Nebylo by o dost snazší rovnou nechat volit přímo přes Portál občana?
Proč mám přes něj chtít nějaký papírky, který pak musim někam posílat a a další blbosti kolem.
Když už se můžu ověřeně přihlásit na ten portál, proč rovnou nevolit tam? A nejenom ze zahraničí.
2. 4. 2025, 23:54 editováno autorem komentáře
Bylo by to snazší, ale ono vůbec kolem korespondenční volby je spousta věcí, které ji efektivně poněkud komplikují (a jsou municí pro její odpůrce).
Nicméně: pokud chceme zachovat současné volební principy (rovnost, tajnost, svobodu volby
), a omezit možnosti nesrovnalostí (ne nutně volebních podvodů!), bylo by potřeba trochu upravit současné volební zákony.
A zřejmě zapomenout na korespondenční
volbu, ale nahradit ji volbou distanční
.
Na to jste si vzpomenul dost pozdě. Aby šlo provést celé hlasování přes Portál občana elektronicky, tak to by se muselo napřed navrhnout v zákonu se všemi podrobnostmi, pak odhlasovat, navrhnout systém, naprogramovat, implementovat , propojit s dalšími volebními evidencemi. To se nedalo stihnout.
V čemj e dejme tomu problém - ani ti trvale žijící lidé s českým pasem v zahraničí nemohou přímo použít tohle přihlášení přes Portál občana, protože obvykle nemají ani datovou schránku, ani jinou elektronickou, českým státem uznatelnou identitu. Takže i pro ně by se to musel dělat - stejně jinak postaru, rozesíláním těch papírků.
MojeID bylo naopak funkcni driv, nez bankovni identita - pokud se bavime o pristupu ke sluzbam eGovernmentu. Funguje to od zari 2020... prvni BankID se poustely zacatkem roku 2021. A stale plati, ze jde o jeden z mala prostredku s vysokou urovni overeni, banky se do toho naopak moc nehrnou... jakoze vubec.
To je otazka jaky byl jeho statut a co myslite tim ze je nekdo "Cech". Protoze to si lze technicky vylozit na vice vyznamu.
1. Pokud byl bez ceskeho obcanstvi, s cizim pasem a pouze narodnosti cech plati pro nej to co pro cizince.
2 Pokud nemel obcanku ale jen cesky pas protoze tu ukoncil/si ukoncil trvaly pobyt mohl vyzkratovat bankovniho urednika nebo postihnout momentalni aspekt kterou bankid nepredpokladalo. Protoze on nema v takovem pripade povinnost mit obcanku.
3. Pokud mel ceske obcanstvi a ceskou obcanku a/nebo cesky pas a obcanku bez uvedeneho trvaleho pobytu (obcanku lze, bohuzel rada uredniku to nevi. V minulosti neslo.) nevidim duvod proc by nemel mit bankovni identitu.
Nicmene pokud mu neslo mit bankovni identitu porad to by to mohl resit identitou pres datovku kterou si muze zalozit i v zahranici na zastupitelskem urade pokud ma jeste nejakou vazbu na cesky stat pripadne si datovku zalozit tady jako obcan EU nebo jako cizinec ze zemi mimo EU.
měl český pas, neměl občanku a trvalý pobyt, nežil tady dlouho a bylo tady období, kdy stát si psal na trvalou adresu jak se mu zachtělo a generovalo to jen problémy.
Já ti přesně řeknu, kde byl problém. Při aktivaci bankovní identity bylo potřeba spárovat uchazeče se základními registry a minimálně v prvním roce se to dělalo přes celé jméno, datum narození a adresu trvalého pobytu. To se posílalo na api a buď se vrátila chyba nebo identita byla potvrzena. V api nebyla možnost říct, že trvalá adresa neexistuje, muselo se to vždy vyplnit. Dělal jsem na těch api.
Mám případ i cizince s dvojím občanstvím, který v počátku se nedostal na datovku, přes mojeid a ani bankovní identitu. Měl občanku i trvalou adresu. Důvod byl ajťácky naprosto triviální, duplicitní záznam v databázi, protože samozřejmě používal obě občanství u nás.
Každopádně to jsou okrajové případy, ale jasně ukazují, že nemůžeme jednoduše odvozovat, že když nám, kteří tady sedíme na zadku a nikam nejedeme vše funguje, že to funguje takhle i těm, co křížují různé státy. Tam se ti vyskytují drobnosti, které jsou blbě řešitelné. Jakékoliv ulehčení já vítám.
Tohle je pandorina skrinka ktera by mohla eskalovat az do kompletni zmeny volebniho systemu.
- Ke kteremu kraji se korespondencni hlasy k korespondencni pripocitavaji?
