Superchargery jsou naopak jedny z nejlevnějších, alespoň u nás.
Ale jinak ano, tohle je největší problém elektromobility. AFIR (Alternative Fuels Infrastructure Regulation) už to řeší. Nové stojany mají povinně platební terminál a displej, který musí transparentně ukázat cenu za nabíjení. Pomalu ten bordel končí. Ještě Plug&Charge a bude to super.
Tohle ale neni novy jev. Uz za komunisticke luzy jsem si mel zkontrolovat spravny formular, spravne vyplneny, spravna cisla, spravnou spisovou znacku. Mel jsem spoustu povinnosti k byrokratickemu aparatu ale on zadne vuci mne. Komunisticka luza to zdedila od nacistu (resp. od protektoratni byrokraci) ale puvod toho vseho je jeste dale a to az v rakousku-uhersku.
Kdy praci za urady a komunikaci mezi nimi vlastne vykonava obcan. Dodnes to tak funguje jen se to transformovalo do elektronicke podoby. I soukromy sektor tento arogantni pristup k zakaznikum prebral.
Pokud se tato mentalita nezmeni obavam se ze nebudeme moci byt konkurenceschopnou ekonomikou nebot clovek spotrebuje vetsinu casu a kognitivnich funkci na kontrolu udaju misto produktivni cinnosti. A pritom moznosti automaticke kontroly elektronickou formou tu jsou.
Neplati se jen za zprostredkovani prenosu elektricke energie, ale i za rezervaci prikonu, jeji vyrobu a sluzby operatora. Mate to schovane v koncove cene.
Take platite udrzbu dobijeci stanice a nejakou marzi. Pokud vyzadovalo zastupitelstvo za dobijeci stanici nejake vypalne (casto tomu tak je) tak to zaplatite v cene taky.
Pokud myslite poplatek za transakci... inu nechtejte vedet kolik darmozroutu je po ceste u bezne platebni transakce (alespon 4). Ale i u specialnich karet protoze site cerpacich stanic jsou natolik neschopne mit vlastni systemy ze si je plati jako sluzbu.
nepoznáš, v tom je ten trik. Je to pouze alibismus firem, že pak mohou říct "my jsme varovali zákazníky, ať si to zkontrolují, je to jejich chyba".
S tímhle nešvarem se setkám všude možně, ve firmách si mám zkontrolovat každou URL v emailu. Mám si vždy ověřit, že mi zprávu poslala správný protistrana. Mám si ověřit, že mi na telefonu volá opravdu někdo z banky atd. atd.
Bezpečný musí být už návrh a nenechávat to na z principu neznalých uživatelých, kteří chtějí něco používat a ne to analyzovat.
22. 10. 2024, 08:50 editováno autorem komentáře
Zív ... Ty sítě propojené by default jsou (na rozdíl od čerpacích stanic). Neboť jsou prakticky všude připojené k veřejné distribuční síti.
Jediné, co je třeba, je propojit billingové systémy, na což, nepřekvapivě, už existuje jak technická norma, tak implementace.
Je to něco, jako když jsme v devadesátých letech chodili z jedné české internetové sítě do jiné přes ameriku.
Je úplně jedno, zda je něco progresivní nebo neprogresivní - prostě blbé technické řešení s sebou nese i zbytečná rizika (jako jsou QR kódy na stojanech).
Zadnou dotaci jsem na elektromobil nedostal. Proste jsem nemel v nasich podminkach narok. Co se tyce tzv. vyplaceni se. Pokud mate vlastni vyrobnu elektricke energie uz ty naklady jsou trochu jinde.
Vidle vam asi do vasich kalkulaci hodi i plugin hybridy.
21. 10. 2024, 11:38 editováno autorem komentáře
Je to uplne stejny problem jaky byl u cerpacich stanic na zacatku devadesatek a vlastne az dodnes. X ruznych nesourodych systemu na platbu kartou. Komicke situace byly kdyz si clovek nacerpal treba benzin na kartu ale uz nemohl LPG protoze to byl jiny system. Nebo na CNG musel mit extra kartu.
Nejedna se o novy problem a novy bordel souvisejici jen s elektro. Je to opet jen vec obchodni dohody.
