A potom, co se tu nadsene programovaly eshopy pres vikend "zadarmo"... co kdo cekal? Cely ten slavny vikendovy hackaton vytvoril fakt spatny precendent. Jeho akteri vytvorili sice dva produkty, z toho jeden deravy - postaveny na otevrenych technologiich - velmi rychle stahli a dal uz jen na internetu viselo reseni na proprietarnim licencnovanem reseni. Ale o chybach te rychloakce se moc nahlas v ramci "nutne pozitivniho" PR nemluvilo, a v hlavach spousty lidi nezkoumajici tyhle detaily zustalo jen to, ze eshop jde s minimem nakladu "spichnout" za vikend...
Takze kdo se ted divi, ze se tlaci prodej v komercnich eshopech s nulovou marzi? Co se s nadsenym aktivismem zaselo, to si ted uspesne sklizime... aneb, diky kluci! :-)
Nevidím v nulové marži a "víkendovce" totálně žádnou souvislost. Osobně nevím, proč by stát měl být motivovaný dávat marži nějakému přeprodejci. Jakože bude alzák řvát do televize, ať si lidi koupí známku a zvýší se prodej o 30 procent? Nevěřím. Buď má stát zařídit jenom databázi s API a vybírat peníze od eshopů, tím ušetřit na vlastním eshopu, podpoře a kravinách nebo mít svůj vlastní eshop a další jakékoliv eshopy jsou zbytečnosti zvyšující náklady.
Koukám že ta zásadní informace se nezveřejní, a asi se pošeptá vybraným distributorům do ouška. ( smluvně?) Ono je totiž vcelku pochopitelné, že "e-shopy, nebudou moci k dálničnímu poplatku přidávat vlastní marži" - ta cena vyhlášená státem je u dálničních známek zkrátka konečná, Asi jako u známek na dopisy, nebo lístků na MHD. Což ovšem neznamená že to musí ti distributoři dělat "nutně zadarmo". Stát se s nimi může rozdělit o nějaké procenta z jím určené ceny. Asi jako třeba u těch lístků - i ty náklady na distribuci už jsou v ní obsažené..
Já jsem to formuloval tak jak to je uvedeno v článku (dokonce v nadpisu) ".e-shopy si nebudou moci k dálničnímu poplatku přidávat vlastní marži. ".
Tedy, sice jak správně píšete "že je skutečně předepsaná fixní cena -- a to ta která je státem vyhlášená za dálniční známku. Za víc si tedy ty eshopy prodávat nesmí. Ovšem tedy, že by je snad stát prodával těm eshopům za míň (a za kolik), aby tam byl nějaký rozdíl,se nikde neuvádí.
Ono jde totiž o to, že stát těm eshopům nic neprodává. Protože ta známka je elektronická a jde tedy pouze o zaevidování té platby té platby ve státním IS s vazbou na konkrétní SPZ.
Ono je tam těch podivností víc, např. "e-známku nebude možné ani rezervovat dopředu". Proč by si někdo rezervoval dopředu něco, co je jen poplatek za záznam v databázi a co v principu nemůže "dojít"? Nebo snad součástí implementace má být i emulace toho, že "známek" je omezený počet a že se mohou "vyprodat"?
Mě se líbí, že je to tady už jako na Novinkách, zpráva může mít více významů, z toho nejméně dva zcela si odporující, dále pak se nejedná o žádný nový model, v tomto režimu jsou cigarety, lístky na MHD apod a lidi v diskuzi se o tom baví a vkládají do toho svoje tužby a obsese (to máte z toho že (ne)jíte maso, že programujete zdarma, aj.).
Pak ten naivní dotaz, "co z toho budou mít", inu z 90% obchodních aktivit a marketingu "nic není", když uvalíte 250 000 Kč za polep auta "tak z toho nic není", vlastně nevíme, jestli tam tedy udělají prostor pro marži, ale i kdyby ne, tak prodej "cenin", pokud to nebude mít každý má samozřejmě výraznej marketingovej nádech. Pokud by to měly třeba 3-4 větší shopy - jenom, tak je to neskutečná výhoda. Zejména pokud to nebude Mall/Alza/CZC apod.
Jenže ono je to i pro řidiče poměrně závažné (a závazné téma), takže by to i pro ně nějaký jednotný výklad chtělo. Protože - nezapomeňte, že oni si budou muset tu elektronickou dálniční známku tímto způsobem kupovat. Takže by tam měla být i pro ně měla být záruka vysoké důvěryhodnosti. Asi si představte, poměrně klasický případ, jak ho pak chytí policajti s tím "že nemá koupenou známkou", a on se bude hájit tím, že "si jí přece u e-shopu xyz" zaplatil,,??
Přímo v jejich prezentaci na slajdu Obecné a obchodní podmínky byl bod "Za zajištění úhrad časového poplatku nenáleží externím subjektům odměna". Zároveň na stejném slajdu i zmiňovali, že všechny subjekty budou mít shodnou smlouvu.
Důvodem je asi to, že zákon s provizí nepočítá, neznám ale ty legislativní podklady. V jiných případech stát umí platit provizi (viz současný prodej známek na poštách a benzinkách).
Berme to tak, že to je první výstřel státu, kdy umožní výběr daní libovolným komerčním subjektům při splnění podmínek a nikoliv jen těm, které prošly výběrovým řízením či s nimi byla smlouva uzavřena napřímo.
Mno já bych tam radši ani e-shopy moc nepouštěl.
Uź vidím, jak někde na dálnici zastaví policie auto, a řidič vytáhne email z e-shopu "uplnenejlevnejsinejlepsiznamka.tv" a bude tvrdit ze ji má koupenou.
Ano, určitě jde vystavit řádné potvrzení a ověření. Ale úplně stejně může falešný e-shop dávat úpné nesmysly a spousta uživatelů na to skočí.
Prostě jedno rozhraní, jedna adresa (plus si rezervovat co nejvíce domén s překlepem).