- Proc vubec mame kraje a proc je jich tak moc?
- Je nas volebni system rovny, kdyz na zvoleni poslance je v kazdem kraji potreba jiny pocet hlasu?
- Z nejmensiho kraje(Karlovarsky) postupuje pouze 4-5 poslancu. Vsechny hlasy pro male strany zde propadaji. Je to fer?
Ke kteremu kraji se korespondencni hlasy k korespondencni pripocitavaji?
Stejně jako teď tam kde má člověk trvalou bydliště. I v rámci ČR to u hodně lidí neodpovídá, jako třeba u mě. Na tom ale nic volba přes portál občana nemění.
Proc vubec mame kraje a proc je jich tak moc?
Nevim a nevim. Osobně mně to přijde jako přežitek. Hlasování papírkem nebo přes portál občana na tom ale nic nemění a nevidim souvislost.
Je nas volebni system rovny, kdyz na zvoleni poslance je v kazdem kraji potreba jiny pocet hlasu?
Není. Ale zase na tom hlasování přes portál občana nic nemění. Stejně tak poslední otázka.
- Hlasy se připočítávají ke kraji, odkud má volič průkaz.
- Krajů není tak moc, ani ČR není dobré spravovat jen jako jediný celek.
- Systém je rovný
, tedy každý občan má jen jeden hlas. Že je potřeba ke zvolení různý počet hlasů, to na tom nic nemění. (Je různý i ve dvou oblastech s naprosto stejným počtem voličů, ale s rozdílnou volební účastí...)
- Fér
je, když závodníci mají stejné podmínky, stejná pravidla - a to mají. Ale nemusí to znamenat, že mají i stejné šance. (Obdobně: na Olympiádu se spíš dostane sportovec z menší země, než z velké - ale to neznamená, že tam pak získá medaili.)
Na to neexistuje shoda napříč politickým spektrem. Jeden z hlavných protiargumentů je, že se jedná o počítačový systém a ten přirozeně zanechává stopu po akcích uživatelů a nedošlo by díky tomu ke sběru a případně prozrazení informací, o tom kdo a jak volil? Může to být v rozporu s ústavním právem na anonymní hlasy.
Sám si nedokážu představit jak by implementace v našich podmínkách vypadala, jak zajistit sběr hlasů a přitom neprozradit kdo co volil a ještě být schopný to obhájit před lidmi mimo obor.
Samozřejmě kdyby volby byly jako hlasování u pirátů, mohlo by to dost zamávat s preferencemi a čísly. Byl by to dost kritický systém na udržení v chodu a v bezpečí v době voleb (přeci jen je jednodušší udržovat oddělonou privátní síť na sběr výsledků než všude dostupný online systém).
Právě té digitální stopy, kdo jak volil, se nesmírně obávám. U klasického volebního lístku je jasné, že jste u voleb byl, ale už vůbec není dohledatelné, jak jste volil. Volební lístky se nechají v rozumném časovém okamžiku přepočítat, v případě elektronických voleb ta jistota není. Dalším benefitem je to, že jste za volební plentou sám a ruku vám nevede angažovaný potomek nebo rodič. A už vůbec se bojím, kdyby se k realizaci dostali Piráti, kteří zradili všechny své počáteční ideály o svobodě, viz DSA apod.
Co se tyce te plenty a samoty, to je teoreticky fajn vec, ale kdyz si predstavim situaci, kdy angazovana hlava rodiny ma jasnou predstavu, koho bude rodina volit a necha ostatnim v obalkach jen "spravny" listek, tak si nejsem jist, ze zbytek rodiny komisi pozada o druhou sadu, doma by pote pravdepodobne meli podobne peklo, jako kdyby v elektronicke volbe odmitli "spravne" hlasovat pod dohledem nebo v korespondencni dat "spravny" listek do obalky.
Kdyz jsem se jeste ucastnival, tak se mi docela libilo, ze si to muzu prebrat v klidu doma a ze to tak ma i vetsina ostatnich a pekne to potom na miste odsypa. Kdyz si predstavim, ze na miste dostanu 30 listku, hledam ten spravny a jeste na nem hledam pripadne preferovane kandidaty, tak to zrejme musi trvat vyrazne dele, nez hodit ten jeden pripraveny do obalky a kdyz hleda a upravuje par lidi pred vami, tak ve fronte u voleb ztratite hromadu casu. Takze urcite je ten slovensky model lepsi v ohledu svobodne volby, ale zase mnohem mene pohodlny. Otazka je, kolik je takovych rodin, pripadne nakolik se zneuzivaji treba lide z vyloucenych lokalit, aby to bylo treba resit.