21. 10. 2024, 11:28 editováno autorem komentáře
Dekuji za urazku, skoda ze to neumis slusneji, ale budiz.
Progresivni vizionari jsou vischni zaslepenci elektrosveta... to clovek porad slysi, jake je to skvele a super a nejlepsi a kde co. A pak tedy nekdo fnuka v diskuzi, ze provozovatele nabijecek zijou ve sve bubline a progresivni Michal Krsek je vyzyva, aby se propojili do jednoho sveta... pritom to propojeni ocividne funguje.
Shell, Benzina, OMW, ONO... kupodivu kazdy ma sveho provozovatele, kazdy ma sve pumpy, kazdy ma sve vernostni programy, ale nemusim mit v kapse 20 karet operatoru a nemusim po webech vykrikovat, jak se maji domluvit, abych tam mohl v klidu zaplatit. Prijedu - natankuji - vytahnu kartu z banky - zaplatim a jedu. Za 3-5 minut mam nabito na dalasich 500-1000 km.
Takze proc by se mel CZE, PRE a kde kdo nejak spojovat, kdyz reseni tu je. Tak jako u benzinu a nafty staci platit bankovni kartou u stojanu s nabijeckou. Ja vim, je to moc staromodni a malo progresivni...
Mej se
Pokud chceme byt osobni, tak jsi evidentne nepochopil puvodni prispevek. CEZ neni v tomhle pripade progresivni, CEZ v tomhle pripade jenom dela to co kazdy jiny podnikatelsky subjekt - maximalizuje sve zisky. Dotace na EV, dotace na vybudovani nabijeciho mista, atd. Nemusim vysvetlovat, co je to podnikatelsky subjekt, ze?
"holt si poridis x karet a budes calovat za sdileni stojanu jak mourovaty."
Tím sdílením máte asi na mysli roaming, ale přece x karet mám od toho abych za roaming nepřiplácel.
Nejčastěji používám čipy ČEZ, PRE a EON. Ty čipy jsou vydané a vedené zdarma, mají stejnou barvu jako jejich stanice, takže je nepopletu a kdyby mi to nevyhovovalo, elektromobil bych si nekupoval. Stále ho doporučuji hlavně tomu, komu se nabije doma přes noc a dojezd mu stačí tak, že veřejné stanice nepotřebuje. Hromady čipů budou časem minulost, stejně jako dnes už nemá babička tři SIM karty, aby mohla levně volat se všemi vnoučaty. Jestli tomu nevěříte, může vám to být fuk, byť populisté šíří strach, spalovák vám nikdo nebere.
Osobni zkusenost z lonska z Nemecka -jeli jsme se sefem, mmch velkym podporovatelem elektromobility, na veletrh do Dusseldorfu. Jeho fungl novou Teslou... Pri vyjezdu dobito z firemni FVE, po ceste Tesla SuperChargery. V miste ubytovani (20tis. mesto kousek od DUS) mraky ruznych nabijecek asi peti ruznych provozovatelu. Z nich jsme ovsem nenabili nic - a to ma sef nejake dva cipy, ktere by mely umet "celosvetovy roaming"... Proste to ty cipy neakceptovalo... Prima registrace u tech nekolika ruznych provozovatelu ztroskotala pro zmenu na neakceptaci ceskych platebnich karet (a ze jich sef ma v penezence opravdu pekny paklik, od nekolika ceskych bank, debetnich i kreditnich, VISA i MC, osobnich i firemnich, ruznobarevnych - vcetne zlatych a platinovych). Registracni proces z pohledu UX obvykle totalni pain... Jedine, co fungovalo bezchybne, byly (superdrahe) SuperChargery...
Kdyz navic clovek spocita, ze tech cca 900 km jede misto 9 hodin (se dvema, max. tremi kratkymi zastavkami na vystridani ridicu) hodin jedenact (se ctyrmi pulhodinovymi zastavkami na dobijeni), a zjisti, ze celkove dal za dobijeni castku rovnou spotrebe nafty u nalozene dieselove dodavky, nemuze se divit sefove rozhodnuti, ze jeho predchozi auto (trojkovy Superb 2.0 TDI L&K se spotrebou i pri svizne jizde pod 6 l/100 km) se zatim prodavat nebude a bude slouzit prave na tyto delsi cesty :-).
