Podle mě jde digitalizace špatným směrem...
Zejména u autorádií nebude digitální vysílání nikdy optimální... navíc analog se dá přehrát na “kusu drátu”; nehraje to kdoví jak, ale kutil si může postavit rádio sám, což mi přijde super.
Digitální budoucnost je imho internetové vysílání. Každý dnes potřebuje internetové připojení, i chytré auto kvůli navigaci. Není problém pak streamovat vlastní hudbu nebo si přehrát jakékoli světové rádio (btw neví někdo, proč u hudby a rádií se regionální omezení prakticky neřeší a u filmů a televize jo a ani obyčejná VPN občas není řešení?)
PS to s internetovým rádiem platí i pro cesty po Evropě, není problém poslouchat české rádio ve Španělsku. Sice to trochu kazí atmosféru, ale člověk aspoň zprávám rozumí.
Chytnu jak 12C tak 12D, ale obojí je pro příjem těsně pod hranicí stabilního příjmu na běžný přijímač s plně vytaženou prutovou anténu. Analogové vysílání na FM na totéž rádio hraje bez potíží. Jenže většina přijímačů nemá vstup pro externí anténu! Takže naladěno mám FM a ne DAB+. Zahustit síť bude nutno velmi značně.
Největší problém je, že svojí kampaní vzbudí Český Rozhlas v posluchači dojem, že pokrytí je velmi vysoké pokrytí. Bohužel reality je úplně jiná a je fakt, že dostupných přijímačů se vstupem externí antény moc není. Problém je též, že mapy pokrytí jsou počítané na venkovní anténu, což nikdo neuvádí. Takže jsou pokrytá místa na papíře, ale bohužel v reálu se setkávám s mnoha stížnostmi a komentáři typu, ale v rádiu říkali ....
O rušení FM se zatím jen někde mluví, čili zatím hlavním úkolem DAB+ není nahradit FM, ale dát příležitost dalším stanicím, pro které už v FM není volné místo. Samotné digitální vysílání je levnější, protože do jednoho MUXu (na jednu frekvenci) se vejde více stanic. Drahé jsou samozřejmě investice do vysílání v DAB+ a zatím bohužel i do pořízení lepších přijímačů.
Nikdo samozřejmě nikoho nenutí si pořizovat nové přístroje pro DAB+, ale kdo by chtěl přijímat stanici, která vysílá jen v DAB+, nic jiného mu nezbyde.
Digital rozhodně není levnější. Vysílač 10 krát dražší. učinnost vysílače mizerná, tak že velká spotřeba el. Velmi draha údržba. Frekvenci je snad jen na 2 až 3 multiplexy.
Hlavni nevyhoda digitalu je, že tam kde analog přepne do mona nebo šumi digital kokta a nedá se poslouchat.
Realně je DAB mrtva technologie, která by bez dotace rozhlasu (koncesionářů) neměla šanci.
Zejména u autorádií nebude digitální vysílání nikdy optimální
Já nevím, ale za mě DAB+ v autě funguje naprosto parádně. Mám zkušenost z itálie, kde je FM doopravdy hodně přehuštěné a tak se i v DABu docela hodně vysílá.
Jeli jsme půjčeným autem (nic drahého), kde bylo DAB+ autorádio. Fungovalo to tak, že jsem si naladil na DAB+ stanici a když náhodou přestalo DAB+ mít dobrý signál, tak se to automaticky přeplo na FM verzi téže stanice. Jakmile byl zase DAB+ k dispozici, tak to skočilo zpátky na něj.... Za celý 4x300km defakto žádný problém.
Jestli nebude problém v tom, že DAB vysílání se stejně jako DVB-T dělá i kvůli úspoře vysílacího výkonu a tedy energií. Takže FM rádio, které vysílalo třeba s výkonem 20kW (Praděd) najednou vysílá s 10kW v DAB, protože se předpokládá (a má to tak fungovat), že digitální signál se dá zpracovat při nižší úrovni signálu.
