Ten BFU
to může tak maximálně zkusit (u soudu), popohánět operátora za to, že to číslo nebylo správně, ale neuspěje - a o nějaké automatické odpovědnosti
už nemůže být řeč.
A vlastně: přesně v tom spočívá ono uvedení volaného v omyl
: pachatel ho přesvědčil, že ta identifikace má vždy pravdu
a posílá ji operátor.
A jak to má vědět uživatel, když to neví operátor? Uživatel je typicky mnohem méně odborně erudovaný a má na rozdíl od operátora i méně technických informací k ověření čísla.
Jak to udělat bych nechal na operátorech. Samozřejmě, dokud nejsou za uvedení zákazníka v omyl postihováni, tak nic neudělají. Ve chvíli, kdy by motivaci problém řešit měli, s něčím by přišli - jeden ze způsobů popisoval RRŠ ve vláknu výše.
A operator ma jak vedet ze hovor ze slovenskeho call centra ktere supportuje banku v CR neni scam? Operator do toho jestli ten hovor je scam nebo ne opravdu nevidi. Operator taky nevidi na urovni routingu telefonnich hovoru jestli je to banka nebo hospoda. Takze to co uvadite jako uvedeni v omyl je sice hezka teorie ale v praxi to nejde delat., to by operator musel overovat kazde cislo.
A co s tim ma operator? Operator poskytuje legitimni sluzbu, on opravdu nemuze za to ze si nekdo v Jizni Africe zmeni cislo na xyz a pak s nim dela podvody. Operator muze na zadost policie pomoci policii tim ze jim rekne ze ktere site to cislo prislo a je pak na policii aby to resila dale s polici v Jizni Africe. Je to blby ale trestat operatora za poskytovani legitimnich sluzeb (routing hovoru) je podle me jeste blbejsi.
Jak to souvisi s politickymi preferencemi? Mit dve stejne cisla v siti ma sve uzivatele, treba muzete mit sve cislo v aute. To same s textem misto cisla, spousta organizaci tohle vyuziva. Operator samozrejme ma moznost dopatrat se k original cislu ze ktereho hovor odesel ale udela to leda tak v pripade ze za njm prijde policie. Na bezneho zakaznika v CR operatori s vysoka…
Vtipné je, že existuje (technicky) cesta, jak se k té identifikaci dostat, ale z praktických důvodů se nepoužívá a není ani tak úplně v souladu s předpisy - je to stejný systém identifikace volajícího
, který používá policie či záchranka.
(Hodne zjednosušeně!) v podstatě spočívá v tom, že se volaná strana dotáže sítě na (dodatečnou) identifikaci (předpokládá se, že jde v podstatě o skryté číslo) a síť buď ví, nebo se obdobným mechanismem zeptá sítě, odkud to přišlo. A protože na konci to přijde od sítě, které číslo patří - tedy nikoliv od koncového zařízení - je vcelku jisté, že to bude správně.
Jenže je to náročné na komunikaci, takže se to u běžných hovorů nepoužívá.
Nevim, jestli je nekde dano, ze by operator (telefonni) nemel umoznit pouziti jineho cisla a povazoval bych za chybu, kdyby tomu tak bylo, podvrhovani cisel je pomerne uzitecna vec. Problem je spis v tom, ze lide nevi, ze to lze a slepe veri tomu, co jim ukaze telefon.
Nejvic zarazejici mi to vzdy prislo u e-mailu, na jednu stranu kazdy pro svuj napriklad@seznam.cz nastavoval smtp.nejakyisp.cz, ale stejne se mnozi divili, jak muze nekdo psat z e-mailu, ktery mu nepatri.
Mne na tom celem prijde nejsmutnejsi, ze cast lidi uveri tem silenym bachorkam o tom, ze jejich penize jsou v jejich bance v nebezpeci a hlavne te casti, ze je musi nekam, kde nad nimi ztrati kontrolu, pomerne podivnymi zpusoby preposlat.
Vzhledem k tomu , že přes 3,4,5G nevolate ale navazujete jen datové spojeni tak co myslíte ?
Nemluvě o tom že ten číslo není pevně uložené v SIM. Takže i mimo VoIP můžete mit nejen dvě SIM se stejným číslem. Protože unikátní identifikátor není tel číslo to než skutečná "pro obsluhu a uživatele" nikoliv id pro systemy na pozadí.
Tak ono je to stejne jako na internetu. Operator by vam take nemel umoznit pouzit jinou zdrojovou IP, nez tu kterou mate pridelenou, potazmo nemel by umoznit odchozi provoz smerem ven ze sve site ze zdrojovych adres, ktere mu nenalezi. Pojednava o tom BCP38 / RFC 2827.
Jenze implementovat to spravne je prace navic, ktera tomu dotycnemu operatorovi nic moc neprinese (chrani tim predevsim ty okolo). Takze se na to co... no takze se na to ve velkem dost jakoze kasle (az na nektere vyjimky, treba site, co jsou ve FENIXu)... a vysledkem je, ze z dane site spokojene odchazi pakety s podvrzenou zdrojovou adresou - cehoz nalezite vyuzivaji predevsim utocnici u nestavovych utoku, kdy treba jako tu zdrojovou IP pouziji cilove adresu obeti.
V telefonnim svete je to podobne. O problemech se zabezpecenim signalizace u telefonnich sluzeb jsou popsane doslova stohy papiru. Ale i tak najdete spoustu slabych mist a kazdy si tam pak posle co uzna za vhodne. A high-level vysledkem je, ze snadno podvrhnete treba i caller ID...
Identifikaci sice přidělí síť, ale při navazování spojení ji odesílá koncové zařízení; tak nějak se předpokládá, že je tam přidělené číslo nebo nic (skryté číslo
). Běžný přístroj ani nic jiného neumí...
...ale ve chvíli, kdy k telefonování používáte software, můžete tam napsat v podstatě libovolné číslo, případně dokonce text. Jen se to tak úplně volně nesmí.