ČT musí brát v potaz, že zatím 50% jejích diváků využívá pozemní příjem na hlavní, ale i na další TV v domácnosti. Nabídka TV 4K nevznikla proto, aby diváci měli lepší obraz, ale aby výrobci a prodejci měli argumenty pro kupující pro nákup nových přístrojů.
Oči, ani "obýváky", se u nás většinou nezměnily. Má většina diváků podmínky pro to, instalovat ve svých domácnostech obří obrazovky a proto je vhodné použít vyšší rozlišení? Existují možnosti zvětšit pozorovací vzdálenost, aby zorný úhel oka smysluplně vnímal celý obraz na obří obrazovce? Jak velké procento mladých diváků se naopak spokojí se sledováním televizní produkce na svých mobilech, LT, NB a monitorech? Potřebují pro své sledování opravdu obraz 4K?
Dobrá. Kolik z těch nepozemních 50% má k dispozici standardní pořady ve 4K, na jakém počtu stanic a za kolik? A, můžeš i přehánět, když budeš vymýšlet, jakou má u nás sledovanost program vysílaný ve 4K. 0.0nic, bez ohledu na to, v kolika domácnostech už 4K TV jsou. Dále je pravdou, že kvalitní přijímače pro 4K jsou schopné přepočítat přijímané SD, HD i FullHD na 4K, nebo to alespoň tvrdí výrobci.
Sám píše, že dnes jsou v obývácích běžně metrové úhlopříčky, ale velkolepý efekt 4K se projeví až na podstatně větších úhlopříčkách. Ty tvoje hloupé narážky na Rubína a postačující analogový příjem, jen svědčí o tvé ubohosti a absenci skutečných argumentů.
Divák může požadovat co chce, ale která tuzemská stanice, bez ohledu na oblíbenost a sledovanost, mu umožní příjem svých pořadů ve 4K?
Mnozí by nejraději zrušili koncesionářské poplatky na současný provoz ČT, ty bys naopak po ní chtěl maximálně investovat do výroby a vysílání pořadů ve 4K. Jen kvůli tomu, že sis do svého showroomu už dávno zbytečně pořídil drahý 4K velký televizor?
S tímto pseudoargumentem, že nejsou k dispozici pořady ve 4K, by se nikdy nezačalo vysílat ani barevně - ano, i tehdy se dalo argumentovat tím, kolik pořadů je natočených v barvě a jestli to má smysl na ni přecházet. Takže smysl to samozřejmě mělo tehdy a má to i dnes. Navíc třeba u sportovních pořadů - letos bude Olympiáda - už k dispozici obsah ve 4K je a klidně mohla ČT třeba hokej ze zdejší ligy i ve 4K odbavovat.
Psal jsem, že jsou běžné metrové a větší úhlopříčky a tam se samozřejmě 4K projeví. Žádné podstatně větší, jak tady fantazíruješ. Jestli ty sám nepoznáš rozdíl, tak to není problém ani můj, natož technologie 4K a moje narážka na Rubína je pak zcela opodstatněná.
Která tuzemská stanice byla kdysi jako první v HD? Také byla tehdy spousta chytrolínů, jenž lpěla na SD jak moucha na lejně a situace se zjevně opakuje. Naštěstí ale technicky zamrzlí jedinci jsou dřív nebo později ze hry venku...
Co by nějací mnozí je jejich problém, já psal o tom, že pokud chce ČT modernizovat, tak je naprostá pitomost dělat modernizaci z 1080i na 1080p místo toho, aby se šlo rovnou do 4K.
"Dále bude probíhat postupná obměna produkčních řetězců ČT spojených s technologickou změnou přechodu z formátu 1080i na 1080p."
Naprosto vyhozené peníze. Zatímco jiné veřejnoprávní TV přecházejí (nebo se postupně chystají přejít) na 4K, tak v ČT se budou nakupovat krámy na 1080p, kde je rozdíl oproti 1080i sotva poznat.
Produkční řetězec nemá s T2 nic společného, ČT musí brát v potaz i to, že existují jiné druhy šíření signálů k divákům, než je nějaký pozemák.
