Ale proc proboha vymyslet takovehle slozitosti? Jak se z hlediska moralky lisi tankovani PHM od nabijeni? Kolik % ridicu spalovaku ujizdi od stojanu bez zaplaceni? To ma jako porad nekdo pocit, ze majitele elektroaut budou nejak vyrazne vetsi zlocinci, ze tam ve 100 % je pre-paid? Rozumim tomu, ze zatim asi vicemene vsechny nabijecky jsou bezobsluzne, ale kdyz bude kazda nabijecka pod kamerou, jsem si vicemene jisty, ze i v pripade post-paidu by procento neplaticu bylo hluboce pod urovni statisticke chyby...
Vsude v civilizovanem svete se pouziva predautorizace, prijedu ke stojanu, vlozim kartu, prodejce udela predautorizaci, natankuji, prodejce ukonci predautorizaci platbou na spotrebovanou castku. Funguje to takhle na Aljasce, v San Franciscu, Mexico City, Berline, a v podstate vsude v civilizovanem svete, ale jenom v CR budete vymyslet nejake mechanicke reseni jako celosvetovy unikat… proc nevymyslet znovu kolo… v mene civilizovanych mistech, obvykle s obsluhou, prijedu a platim predem/po natankovani bez jakehokoliv mechanickeho reseni.
Ono to samozřejmě nejde udělat tak, že by se zaplatilo kartou nebo kódem až potom, protože by se odjíždělo bez placení. Jde to kartou tak, jak je to i u samoobslužných pump - tedy předautorizací maximální platby před čerpáním, s tím, že reálně odečte jen skutečná částka (a nejde načerpat/nabít za víc, než bylo předautorizováno).
Ale v praxi si to každá firma řeší jinak. Někde je to takhle, někde mají vlastní aplikace, někde se používají aplikace automobilek atd. S tím, že někde je víc možností a mohou mít i různé ceny. Stejně tak se používají různé způsoby identifikace, od RFID čipů, přes NFC v aplikaci, až právě po QR kódy.