Průzkum: Voliči ANO tráví u televize přes 3 hodiny denně. A co ostatní?

10. 7. 2025

Sdílet

Televize - divák Autor: Depositphotos

Mediální návyky českých voličů se výrazně liší podle jejich politických preferencí. Zatímco příznivci hnutí ANO tráví u televize v průměru přes tři hodiny denně, voliči Pirátů ji sledují nejméně. Na sociální síti Facebook jsou zase nejaktivnější stoupenci SPD. Vyplývá to z předvolební analýzy společnosti NADA Research.

Průzkum, realizovaný na reprezentativním vzorku 3255 dospělých Čechů, se zaměřil na souvislosti mezi volebními preferencemi a mediálním chováním. Sběr dat probíhal od 20. ledna do 16. února 2025.

Sledování televize jasně rozděluje voličské tábory. Průměrný volič hnutí ANO stráví u obrazovky více než tři hodiny denně. Nadprůměrnou sledovanost vykazují i voliči koalice Stačilo!. Naopak nejméně času u televize tráví příznivci Pirátů, kteří ale ve srovnání s ostatními více využívají placené VOD služby, jako je Netflix.

Preference se liší i u konkrétních stanic. Česká televize je nejoblíbenější u voličů vládních stran: za svou nejoblíbenější ji označilo 58 % voličů SPOLU a 51 % voličů STAN. Tito voliči při zájmu o zpravodajství volí primárně ČT24, stejně jako příznivci Pirátů. Voliči Motoristů si naopak zapínají spíše CNN Prima News a voliči SPD zpravodajské stanice v podstatě vůbec nesledují.

Příznivci opozice dávají přednost komerčním televizím, přičemž u voličů ANO a SPD preferuje Novu či Primu přibližně dvoutřetinová většina. Televizní stanice skupiny Prima mají nejvíce v oblibě voliči Motoristů, ovšem mnohem více než primární kanál k tomu přispívá stanice Prima Cool.

U TV Barrandov je patrná silná vazba na hnutí ANO, jelikož téměř 60 % pravidelných diváků této stanice jsou právě voliči hnutí ANO.

Dva či více televizorů má 52 % respondentů, kteří uvedli, že jsou voliči ANO. Naopak skoro dvě třetiny voličů Motoristů si vystačí maximálně s jedním televizorem. Příznivci SPOLU mají přijímač ze všech nejčastěji připojený k internetu (77 %) a také nejčastěji ze všech využívají funkce červeného tlačítka, tedy HbbTV (28 %).

Na sociálních sítích stráví dospělý Čech v průměru 50 minut denně. Nejaktivnější jsou voliči SPD, kteří na nich tráví v průměru 58 minut denně a dominují zejména na Facebooku. „Voliči SPD se na Facebooku pohybují nejčastěji ze všech – dvě třetiny z nich dokonce každý den – a rovněž se nejraději ze všech zapojují do internetových diskuzí,“ uvedl jednatel NADA Research Jan Tuček.

Zajímavá zjištění přinesla analýza sítě TikTok, kterou pravidelně využívá 14 % dotázaných, převážně ve věku do 30 let. Mezi uživateli TikToku jsou nadprůměrně zastoupeni voliči hnutí ANO (37 %). Naopak podíl voličů SPOLU a STAN je zde výrazně nižší.

V oblasti rozhlasového vysílání poslouchají rádio nejvíce voliči SPOLU a Motoristů. Český rozhlas je favoritem příznivců vládní koalice a Pirátů. Voliči Motoristů preferují Evropu 2 a Rock Rádio, zatímco u sympatizantů ANO a Stačilo! boduje Rádio Blaník.

Jaký chcete Český rozhlas? Veřejnost může určit podobu vysílání Přečtěte si také:

Jaký chcete Český rozhlas? Veřejnost může určit podobu vysílání

Co se týče online médií, internetový portál Seznam.cz a jeho zpravodajské weby navštěvují nejvíce voliči SPOLU a ANO. Vyhledávač Google je dominantní u všech ostatních skupin, nejvíce u voličů Pirátů a STAN.

Naprostá převaha provládních voličů je patrná mezi pravidelnými návštěvníky webu Forum24.cz, naopak příznivci současné opozice jednoznačně dominují mezi pravidelnými uživateli webu TN.cz.

Na Seznam Zprávách mimo jiné pravidelně vychází podcast Vlevo dole, který si někdy poslechlo 7 % dotázaných. Mezi voliči SPD, ANO či Motoristů jen kolem 3 %, zatímco v rámci příznivců Pirátů a SPOLU je to 14 %, a mezi voliči STAN dokonce 16 %. 

Analýza odhalila i preference filmových a podcastových žánrů. Voliči SPOLU mají v oblibě detektivky, a to jak ve filmech a seriálech, tak v podcastech (14 % jich uvedlo, že alespoň jednou za měsíc poslouchají Opravdové zločiny). Příznivci SPD nadprůměrně sledují horory, zatímco voliči Motoristů preferují akční filmy a nemají v oblibě romantický žánr.

Našli jste v článku chybu?

Autor aktuality

Novinář se zaměřením na média. Dlouholetý účastník i pozorovatel českého mediálního cirkusu. Pracoval v Marketing & Media, Hospodářských novinách a Českém rozhlase.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).