Rozdíl mezi 1080i a 1080p je zanedbatelný vzhledem k rozdílu mezi 1080 a 4K. A o tom, že budoucnost je právě 4K a nikoliv 1080p, nemá smysl vůbec polemizovat. Už proto, že prakticky všechny nové televizory jsou právě 4K a naopak 1080 už je pouze ve výprodeji nebo malých úhlopříčkách někde pro druhořadé použití do kuchyně apod.
Je to taky o tom, že 3G SDI je asi poslední dobře použitelná s klasickými metalickými kabely i pro větší vzdálenosti, tak jak je to ve větším studiu/komplexu potřeba. 6G a hlavně 12G SDI je už spíš vhodná pro optiku. Je vůbec otázkou, zda 4k je ta pravá budoucnost, zda spíš nepočkat na 8k řešení, co nyní chystají Japonci pro Olympiádu. Do té doby dává změna na 1080p smysl na odbavení, a možná u ČT Sport, v dalších studiích minimálně. Umožní to konečně odbavení filmového materiálu v plné kvalitě bez uměle zavedeného prokládání, které pak televizory svou "inteligencí" z obrazu zase odstraňují.
20. 2. 2020, 19:09 editováno autorem komentáře
Vývoj jak u Evropských TV stanic, tak u spotřební elektroniky se jednoznačně odehrává ve 4K, takže sem netahat nějaké Japonsko, které je vždy úplný extrém (už od doby analogu, kdy tam např. bylo analogové HD apod., o čemž tady nikdo ani netušil).
Odbavení filmů v plné kvalitě může být klidně i 4K, protože je celkem běžné, že se filmový materiál právě do 4K skenuje. No, že to tady (tradičně) zaspalo dobu a místo do 4K se skenování provádělo pouze do HD, je akorát ostuda.
U live sportovních přenosů by právě 4K mělo největší smysl, protože není potřeba převádět nějaký filmový materiál a právě z Olympiády bude obsah ve 4K dostupný. Než se ovšem ČT probudí a na 4K přejde, tak bude tak leda Olympiáda 2028 nebo pozdější...
Myslím že zásadnější problém v tomto upgrade bude zřejmě dostatečně levný zdroj = kamera, switchery UHD umí už docela dlouho. S čím se potýkám velmi často tak spousta výrobců uvádí na trh UHD/4K kamery, které mě z neznámých důvodu mají stále jen 3G-SDI a UHD/4K výstup umí jen přes HDMI. Pokud člověk chce 6G SDI (2160p30) nebo 12G SDI (2160p60) tak musí často sáhnout po tom nej-hiendovějším=nejdražším modelu který vyrábí. Jediný kdo v tomhle dlouhdobě vybočuje z řady je BlackMagic který 6/12G SDI má už velmi dlouho na Urse nebo na Studio Micro či Studio Camera 4k.
To je takový slepenec polopravd. Není pravda, že vývoj u evropských stanic jednoznačně směřuje ke 4k. To lze napsat zcela jistě jen o Italech, většina ostatních spíš přešlapuje na místě a třeba bohatí Němci budou rádi, když dospějí k 1080p50. BBC taky nechvátá...
Spotřební elektronika právě teď nabízí 4k. Ovšem již na tento rok jsou k dispozici 8k modely. Co bude za 2 roky, je otázkou.
Skenování u nás se provádí do 4k, pokud jde o restauraci filmu. Takže žádná ostuda ani zaspání. Do HD si skenuje interně TV z kopií, což je provozní záležitost a spíš z nouze ctnost. Správně by měl kvalitní sken dodat distributor filmu.
Neboli dalších 50% lidí využívá příjem jiný, než pozemní, a to i na dalších TV v domácnosti. Přičemž proč vznikla nebo nevznikla nabídka 4K TV je irelevantní, protože tyto TV jsou prostě v prodeji dominantní a jakýkoliv jiný, než nativní signál, na nich vypadá jako mazanice.