Na Digizone jsem publikoval článek se sadou map pokrytí multiplexu ČRo pro různé podmínky příjmu: https://www.lupa.cz/clanky/digitalni-vysilani-ceskeho-rozhlasu-se-rozsiri-do-dalsich-lokalit-kde-ho-naladite/
Předpokládám tedy, že zdejší čtenáři vědí, že příjem (nejen ČRo) DAB+ multiplexů má své limity. Za nimi je vhodné také uvažovat o tom, že existují i jiné docela pohodlné způsoby příjmu rozhlasového vysílání, které tady ještě před 20 - 30 lety nebyly ;).
S internetovým vysíláním (myšleno hlavně při příjmu mimo domov/zaměstnání) je to asi jako s automobilovou dopravou ve velkém městě. Kdyby chtěli jet najednou všichni, nikdo se (hnedtak) nikam nedostane. Když solidní čast lidí jede MHD, zbytek se (jakž-takž) někam dostane. Podobně pokud si větší část posluchačů svoji stanici naladí přes VKV-FM nebo DAB+, zůstane v mobilních sítích dost místa pro ty, co budou chtít poslouchat něco speciálního, ať už se jedná o internetový poslech stanic nebo využití různých streamovacích služeb. Ve chvíli, když by všichni posluchači Impulsu, F1, Radiožurnálu atd. chtěli/museli poslech streamovat, na řadě míst by nastaly problémy...
Zrovna u Pradědu je to srovnání velmi matoucí a pro technologii DAB+ velmi nefér. DAB+ má odtud velmi limitované vyzařování hlavně směrem na sever, anténní systémy jsou kvůli nutnosti minimálně vyzařovat do Polska schovány za věží a fyzicky tak tím směrem vůbec nevidí. Vyzařování VKV-FM významně limitováno není. V bodoucnu by se vyzařování DAB+ mělo srovnat do podoby VKV-FM. Poměr výkonů zaručující podobné pokrytí pro standardní DAB+ zabezpečení 3-A je cca 5/1: Vysílač jednoho VKV-FM programu (šířka pásma cca 150 kHz) se 100 kW ERP vs. vysílač DAB+ 20 kW (šířka pásma cca 1,5 MHz) nesoucí 10, případně více rozhlasových stanic...
DAB+ je momentálně u nás nepoužitelné. Celorepublikový dosah má pouze ČRo.
Ostátní rádia tak v Praze, ale zde to není sláva. Třeba na okrohu to vypadává taky.
Co si pamatuji, tak stát prodloužil FM licence rádiím za podmínky, že přejdou na DAB+.
Ale vypadá to, že se to nepovede (řešilo se zde). Tak dokud se do toho opravdu nešlápne, tak jsou to vyhozený peníze za DAB+ rádio.
Tak jestli si stěžoval jen jeden posluchač, tak si myslím, že je to velice slušný výsledek. Já jezdím autem po celé ČR a s příjmem Českého rozhlasu v DAB+ mám velmi kladné zkušenosti, absolutní minimum výpadků, málo kdy se stane, že DAB+ nehraje a když už se to stane, bývá to v horách v příhraničních oblastech. Samozřejmě vždy je co zlepšovat.
Pokrytí signálem DAB+ má háček, připouští Český rozhlas.
Hodně lidí tady říká, špatné pokrytí DAB+ .
To samé bylo před Sametovou, na CCIR pásmu .
Řešily to pásmové, anténní předzesilovače .
Stanic pak bylo hodně okolo, včetně těch zahraničních a při inverzi .
Nevidím problém si na DAB+ koupit, nebo postavit pásmový předzesilovač .
Podstata přijmu je naprosto stejná .
Jenže většina už nechce kutit, nebo něco stavět, nebo vymýšlet .
A možnosti na internetu jsou podstatně větší, než kdysi, pouze v AMATÉRSKÉM RÁDIU !
Přečet jsem si tady všechny diskutující. Je hezké digitál zavádět kvůli šetření energií, jenže kdyby to někdo spočítal, třeba dojdeme k tomu, že jeden vysílač ušetří 10 KW a 20000 přijímačů, kde běží dekodér digitálního signálu a bere dejme tomu 0,5W, si vezme těch 10 KW navíc. Z tohoto hlediska jsou největším žroutem energie AM vysílače, které navíc už málokdo poslouchá. AM jde taky vysílat digitálně (DRM) s podstatně nižším výkonem a ve světě to dávno běží, ale u nás k tomu nejspíš nikdy nedojde.
