější cizince.
Informace o zpoždění funguje v IDOSu už roky.
Problém je jen v tom, že je to jen u části spojů. Typicky musí autobus projet konkrétní zastávkou, která umí předat zprávu o zpoždění.
Takže to zatím nečekejte u všech spojů. Také se na to nelze úplně spolehnout. Občas appka hlásí zpoždění, ale autobus anebo vlak to mezi tim stáhne.
Nevím, kdy jste byl v Praze naposled, ale platební karty neberou již dávno jen "dva" automaty a samozřejmě stále přibývají.
Ano, je pravda že pro cestující ze zahraničí by mohl dpp udělat více, například nějaké jednoduché instruktážní video alá "how to use a public transport" které by bylo na anglické verzi jejich stránek, by určitě neuškodilo.
Ano, Praha je pro turisty větší "pastí" i z toho důvodu, že vstupy do MHD nejsou blokovány turnikety alá Londýn či Tokyo (ale například jak funguje platba v autobuse v Kyotu jsem také nezjistil na první pokus).
Pro "místní" ( = občany ČR) ovšem žádnou past nevidím, pražské MHD používám denně a opravdu revizoři dohadující se s cestujícím bez platného dokladu netvoří většinu případů revizor vs turista, ale spíš slyším "nemám vole, mi napiš pokutu", případně ještě hezčí slovíčka...
Nebudu samozřejmě tvrdit, že Praha je v tomhle nejlepší - systém jako je například v Ostravě je samozřejmě mnohem dále, jen mi poněkdu vadí populární obhajoba alá "zlí revizoři číhající na nebohé turisty, důchodce a matky s kočárky"
To, že přijdu na zastávku, a chci jet nejbližším spojem, není žádný speciální případ. Cestující bez platné jízdenky může být černý pasažér, který tak jezdí systematicky a záměrně, a nebo to může být opravdu chudák, který by si jízdenku rád koupil, ale nerozumí komplikovanému systému, automat na něj mluví jen česky a bere jen české koruny, případně není vůbec. Revizoři mají smysl jedině tehdy, když se snaží lidi z první skupiny změnit na platící cestující. V Praze se ale revizoři zaměřují jen na ty druhé, protože je to pro ně snazší. Takže místo aby se revizoři zaměřili na ty, co jezdí MHD každý den a koupili by několik ročních kuponů, protože v Praze budou žít několik let (nebo desetiletí), nahání radši cizince, kteří jsou tu týden a už se sem nikdy nevrátí, a kteří se provinili tím, že jim dopravní podnik neumí prodat jízdenku na 5 dní, na týden, na 10 dní, už přes cestovku, s letenkou nebo nejpozději na letišti v cizojazyčném automatu a nebo u živého člověka mluvícího několika jazyky, kde by se dalo platit kartou a minimálně ještě EUR (a CZK).
Kdo má předplatné, nepotřebuje nákup jednorázových jízdenek v aplikaci. Nejde o žádné „speciálně flexibilně několikrát přes den“, jde o každou jízdu s jednorázovou jízdenkou. Myslet na to 2 minuty předem je nepřívětivé a odrazuje to lidi od používání MHD, navíc aktivovat si jízdenku za chůze není ani pohodlné ani bezpečné, a taky to vyžaduje japonskou přesnost dodržování jízdních řádů ze strany dopravce, a ne to, že si aktivujete 30minutovou jízdenku na cestu trvající 25 minut, a na zastávce se dozvíte, že vlak má 15 minut zpoždění.
Ostatní si samozřejmě mohou koupit jízdenku v automatu, přes SMS nebo od řidiče busu, ale pak ta funkce aplikace poněkud ztrácí smysl, když je nejlepší, aby jí nikdo nepoužíval.
Evidentně nechápete, že provozování MHD je služba města/kraje svým občanům, navíc je to ekonomicky výhodné, protože se ušetří na stavbě a údržbě silnic. Zrovna veřejná doprava v ČR má i po třiceti letech tendenci být na své zákazníky nepříjemná, cestující jsou především potenciální černí pasažéři a ne klienti atd. Aplikace PID Lítačka se to evidentně snaží změnit, má přinést uživatelský komfort cestujícím – a pak se bohulibý záměr prodeje jednorázových jízdenek v aplikaci zabije úplně nesmyslným tarifem, který řeší jenom černé pasažéry a nemá vůbec žádný rozumný scénář využití cestujícím. Mysleli jsme to dobře, dopadlo to jako vždycky.