Obýváky se změnily výrazně. Tytam jsou doby, kdy kdesi ve stěně stála nějaká Tesla 416. Dneska jsou zcela běžné metrové a větší úhlopříčky. Že u tebe nikoliv a setrváváš u starého Rubína, kterému stačí i zašumělý analog, to samozřejmě na věci nic nemění. Divák vyžaduje kvalitní signál a také proto se všude ve světě začíná 4K používat. A není důvod, aby ČT zaspala dobu, resp. když už se rozhodla k modernizaci, tak tato modernizace by měla být smysluplná a ne investovat do něčeho, co začíná být za zenitem. Asi jako, když se tady u Hranic na Moravě rozjížděla fabrika na CRT obrazovky, zatímco celý svět už přecházel na LCD - to mělo stejný význam, jako dnes uvažovaná "modernizace" u ČT z 1080i na 1080p, když svět přechází na 4K...
Až bude Ordinace ve 4K, tak bude možná poptávka po 4K obsahu vyšší. Zatím tato situace nenastala, protože to 4K obsahu je obecně málo. Sport je výjimka, potvrzující pravidlo. A dle mého, 4K ve formátu 16:9 je plýtvání. Filmy jsem schopen vychutnat na 21:9, který koresponduje s filmovým 2,37:1. Tady už 4K má smysl.
Sám takový extrémista nejsem a 4k nepotřebuji (bohatě mi stačí menší televize, na kterých ten rozdíl stejně neuvidím), ale akceptuju zájem jiných lidí. Zatím bych řekl, že je v Česku 4K lineární vysílání stále v nedohlednu. Jedním z důvodů je podle mého názoru i fakt, že tu ještě není ve standardu ani FULL HD - v pozemáku se na něj začíná přecházet až nyní a například na satelitu jsou ve FULL HD jen základní stanice. Ještě před pěti lety například Nova polemizovala o tom, jestli má smysl své programy v HD šířit a prostě je vypnula (https://www.lupa.cz/clanky/nova-necekane-prerusila-distribuci-hd-kanalu-pro-satelitniho-operatora-skylink/). Přechod na FULL HD u nejsledovanějších stanic začal reálně až na podzim 2016 (https://www.lupa.cz/clanky/skylink-vypne-v-polovine-listopadu-sd-verze-novy-primy-a-peti-programu-ceske-televize/), chápu, že do té doby paralelně vysílaly HD i standartní verze, ale většina diváků HD stejně neměla a nevadilo jim to. Stále se ale bavíme jen o hlavních programech. Jen z aktuálního seznamu kanálů na Skylinku můžeme vypozorovat, že většina stanic stále není v HD (Nova 2, Nova Gold, Prima krimi, Prima CC, Prima love, Relax, Rebel, Rebel 2, Šlágr, Šlágr 2, UP Network,..). Z toho usuzuji, že je Česko ve stádiu, kdy se přechází teprve na FULL HD a o 4K v běžném provozu tu zatím nemůže být řeč...
Kupovat teď technologii 1080p je rozhodně blbost, jak píšete, rozdíl je nepatrný a většina lidí to stejně nepozná. Nebylo by lepší pár let počkat, až nebude 4K technologie tak drahá a pak rovnou zainvestovat do ní?
Na satelitu a v kabelovkách jsou všechny hlavní stanice v HD.
Pokud jde o Novu a její HD před pár roky, tak tam vůbec nešlo o to, jestli HD ano-ne, ale o peníze, kdy Nova prostě zvedla cenu za HD, což se operátorům nelíbilo a HD verzi vyřadili. Až když došlo k dohodě, tak se HD verze zase vrátila.
Stanice jako Relax a Rebel s nulovou sledovaností nebude nikdo na satelitu v HD šířit, protože to není ekonomicky rentabilní. V kabelu to není problém, takže to asi nějaké kabelovky nabízí. Podobně třeba Nova Gold zase nemá v HD význam, když tam vesměs vysílají archiv Novy, který je jenom v SD.
Lze si představit, že by ČT mohla mít jeden 4K program ve stejné podobě, v jaké byl kdysi v dobách SD jeden její HD program - kombinace napříč ČT1 / ČT2 / ČT4. Tehdy také byla napřed skepse, pak se to rozjelo a najednou požadavek, aby byly v HD všechny její programy, což se také stalo. U 4K musí nastat totéž, vývoj nelze zastavit...
