Já bych všechny ty internety a počítače zakázala
(Věra Pohlová, 72 let, důchodkyně, 1999)
Dojde někdy někomu, že zákaz není řešení a nefunguje? Zvlášť, když se to nedá kontrolovat?
Tohle by například znamenalo, že dítka nemohou mít vůbec smartphone, protože sociální síť tam je v základu, k povinnému účtu (Android i Apple).
Navíc, kromě vyhledávání pornografického a násilného obsahu, to používají děti i k naprosto běžné komunikaci. (Příklad: náš syn nepoužívá sociální sítě, zejména ne WhatsApp - a neustále řešíme, že jim učitelky do skupiny posílají zadání úkolů, přípravu na písemku nebo pokyny ke školnímu výletu. Ve třídě je jediný - a nikdo to nebude pro jedno dítko dělat jinak)
Jenže on má smartphone, ale tyhle aplikace (sociální sítě) mu přišly příliš obtěžující (nesnáší fotky jídla a videa kočiček, která mu neustále spolužáci posílají). Je to introvert a nemá potřebu být neustále ve spojení s ostatními.
V tomhle je po mně - ani já nemám žádné sociální sítě, žena také ne - pouze komunikační aplikace (Signal, Skype), ale jenom v režimu 1:1
. Mít sociální sítě prostě není povinnost.
Nás by zákaz sociálních sítí vůbec nepostihl. Ale to nic nemění na tom, že by byl špatný.
Ale fuj.
Já vůbec nemám snahu jim tenhle užitečný kanál zakázat či to celé kriminalizovat!
Naopak - jsem rád, že to (zcela dobrovolně) používají, že to funguje. Kdyby se ty sociální sítě k takovým věcem používat nesměly, zbyde jim násilí a porno
jako majoritní využití. Byl by to přesně krok tím britským, špatným směrem.
Jen ať tam mají děcka víc, než kočičí videa a jídelní fotky! Je dobře, když se naučí tyhle věci používat co nejdříve a co nejlépe - včetně toho, že to některá děcka používat odmítnou.
Hloupost.
Že si na to učitelé zvykli, protože jim to zjednodušuje komunikaci s dětmi i rodiči, je svým způsobem dobře. Jen by neměli zapomínat, že to není spolehlivé.
Kdybych to začal řešit přes ředitele či inspekci, bude to jen zbytečný proces, který skončí oficiálním zákazem a neoficiálním tajným pokračováním v používání.
Trochu vysoká cena za to, aby nezapomínali na klasické informační kanály.
Je to dobře, neboť tohle není skákání z mostu
, ale mnohem spíš rozdělávání ohně
.
Když ta děcka nebudou vědět, co jsou sociální sítě, jak reálně fungují, když nebudou mít reálnou zkušenost, mnohem snáz podlehnou všem negativům, která to přináší, jakmile se s tím setkají. A ještě mnohem hůř, když jedinou znalost načerpají z povinných přednášek o tom, jak je to špatné a nebezpečné
(obrazně řečeno|).
Tohle nejsou drogy, aby platilo nemusíš to zkoušet
, je to technologie, která je (mimo jiné) poměrně užitečná.
Však ono to nejlépe
může klidně znamenat vůbec
, ale taky třeba mít neveřejnou skupinu s rodinou či se spolužáky, ale jinak neexistovat (pokud to zvolená sociální síť umí). Vědět, jaká jsou nebezpečí, umět je rozpoznat a minimalisovat.
Ještě k tomu zadávání úkolů: ve škole používají jakousi on-line platformu (bylo to Google Classroom, ale změnili to...), kam učitelka zadávala úkoly. Polovina dětí je neměla, protože tam nekouká... Ale jakmile je začala zadávat do skupiny ve WhatsApp, mají je všichni - kromě jediného.
Za chybu nepovažuji, že to posílá přes WhatsApp, ale že to přestala psát na to druhé místo.
Souhlasím, že by ty aplikace neměly být předinstalované.
Ale zároveň je hloupé předpokládat, že stačí je dětem zakázat nebo zavést nějaký dětský profil na mobilu, kde prostě nebudou fungovat.
Dětem je potřeba ukázat, jak sociální sítě pracují, jaké mají výhody, jaká rizika. Nemusí jít hnef o Facebook, WharsApp, TikTok... - klidně by stačila nějaká dětská sociálka
(existuje-li). Tam ať pod dozorem fungují, než se pustí do většího světa (opět: pod dozorem).
Ale pokus nějak je odstavit skončí jedinou reálnou možností: nainstalují si to samy, na falešné údaje, a budou to zcela bez dozoru ilegálně používat tím nejméně bezpečným způsobem.
V té škole nikdo nenutí děti, aby to používaly - jen využívají toho, že to používají. (A že to používají i rodiče. Je prostě pohodlné poslat do skupinky, že mají děti přinést 80 Kč na zítřejší představení, místo toho, aby se to dávalo do Bakalářů - kde to rodiče nemusí vidět včas - nebo posílalo na e-maily.)
Totalitním chováním
bych rozuměl ten zákaz. Když lidé tolerují to, co je jim pohodlné a není to vyloženě zakázané či naopak nařizované, když mne nenutí to používat - není to totalitní.
Ano, zákaz není řešení, hlavně proto, že tyhle zákazy se masivně a primitivně obcházejí.
