Pedagogická fakulta Univerzity Palackého počítá s tím, že její studenti mohou výstupy generativní umělé inteligence využívat ve svých akademických pracích. Požaduje ale, aby takový postup přiznali a přímo uvedli v textu. Univerzita k tomu dnes vydala pětici doporučení, jak s AI pracovat.
V dokumentu předpokládá, že AI do budoucna zcela promění řadu činností a odvětví včetně učitelství a světa vzdělávání. „Především však umělou inteligenci vnímá jako velkou příležitost pro zlepšení vzdělávání na všech úrovních a jako nástroj, s nímž je důležité pracovat a smysluplně jej využívat v praxi,“ uvádí fakulta.
Doporučení dále apelují na využívání AI smysluplně a odpovědně tak, aby sloužila jako nástroj, pomocí kterého bude možné zlepšovat znalosti a dovednosti. Pokud už studenti používají generativní jazykové modely, měli by „hledat a rozvíjet svůj autorský přínos, aby jejich práce nestála jen na generovaném textu“.
Univerzita nabádá k maximální zodpovědnosti při využívání tohoto nástroje. Upozorňuje na to, že AI má své limity a může dělat velké množství chyb způsobených zejména jejím nedokonalým natrénováním. Vybízí proto k ověření veškerého vytvářeného obsahu z relevantních zdrojů.
A konečně vyzývá k dodržování etických zásad a principů, výslovně pak varuje před zneužíváním výstupů z AI k jakémukoliv podvádění. Univerzita upozorňuje, že vývoj nástrojů AI povede k proměně nejen způsobu vedení seminárních a kvalifikačních prací, ale i jejich zadávání, tak „aby se předpokládalo tvůrčí autorské zapojení studujících, případně zapojení jiných forem výstupů než jen klasických akademických textů.“
Před časem svá doporučení pro studenty i pedagogy vydala také Masarykova univerzita v Brně.