Co tady ale nikdo nezmínil, je kvalita vysílaného signálu. DAB u nás používá žalostně malý bitrate, teda jestli se v poslední době něco nezměnilo. Poslouchat muziku pod 128 kbit/s se nedá a to ani v autě. Nedělejme si však iluze, že FM je plně analogové. Trasy k vysílači jsou také digitální a (nevím jestli všechny) komprimované, jenže tam tu kompresi prakticky neuslyšíte. Kdyby hudební stanice na DAB měly 256 Kbit/s, bral bych digitál všema deseti.
Co bych u digitálu, i u internetového vysílání viděl jako velkou výhodu (kterou ale bohužel rádia z nepochopitelných důvodů nevyužívají), že formátem datového přenosu je daný poměr užitečného signálu a šumu a ten poměr je pro 16 bitů přes 90 dB. Ten příjem buď jde nebo nejde, ale pokud jde, i když je signál slabý, nešumí. Takže zatím co na FM se používají limitery a brutální komprese dynamiky, která sahá i do spektra signálu a říká se tomu "konzistentní zvuk", u digitálu tohle není potřeba. FM, které původně bylo myšleno pro kvalitní přenos hudby, dneska slouží převážně jen jako zvuková kulisa s konstantní hlasitostí, která příliš neruší a při tom je všemu rozumnět. Sice už hodně starý, ale dobrý článek o úpravě dynamického rozsahu FM vysílání je zde
http://www.phobosaudio.cz/fmprocess.pdf
Takže bych nezatracoval ani digitál, ani analog a je to jen o přístupu provozovatelů k oběma technologiím.
Tak já se nechci přímo do technologie obouvat. Nicméně její implementace je zatím spíš beta. A právě na rozdíl od analogu, kdy to šumění odfiltrujete v mozku, neb je předvídatelné, je tohle koktání fakt iritující a navíc nevypočitatelné, takže ani mozková kapacita na dopočítávání chybějících paketů není možná.
Stejně jako televize. Analog zrněl, ale po chvíli jste jej nevnímali a začali konzumovat obsah. Ale trhání a náhodné kostičkování nelze jednoduše ignorovat a ve výsledku odvádí pozornost.
Takže klidně digitál podporuji, ale až se spolehlivostí, jakou je nynější GSM, kdy už si ani nepamatuji, kdy jsem lovil signál s rukou zdviženou.
Podle jiných je to jinak a proto se zavedlo povinné osazení aut přijímačem DAB+.
Výhody internetového rádia jsou nesporné, ale ne všichni mají všude, vždy a zadarmo připojení k internetu. Dnes není v civilizovaných zemích internet omezován, cenzurován, ale co není, může být a potom, jaké rádio bude posluchač poslouchat budou určovat jiní.
já si teda před časem s velkou slávou naladil v pokoji DAB a asi hodinku ho i poslouchal. Jenže pak jsem si potřeboval připravit oběd v obývakokuchyni a pustil si tam také rádio a malér, při přecházení po bytě je vysílání jedné stanice, tak jak jsem byl zvyklý, z analogu a digitálu současně nemožné kvůli časovému posunu. Tak jsem se pokorně vrátil k FM a znovu to zkusím, až jednou upgraduji AVR. Bude to ještě složité.
Netušíte někdo, jak to bude s autorádii? Když jsem chtěl před rokem a něco koupit Octavii Tour bez DAB+ rádia (nešlo objednat ani za příplatek) skoro za půl milionu a ptal jsem se na to, jak se bude u tohoto auta řešit přechod na digitál, tak mi prodejce řekl, že neví, ale že to ASI nějak půjde.
Díky za jakekoliv info.
DAB se přenáší na bývalých televizních kmitočtech pásma VHF a takový signál má daleko menší prostupnost terénem a zástavbou než podstatně nižší FM pásmo. To je největší mínus DAB. Proto o mobilnosti DAB dost pochybuju stejně jako o tom, že každý si bude na střechu strkat anténu, aby doma v paneláku něco naladil !!!