čím dál tím více jich bere platení karty
No jo, už celé dva, jeden na letišti a druhý na Národní třídě…
Jistě vymyslíte x dalších speciálních situací, kdy je vlastně cestující bez platné jízdenky chudák a zlí revizoři jsou tu jenom od toho, aby ho nachytali.
Kdokoliv kdo jezdí častěji, má předplatné jízdné (mluvím o Praze - 10 Kč/den je u ročního kupónu bezkonkurenční), pokud ví že bude muset nějak speciálně flexibilně přes den několikrát v různé intervaly jet a nezvládne na to myslet dříve než 2 minuty předem, koupí si celodenní lístek.
Ti ostatní si jistě zvládnou koupit běžné krátkodobé jízdné v automatu (čím dál tím více jich bere platení karty), přes sms či tuhle aplikaci...a ty vaše super speciální případy to maj zkrátka blbý, se s tím smiřte a neplakejte.
Je nevkusné a hloupé považovat všechny cestující za zloděje jenom proto, že vy se rozhodnete krást. Vám to v kradení nezabrání, ale cestující to naštve a odradí. V PID se znehodnocovače vypínat nemůžou, tarif je i časový a je zcela v pořádku, když si jízdenku označím v okamžiku, kdy se na digitálním panelu překlopí číslice minut. Revizor nemá nic vypínat, revize nemá být hon na černé pasažéry nebo dokonce na ty, kteří nemají jízdenku omylem, ale hlavně připomenutí, že nejjednodušší je prostě mít platnou jízdenku.
Navíc ta dvouminutová rezerva činí celý nákup jízdenek v mobilní aplikaci nepoužitelný – cestující, který by chtěl postupovat přesně podle pravidel, by si musel minimálně o ty dvě minuty prodloužit cestovní dobu. To radši pojede autem. U toho tarifu se totiž zjevně přemýšlelo jenom o tom, jak nachytat černé pasažéry, ale už nikdo neřešil, jako to budou používat řádí cestující. Cestující přijde do vestibulu metra, před odbavovací čárou si aktivuje jízdenku, pak tam bude dvě minuty čekat, ve špičce si nechá ujet dvě soupravy, a teprve pak bude pokračovat? Za ty dvě minuty si koupí lístek v automatu, i když si bude muset ještě dojít rozměnit drobné. To samé u autobusu, tramvaje nebo vlaku. Bude muset přijít na zastávku o dvě minuty dřív, nějaký spoj si nechá ujet – a nedej bože, aby spoj přijel do zastávky dřív, pak bude stepovat před otevřenými dveřmi a doufat, že řidič bude čekat na čas. A vůbec nejlepší to bude, když bude mít spoj zpoždění nebo úplně vynechá – zejména radostné to bude u 30minutových jízdenek a třeba 20 minutového intervalu.
A ke všemu je to dvouminutové pravidlo nevymahatelné, protože ten interval se zřejmě měří v mobilu uživatele (předpokládám, že aktivace jízdenky funguje i offline), který rozhodně není certifikovaným měřidlem času, začátek kontroly už vůbec nebude zaznamenán s přesnou časovou značkou, takže jde jenom o to se s tím revizorem dvě minuty dohadovat. Takže nejlépe na tom opět budou černí pasažéři, následovaní těmi, které na pravidlech zajímá hlavně to, jak je obejít, a odnesou to jenom poctiví cestující, kteří budou očekávat, že aktivace jízdenek funguje normálně a nechají se chytit do téhle pasti. A revizoři budou místo zcela kontraproduktivního odchytávání cizinců na Florenci a na Muzeu ještě odchytávat v autobusech a tramvajích cizince s mobilem v ruce.
Pokud mi ta aplikace umožní aktivovat jízdenku těsně před kontrolou, tak za utratím za jízdné tak jednu, max dvě jízdenky ROČNĚ. Chápu, že krást se nemá, ale co mi uděláte?
Běžně se po nástupu do autobusu vypínají znehodnocovače, aby si někdo nemohl označit jízdenku těsně před kontrolou, bude snad revizor ze svého mobilu vysílat přes BT signál, že momentálně není možné aktivovat jízdenky? :)
Naše společnost je celá postavena na tom, že většina trpí, kvůli x lidem co jdou proti proudu. Musíte strkat mince do košíku, kvůli pár lidem co by je nevraceli na místo.
Takže můžu si přes to koupit a nahrát měsíční nebo čtvrletní kupón nebo ne?