Proc to proboha nemuze fungovat jako u toho tankomatu na benzin/naftu? Prijedu strcim/pipnu kartu, zadam PIN, predautorizuje se mi nejaka castka a za tu (prip. za maximum, "co se vejde") si nabiju? Proc tam musi byt nejaky k*k*tsky, naprosto neintuitivni a nepropojeny system proprietarnich aplikaci, cipu, registraci, roamingu, QR kodu a buhvi ceho jeste, ktery to cele zeslozituje a prodrazuje (a je mmch silnym argumentem odpurcu EV)?
Navic, jak uz jsem psal, majitele EV (alespon ti, co si je porizuji nyni) jsou z 99 % takova socialni skupina, ze bych se IMHO tady nebal ani "cisteho" post-paidu...
proc by se meli nejak domlouvat? nemam pocit ze svoj kartou z banky nemuzu kouoit benzin kdekoli chci. nechce se mi verit ze. by progresivni vizionarske a vyspele elektro to tak nemelo?
holt si poridis x karet a budes calovat za sdileni stojanu jak mourovaty. uz tak tech 8-16 kc za kwh dle casu a vykonu posouva provozovani na uroven petilitrovych SUV
Samozřejmě že vždy existuje řešení . Ideálně které dá vydělat třetí straně , dá důvod existence certifikačním autoritám a tak podobně. Nebo rovnou produkuje tvz "dlouhé peníze".
Není v zájmu ani výrobce auta ani provozovatele auta aby ještě platili navíc třetí straně než je za zprostředkování přenosu elektrického proudu nutné. Ikdyž se to někomu nelíbí ono ...tady je číslo účtu tak si ho zkontrolujte je jednoduché a levné... jen se na něm dodatečně nedá tolik vydělat.
Vsude v civilizovanem svete se pouziva predautorizace, prijedu ke stojanu, vlozim kartu, prodejce udela predautorizaci, natankuji, prodejce ukonci predautorizaci platbou na spotrebovanou castku. Funguje to takhle na Aljasce, v San Franciscu, Mexico City, Berline, a v podstate vsude v civilizovanem svete, ale jenom v CR budete vymyslet nejake mechanicke reseni jako celosvetovy unikat… proc nevymyslet znovu kolo… v mene civilizovanych mistech, obvykle s obsluhou, prijedu a platim predem/po natankovani bez jakehokoliv mechanickeho reseni.
Ale proc proboha vymyslet takovehle slozitosti? Jak se z hlediska moralky lisi tankovani PHM od nabijeni? Kolik % ridicu spalovaku ujizdi od stojanu bez zaplaceni? To ma jako porad nekdo pocit, ze majitele elektroaut budou nejak vyrazne vetsi zlocinci, ze tam ve 100 % je pre-paid? Rozumim tomu, ze zatim asi vicemene vsechny nabijecky jsou bezobsluzne, ale kdyz bude kazda nabijecka pod kamerou, jsem si vicemene jisty, ze i v pripade post-paidu by procento neplaticu bylo hluboce pod urovni statisticke chyby...
Ono to samozřejmě nejde udělat tak, že by se zaplatilo kartou nebo kódem až potom, protože by se odjíždělo bez placení. Jde to kartou tak, jak je to i u samoobslužných pump - tedy předautorizací maximální platby před čerpáním, s tím, že reálně odečte jen skutečná částka (a nejde načerpat/nabít za víc, než bylo předautorizováno).
Ale v praxi si to každá firma řeší jinak. Někde je to takhle, někde mají vlastní aplikace, někde se používají aplikace automobilek atd. S tím, že někde je víc možností a mohou mít i různé ceny. Stejně tak se používají různé způsoby identifikace, od RFID čipů, přes NFC v aplikaci, až právě po QR kódy.
doporučení, že mám skontrolovat, jestli se QR nijak neliší nebo vede na stránky poskytovatele je přesně ten typ doporučení, který je bezzubý a bezpečnos neřeší.
Dávat na stojany QR kód s odkazem na aplikaci je blbost a vede pouze k podvodům, nedává žádnou spolehlivou možnost, jak si ověřit, že kód je autentický. Trochu lepší varianta je mít kód až na digitálním displeji, který se zobrazím když budu chtít.