Ano, chápu, že spoustu uvedených programu už v HD vysílá, ale měl jsem na mysli konkrétně ve Skylinku. Vždyť co více by mělo reflektovat aktuální stav televizního vysílání, než největší český distributor... Spoustu lidí například na vesnici nemá možnost kabelového či IPTV příjmu, což znamená, že má podstatná část českého publika stále možnost sledovat v HD pouze základní programy. Toy, že se Nova Gold, Relax, ... nešíří v HD z finančních důvodu je zase jiná věc. Chápu, že by nemělo smysl tyto programy z ekonomického hlediska vysílat. Pokud se na to ale díváme z pohledu technologického pokroku, nevidím to jinak, než že by měly tyto stanice začít vysílat v HD. Televizi zase tak moc často nesleduji, ale Nova Gold už dávno není jen archivním programem Novy (naposled možná za dob Telky), dnes vysíla spíše aktuální tvorbu v repríze a několik seriálů mimo vlastní produkci... Co ale nechápu je proměna Smíchova na Nova 2. Nejde mi o název, i kdyby se to jmenovalo Nova 10, zajímal by mě spíš obsah. Tehdy Nova argumentovala tím, že chtějí přinést spousty zajímavých zahraničních seriálů a zajímavější vlastní tvorbu. Místo několika vcelku trefně orientovaných pořadů dnes jede Nova 2 pouze Přátelé, dva a půl chlapa a pár dalších pořadů...
V případě České televize si tato sama platí distribuci na Astře (když vynecháme, že na to Skylink zčásti přispívá, k čemuž se sám zavázal ve výběrovém řízení), takže jeden program ve 4K by si jistě ČT dovolit mohla. Nějak se prostě začít musí.
I kdyby Nova Gold odbavovala všechno v nativním HD, tak je tady problém finanční, protože za HD verze chce peníze, což by pro Skylink znamenalo - kromě vyšších nákladů na distribuci - ještě víc Nově platit a opět tedy zvedat cenu pro zákazníky. A za to asi ta Nova Gold nestojí...
Slepenec polopravd je to pouze pro laika, který se v dané problematice neorientuje. Kdo se o 4K zajímá, ten si na webu konkurence lehce najde přehled stanic ve 4K a zjistí, že tam německé programy jsou.
8K je pro DTH nesmysl jak ekonomicky, tak i pokud jde o samotné vnímání lidského oka a nemá smysl to sem tahat jenom proto, aby se odvedla pozornost od 4K, které je naopak již reálně v provozu.
Jestli neumíš pochopit, že Japonsko je technický extrém, zatímco tady žijeme v Evropě, kde 8K není na pořadu dne, ale 4K je realita, tak je jakákoliv další debata zbytečná, Tondo z ČT. Kromě toho v 8K vysílá v Japonsku snad akorát NHK a letošní přenosy z Olympiády v 8K budou primárně určeny jenom pro veřejnou produkci, nikoliv pro DTH. Takže zůstaň nohama na zemi a řekni svému zaměstnavateli, aby se nezabýval krokem zpět v podobě 1080p, ale šel s dobou do 4K (nebo mu klidně začni breptat o 8K, třeba se plácne přes kapsu a půjde do toho po vzoru tvé milované Země vycházejícího Slunce :D )
Mně je jedno, co vyvíjí nebo nevyvíjí Japonci, protože žiji v Evropě a tvoje výkřiky do tmy o Japonsku tady naprosto nikoho nezajímají, Tondo z České televize, který se ohání nějakým 8K a vzápětí začne obhajovat 1080p neboli je úplně mimo a odvádí pozornost od toho, že Česká televize chce investovat do zastarávajícího 1080p místo toho, aby šla s dobou a začala přechod na 4K, jako je tomu i u dalších veřejnoprávních stanic.
Stejní hlupáci jako ty budou za dva roky řvát, proč ČT investuje do 4k, když už je tu 8k. Tak jako to dělali u mpeg2 a podobně. Obměna technologie není jako domácí nákup TV a trvá několik let. A kdybys četl a ne jen vykřikoval pitomosti, tak obhajuji 1080p na odbavení, aby mohlo nativně obsloužit 1080p50 v DVB-T2. Tvá milovaná satelitní a kabelová platforma u nás zatím žádné 4k ani nenabízí, přestože takové HBO ve 4k by mělo být tou první vlaštovkou mnohem spíš než ČT. Takže buď jsou neschopní, nebo si vyhodnotili, že je o 4k minimální zájem ze strany diváků.