Nějaké turistické jízdenky pochybuju že si turista bude zařizovat registraci kvůli jednorázové navštěvě, když si totéž může koupit v automatu na letišti nebo třeba Veleslavíně, kde to jde i kartou.
Zatím se mi to zdá naprosto nedotažené, ale možná se mýlím. V každém případě "vynálezci" původní OpenKrad se svého idi*tského modelu jentak nevzdají, dokud v tom mají své investice resp. oslíčka-otřes-se.
Nechceme černým pasažérům usnadnit zakoupení „na poslední chvíli“ před revizorem.
Kdy konečně začneme patřit do civilizovaného světa? Revizor snad má působit především preventivně, aby si lidé jízdenky kupovali, ne se snažit za každou cenu někoho nachytat. Za mě teda když si někdo koupí jízdenku na poslední chvíli před revizorem, je to pořád dobré, protože si tu jízdenku koupil. Navíc ten cestující má tu aplikaci, má v ní koupené jízdenky – to nevypadá na někoho, kdo žije tím, aby jezdil na černo. A do třetice, revizoři běžně začínají kontrolovat hned, jak se zavřou dveře, za dvě minuty už může být autobus nebo tramvaj v další zastávce. A aktivovat si jízdenku dvě minuty před nástupem, třeba při intervalu 15 minut, když netuším, jaké zpoždění bude spoj mít a zda vůbec přijede, to nikdo dělat nebude.
Z těch dvou minut budou akorát problémy a patří to přesně k těm prkotinám, které cestující akorát otravují a způsobují, že cestující hodnotí pražskou MHD špatně, i když objektivně je docela slušná.
Jízdenka je po dobu prvních 2 minut po aktivaci neplatná pro revizorskou kontrolu nebo kontrolu průvodčím. Nechceme černým pasažérům usnadnit zakoupení „na poslední chvíli“ před revizorem. V příměstských autobusech s nástupem předními dveřmi však i tato jízdenka první 2 minuty platí – řidič autobusu Vás zkontroluje, že ji máte platnou před nástupem. Autobus si nemusíte nechat ujet.
Zkusil jsem to, je to zajímavá aplikace. Ale zatím papírovou jízdenku moc nenahradí, spíše sms jízdenku. E-jízdenku zakoupím, aktivuji a pak musím 2 minuty čekat, než vstoupí v platnost. U 30-ti minutového lístku docela blbé odhadování - mám zakoupený lístek, ale nesmím do toho autobusu nastoupit, protože chybí 30 vteřin do aktivace. Až uběhnou e-jízdenka se aktivuje , ale autobus je dávno pryč. Papírový lístek zakoupím a "aktivuji" ho cvaknutím ve strojku při nástupu.
Nicméně je to v beta verzi, tak snad se to zlepší.
Údaje o kreditce je navíc možné přidat pouze jednou a zapamatovat pro další použití (jak je vidět i na jednom ze screenshotů v článku). Nicméně v ostré verzi aplikace by masterpass i platba na klik měly být. Provozovatel přesný termín neslíbil, jelikož na to pak hodně projektů trpí - tlačí se na to, aby to bylo brzo, a ne správně :) Podle mého je to druhé lepší.
Takže aplikace Lítačka neumožní zvirtualizovat Lítačku, abych nemusel mít kartu v peněžence?
Pak je teda ten název appky až zlotřile zavádějící, pokud je to jen e-shop na lístky, aby turista nemusel do automatu nebo trafiky.
Tak si asi počkám na nějakou další aplikaci, která by se třeba zas mohla jmenovat Tramvajenka.
Ja kupoval 3 jízdenky v rámci 5ti minut a nic nepohodlného jsem nezaznamenal. Na to, že je aplikace v BETA režimu (!) vše funguje. Obrovský přínos vidím v nakupování jízdenek co platí i na 3xx linkách a v pravděpodobném snížení nákladů DPP na jízdenku v porovnání s vyděračskými SMS platbami. Těším se na polohu všech vozů, ale to bude asi potom dostupné i v jiných aplikacích podobného typu.
Přemýšlím, jak by to mělo vypadat pohodlněji. Tak jasně, je třeba přidat údaje o kreditce, ale to tak nějak k online nákupu patří, bez toho to moc nejde (zlepší se to s těmi apple pay atd., ale to bude spíš nice to have, je zatím opravdu málo aplikací, které to umí). Jasně, mohlo by se to řešit přes SMS, ale takových řešení už je mnoho, tohle by nemělo žádnou přidanou hodnotu a nejde využít vždy, typicky na firemních telefonech se zakázanými premium sms.