Prezident republiky Petr Pavel včera podepsal novelu zákona o elektronických komunikacích, která před vánoci prošla sněmovnou a začátkem roku senátem. Novela tak může nabýt účinnosti od prvního července letošního roku.
Operátoři už dříve novelu přivítali, slibují si od ní zrychlení výstavby mobilních vysílačů a tudíž rychlejší pokrývání země signálem. Novela také řeší spoofing, tedy problémy s podvrženými telefonními čísly, a dále rozšiřuje pravomoci Českého telekomunikačního úřadu.
ČTÚ dnes k novele vydal prohlášení:
ČTÚ má nové kompetence v oblasti rozhodování účastnických sporů zahajovaných na návrh osoby vykonávající komunikační činnost o dlužné peněžité plnění (tzv. nezaplacené faktury), kam podle § 129a novelizovaného znění zákona o elektronických komunikacích nově přechází i platby za služby a zboží, které sice nejsou službami elektronických komunikací, ale s poskytováním služeb elektronických komunikací souvisí. Jedná se např. o platby za zřízení či zrušení, poskytování, údržbu nebo podporu (např. instalace zařízení, aktivační poplatek), a to včetně koncového zařízení (např. set-top-box, modem, telefon, notebook) pokud je součástí balíčku (§ 63c zákona o elektronických komunikacích).
Dále do kompetence Úřadu přechází i spory o dlužné platby za platební transakce, provedené prostřednictvím služeb elektronických komunikací, a to i v případech úhrady za služby jiných subjektů. Jedná se například o premium SMS, dárcovské SMS, m-platby, platby za audiovizuální mediální služby na vyžádání, včetně úhrad za komunikaci na čísla s vyjádřenou cenou. Spory o tyto úhrady byly doposud řešeny před soudy, nově tak bude o všech úhradách, které jsou mezi podnikatelem a zákazníkem sporné rozhodovat jeden orgán, a to Český telekomunikační úřad.
„Jako pozitivní vnímám zjednodušení projednávání těchto případů pro spotřebitele, pro které bude takový spor řešit jeden orgán,“ říká předseda Rady ČTÚ Marek Ebert.
V oblasti ochrany spotřebitele současně dochází k posílení právní jistoty spotřebitelů jasnějším formulováním případů, kdy a v jaké výši má podnikatel nárok na úhradu (v praxi úhrada často označována jako smluvní pokuta apod.) pro ukončení smlouvy na dobu určitou nebo smlouvy uzavřené na dobu neurčitou před uplynutím sjednané minimální doby trvání.
Z dalších změn vybíráme např. řadu opatření, která mají usnadnit výstavbu veřejných komunikačních sítí, a to jak zjednodušením některých stavebních povolovacích procesů (výjimky při posuzování krajinného rázu, využívání lesních pozemků, přenesení rozhodování na úroveň obcí s rozšířenou působností), tak i při vzniku služebností při využívání cizích nemovitostí, zejména pokud jsou ve vlastnictví státu nebo obcí. „Tyto úpravy vítáme, protože mohou pomoci tam, kde jsme uložili povinnosti k dokrytí tzv. bílých míst,“ dodává Marek Ebert.
V rámci digitalizace a snižování administrativní i technické zátěže na straně podnikatelů je vhodné akcentovat novou právní úpravu, kdy je Českému telekomunikačnímu úřadu svěřena nově i kompetence vést tzv. jednotný seznam blokovaných internetových stránek (§ 115b), který doplní dosavadní praxi, a pro podnikatelský sektor sjednotí na jednom místě údaje ze seznamů vedených dalšími orgány státní správy, jako např. MF, SÚKL či SZPI.