Na druhou stranu - je zásadní vytvořit tlak na to, aby v základní instalaci tyhle aplikace prostě nebyly. Správná cesta totiž není ani nechat to být, protože přece děti mají v mobilu nevhodné aplikace předinstalované. Je potřeba donutit výrobce, aby tyto aplikace nepředinstalovávali.
Stejně tak je potřeba vytvořit systematický tlak na školu, aby nenutila děti používat nelegální technologie. Že je učitelka neschopná a neumí poslat úkol jinak, než svým oblíbeným kecálkem nezavdává povinnost dítěte porušovat pravidla registrace a registrovat se do služby, která pro jeho věkovou kategorii není určena.
Je potřeba nemlčet. Mám spoustu známých, kteří se proti takovým věcem ve škole postavili a místo podpory od ostatních rodičů sklidili jen hloupé komentáře jako "nám se to taky nelíbí, ale nedělejte problémy". Spousta lidí se bojí o demokracii, ale pak ji ničí tichým totalitním chováním.
Je dobře, když se naučí tyhle věci používat co nejdříve a co nejlépe
Proč je to dobře? Protože skáčou z mostu všichni, tak je dobře, aby skočili z mostu taky? Ta technologie nemá jen pozitiva, má i negativa a má jich hodně. Včetně podpory nesystematické práce. Proč potřebuje učitelka zadávat úkol WhatsUpem? To ho nemohla zadat dětem v hodině? A to říkám jako učitel na gymnáziu. Mailem posílám úkoly jen tehdy, když jsem špatně připravený a nestihl jsem ho zadat v hodině. I tak ho posílám mailem a ne messengerem. Není důvod děti obtěžovat okamžitým pípáním úkolu v kroužku, ZUŠce nebo prostě na vycházce. Vytváří to nesmyslný stres a tlak na permanentní práci. I dítě má právo si určit a povinnost naplánovat, kdy si maily přečte, aby úkol dělalo tehdy, když si to naplánuje.
No a co znamená to vaše "nejlépe"? Podle jakého kriteria?
Nemusí tam vidět ten údaj 20 Mega shlédnutí
, úplně stačí, když tuhle informaci někdo z nich přenese.
Na to, aby děcka udělala nějakou blbost, nejsou sociální sítě potřeba. (Já před 45 lety skočil z mostu - 4 metry do potoka - a úplně stačilo: Že se neodvážíš...?
)
Ale jasně, ta motivace a inspirace se bez těch sociálních médií sníží.
Jenže to stejně nemůže být důvodem to úplně zakázat - tím jen přidáte jednu výzvu navíc: mít přístupná sociální média
.
No, vzhledem k tomu, že WhatsApp byl donedávna povolen až od 16 let (tedy děti mohli mít sex dříve něž WhatsApp), tak mi to přijde zvláštní. Už zhruba měsíc je limit snížen na 13 let, ale to stále diskvalifikuje první stupeň ZŠ.
Přijde mi zvláštní, že by rodiče i škola měli děti učit "kašlete na pravidla, prostě si účet založte a o datu narození lžete." Určitě bych to neřešil tím, že bych svému dítěti WhatsApp dovolil.
Asi takhle: polovina to má na lživé datum narození oficiálně od rodičů
, protože jim to založili, aby mohli komunikovat v rámci rodiny, druhá polovina to má bez vědomí rodičů</qm> a založili si to se spolužáky. (Která polovina je asi větší...? ;oD )
A pak je v tom ročníku můj syn, který to nechce, protože kočičky a obědy sledovat nepotřebuje
(jeho slova). Donedávna tam byla jedna holka, které to nechtěli dovolit rodiče, ale když zjistili, že na dětském Google účtu se ten mobil nedá reálně používat, nastavili jí dospělácký a WhatsApp si tam doinstalovala sama.
Toť reálná situace na 1. stupni ZŠ.
Tenkrát to bylo o hecování, ale o odvaze sotva. I tenkrát, bez sociálních médií, spolužáci zaručeně věděli o někom, kdo z toho mostu do potoka skočil - z vedlejší třídy, ze sousední školy, z party ze sídliště... (No, mí spolužáci to měli jednodušší, ti věděli přesně, kdo tam skákal! ;oD )
Sociální sítě tohle sice hodně zjednodušují, ale nám zase stačila fantazie (i na jiné věci) - dneska co není podpořené pěkným videem, tak pro ta děcka neexistuje.
Mimochodem: celkem dobrá obrana proti fake videím je, naučit dítko taková videa (byť v nízké kvalitě) vyrábět - nebo alespoň ukázat principy.
Naučte je vyrobit pár trikových záběrů - a přestanou věřit úplně všemu, co na obrazovce uvidí! ;o)
No, tehdy to bylo o hecování a odvaze. Dnes k tomu máte navíc fake video "podívej, udělal to a nic se mu nestalo, tak nebuď srab a zkus to taky!" To je podle mého názoru to největší riziko: že na TikToku, YouTube shorts apod. jsou mraky trikových videí, která se snaží tvářit jako autentická. Proti tomu jsou Jackass slabý odvar.
To po me google take pravidelne chce dokazovat vek ... u uctu na youtube ktery byl zalozen davno pred tim, nez to koupil. Vzdy se pak jdu (neprihlaseny) podivat, co ze za porno to predemnou schovava ...
A ne, rozhodne jim zadne "doklady" posilat nebudu. Ne ze by mi delalo problem nejaky na tema ferda berda vaclavak pod konem ... vyrobit.