Ostatní veřejnoprávní televize také nečekají na nějaké tvoje úchvatné 8K (nebo třeba 16K, 32K, ne? :D ) a 4K postupně nasazují. A co může nebo nemůže obsloužit jakési DVB-T2 nehraje roli v tom, že je investice do 1080p naprostý nesmysl. Když už vynecháme, že i v případě 4K není problém to do pozemáku dávat v 1080p a 4K šířit přes satelit (což může ČT dělat sama a nemusí na nic čekat), případně do kabelovek, které se zařazením jistě mít problém také nebudou, spíš naopak.
A úplně stejné bláboly, jako ten tvůj o jakémsi údajném minimálním zájmu, jsem kdysi četl o HD - také mnozí psali, že je o HD minimální zájem a jak stačí SD. No a dneska je HD standard. Tak se vzpamatuj a svoje historické panázory si schovej do muzea, tam ještě možná sklidíš nějaký aplaus. V reálném světě už akorát posměch...
"No a dneska je HD standard." ale jen na straně diváků a většiny zahraničních stanic. V našem rybníčku se komerční stanice nestydí předkládat svým většinovým divákům jen ty tvé "SD mazanice". Proč se tedy nedrží standardů a za pouhé standardní HD v DVB-T2, by chtěly poplatky, při své programové náplni plné repríz a starých filmů. A to ještě čekají na zázrak, že za ně někdo distribuci HD v DVB-T2 investičně i technicky zařídí a bude možná neúspěšně shánět abonenty.
Proto by se měli kritici ČT, za pouhé 1080p, měli spíše obrátit na komerční stanice, ať už konečně začnou všude vysílat ve standardu.
"Také je standard mít doma vodu a WC, ale zadarmo to není." plně koresponduje se snahou některých politiků zpoplatnit použití vody pro provoz domácího WC z vlastní studny.
Zcela přirozeně byl za bolševika, ale i dnes, příjem tuzemských SD komerčních stanic v pozemáku jen za koncesionářské poplatky a pouhá změna standardu z SD na HD má znamenat, že se něco musí změnit i v souvislosti s cenou za sledování televize na straně diváků? Tak sem nepleť vztah STANDARD versus BEZPLATNOST u příjmu komerčních TV.
Tím nechci říci, že odpírám komerčním stanicím právo na snahy dostat ze svých diváků co největší poplatky, to vlastně k tomu "jejich" kapitalismu patří. Aby ale tato ekonomika opravdu uspěla, muselo by se současné vysílání SD v DVB-T2 naráz ukončit a zavést jen payTV, ať už v SD, nebo v už existujícím "standardu" HD. Určitě by to šlo zvládnout rychleji, než dlouholetý překryv vysílání v DVB-T i DVB-T2, jak tady mnozí kritizují. Proč se tedy dodnes o to ani nepokusily? Ani hloupému, tedy ani tobě, snad nemusím napovídat!
22. 2. 2020, 16:20 editováno autorem komentáře
Příjem veřejnoprávních stanic je za koncesionářské poplatky i dnes, nic dalšího platit nemusíš. A komerční stanice ať se zařídí po svém, to je čistě jejich věc a tvoje zbytečná starost, jestli budou zadarmo nebo za poplatek. Tak to pořád neřeš, resp. si rozjeď svoji stanici a klidně ji dávej zadarmo třeba v již zmiňovaném 8K, taky ti do toho nikdo nebude mluvit, proč ses tak rozhodl.
