Ještě v předvánočním období se zřejmě budou muset prodejny i e-shopy vypořádat s legislativními novinkami v oblasti ochrany spotřebitele. Změny se týkají mimo jiné marketingu, reklamací i odstupování od smluv. Příslušnou novelu schválil Senát. Pokud ji podepíše i prezident, budou se podle ní muset obchodníci řídit za 30 dnů od zveřejnění ve Sbírce zákonů. Podle všeho tak bude novela účinná ještě letos.
Senát včera schválil novelu o ochraně spotřebitele. Novela počítá s termínem 30 dnů pro uvedení v praxi. Ano,počítáte správně.🎄Změny se dotknou prodejen i e-shopů. Služeb i zboží. SW a SaaS řešení. Marketingu. Reklamací. Nákupních procesů. Odstupování. Tak #stastneavesele 🥂
— Petra Dolejšová (@DolejsovaPetra) November 4, 2022
Novela je poměrně obsáhlá, na 66 stránkách mění více než 130 paragrafů nejen zákona o ochraně spotřebitele, ale i občanského zákoníku. Rozšiřuje například možnost odstoupení od smlouvy v případě spotřebitele, který byl dotčen nekalou obchodní praktikou. Při prodeji výrobků na trzích, stáncích nebo mimo kamennou provozovnu pak prodávající bude muset vždy přidávat písemnou informaci, kde je možné uplatnit reklamaci. A prodlužují se i některé lhůty, kde lze prodejci vadu služby nebo zboží vytknout.
Nebývá zvykem, aby takto zásadní novely měly legisvakanční lhůtu pouze 30denní. Advokátka Petra Dolejšová v tom vidí snahu zákonodárců implemenovat Směrnici EU z roku 2019, kde členské státy měly lhůtu na zapracování do národní legislativy do 28. května 2022.
Jinak podle mě to tak ženou, aby se vyhnuli sankcím. Už jsme půl roku po deadlinu ze strany EU.
— Petra Dolejšová (@DolejsovaPetra) November 4, 2022