Osobne si myslim ze tento HYPE kolem elektromobility je jenom takove psouknuti ala porucime vetru, desti. Existuji studie ktere rikaji ze pokud vymenime vsechna auta za BEV snizime CO2 o 0.7%. Ale tohle mi prijde jako rozumny krok, kdo jiny nez MHD, TAXI, Rozvazkove sluzby, Posta atd. by meli pri relativne malem najezdu a velkem mnozstvi start/stopu jit do BEV. Sice nam zalostne chybi infrastruktura ( nabijeci stanice ) zcela klasicky uz ted jsme za nejakym planem rozvoje v poctu nabijecek. Tech cca 7TWh co by spotrebovala polovina z u nas registrovanych cca 6.3 mio automobilu asi take vyrobime bez problemu. Na jinou diskuzi azi zustava cim ji vyrobime, doufam ze nepujdeme nemeckou cestou,coz je pro nas totalni sebevrazda, konec koncu ona je to sebevrazda i pro nemce jenom se zatim vsichni tvari ze je to OK. Aneb jak se Nemecko, vypinanim jaderek a masivnim budovanim vetrniku a solaru dostalo behem 5ti let z pozice aktivniho salda do pasivniho.
Mno u takovych dodavek to muze davat smysl:
- spousta stop/startu behem cesty = plus pro elektro
- maji smenu a pak celou noc stoji = staci pomale nabijeni
- nevim kolik najednou za smenu, ale po meste by to mohlo byt max 250km i pro hodne vytizenou dodavku = staci prumerny dojezd
Zbyva posledni otazka, jestli to zvladnou bez vetsich dotaci, nebo pocitaji s tim ze to zaplati nekdo jiny.
Tenhle experiment uz udelala nemecka posta. Pro jejich potreby to bylo natolik vyhodne, ze jim stalo za to udelat vlastni tovarnu a vyrobit si vlastni elektricka auta na rozvazku, protoze v te dobe zadna takova auta nikdo nevyrabel. Nasytili vlastni potreby a pak tu tovarnu chteli odprodat, ale zadny velky automobilovy vyrobce ji nechtel, tak ji zrusili. Ted uz je nabidka takovych vozitek vetsi nez byvala.
P.S. - spousta novinaru cca 0,5 roku zpatky psala, ze to byl velky krach, kdyz tu tovarnu zrusili. Ale to byl nesmysl, protoze uz kdyz tu tovarnu nemecka posta chystala, tak prohlasovali ze jen potrebuji vyrobit auta pro sebe a pak se te tovarny zbavi, protoze to je posta a ne vyrobce aut. Ale novinari jsou smejdi a casto nevidi dal nez za svou klavesnici.
Firemní auto narozdíl od rodinného potřebuje mnoh vice tankovat(nabijet)"doma" jakékoliv tankování na cestě je obrovská ztráta peněz už tak k vysoké pořizovací ceně.
Stejně firma nebude mít smlouvy s xx vlastníky nabíječek.
Problém počtu nabíječek je marginální a má odvest pozornost a svést nízké rozšíření na "třeti stranu". Primární problém je pořizovací cena, dojez v zátěži.
Zrovna u Rohlíku to tak jednoznačné není. Většina rozvážek asi pořád je v rámci velkých měst, ale vzhledem k tomu, že skladů je jen pár, nemalé procento objednávek se rozváží i na dost velké vzdálenosti (jednou jsme omylem dostali tašku určenou někomu jinému a podle samolepky šlo o adresu v Harrachově, rozvoz byl z Prahy) a tam už to s výhodností elektromobilů bude slabší. Pro rozvoz po městě a na kratší vzdálenosti to určitě smysl má, ale u těch delších tras to IMHO zatím moc výhodné nebude.