Je naprosto komické, když mi v jednom příspěvku vytýkáš podporu 8k a pak meleš něco o historických panázorech na skvělé SD. Jen předvádíš, že o tématu nic nevíš, ale o to radši se hádáš. Přitom jsi to byl právě ty, kdo tu psal o tom, že na HD se jen tak nepřejde, protože nákupy HD pořadů budou násobně dražší. V té době Británie spouštěla HD v DVB-T2/h.264 :-)
Dokážeš Tondo pobavit, protože já rozhodně nikdy nepsal, že se na HD nepřejde. Už kvůli tomu, že dělám v oboru a sám právě novinky vždycky mám, ať už to bylo první satelitní DVB s Nokia 9800 nebo pak HD. A nic na tom nezměním ani dnes, když mně stojí v obýváku UHD televizor a signál do něho je bohužel jenom v HD
Samozřejmě plně chápu že starší distribuční řetězce umí jen třeba 1,5G nebo 3G SDI ale tady je to limitováno tím že tam tam ta technologie prostě úplně chybí. Nikdo nebrání si koupit stroj co umí až 12G SDI ale používat ho do výměny infrastruktury na 3G SDI v koaxu. Třeba již zmíměné BMD Studio 4K umí jak BNC koax tak i má SFP+ šachtu pro optický převodník. Podobně bych si to představil i jinde kde se buď přidá jen SFP+ převodník nebo se vymění funkční část kamery kde budou rovnou LC-F konektory či jiné "interlocking" konektory přímo na tělě kamery. např. opticalcon duo od neutriku nebo taková ta "N"ka co má fieldcast na svých optických bubnech.
<hr />
S tím dosahem 6G/12G SDI souhlasím už to nejsou ty až stovky metrů co to bývalo. Osobně používám Canare L-4.5CHWS které bez problému zvládne 12G SDI na 50 metrech. Což si myslím že mohlo být dost na propojku v rámci studia k fiber convertoru. Dle specifikací by to mělo jít i o něco dále ale z důvodu spolehlivosti bych si víc netroufnul dělat delší trasy.
21. 2. 2020, 13:19 editováno autorem komentáře
Takhle se to dělá v menších firmách, ale ne ve velkých studiích. Tam je preferována kompletní modernizace studia od jednoho dodavatele, než obměňovat jednotlivé přístroje. Jde o to, aby na to byl taky nějaký support a aby to dohromady fungovalo. To není jen o studiu s kamerami, ale musí s tím spolupracovat záznamy, playery, grafika, komunikace... Dál je třeba vzít v úvahu, že jsou režie, které třeba 4k umí, ale v HD mám k dispozici 4 M/E, zatímco ve 4k už výkon stačí jen na 2 M/E, což je málo. Takže byť je zařízení práce ve 4k schopné, jeho možnosti jsou omezené.
Však ano to nerozporuji narážel jsem na to že pokud jde o výběr UHD/4K komponent pro video distribuci do studia tak je výběr více než mizerný. Typický problém vejce slepice, máme tu výrobce kteří na trh sypou UHD/4K capable kamery nicméně to umí jen interně na kartu. Na SDI jen 3G, vyjjímku je již zmíněné BMD které tak nějak vybočuje z řady. Na druhé straně jsou dodavatelé kteří to nenabízí protože není příliš z čeho vybírat. Mířím tím především na "staré zaběhnuté firmy" které mají dlouhou historii výroby ENG kamer a TV prvků distribuce (Sony, Canon, Panasonic...).
Za situace, kdy se 4k začíná pomalu objevovat i v TV vysílání mi přijde hloupé investovat jen do 1080p.
A názory jako má Pamětník, že to většina lidí stejně nevyužije ... Dnes to VĚTŠINA možná nevyužije, ale tahle investice přece nebude na rok nebo dva. A kdyby takto lidstvo uvažovalo jako celek ve všech oborech své činnosti, tak ještě dneska lezeme po stromech.
Stejně jako existuje skupina lidí, kterým stačí STB připojený na starou CRT televizi, sledování TV na tabletu a pod existuje i skupina lidí, pro které se filmy ve 4k rozlišení s HDR pomalu ale jistě stávají standartem, pod který se jim moc jít nechce. Samozřejmě velikost obrazovky a pozorovací vzdálenost musí být v souladu. A myslím, že podíl diváků v této skupině bude časem jen růst. Netroufám si tvrdit jak rychle ale trend bude jasný. A pokud jim tuto kvalitu nenabídnou TV poskytovatelé, nabídne ji někdo jiný. Ať už streamovací služby typu Netflix nebo různá internetová úložiště s nelegálním obsahem. (Což je běžné už dnes) A nějaké Novy, Primy a pod, které z obyčejného HD, které by už mělo být naprostým standartem dělají něco "nadpozemsky kvalitního" za co je potřena si připlatit se můžou jít klouzat. (Což aspoň u mě platí už dnes - Připlácet za nějaké obyčejné HD nehodlám ani omylem a SD - to fakt ne.)