Protože elektronickému podpisu na základě kvalifikovaného certifikátu důvěřuje celá EU. Takže to musí někdo ověřit, že ta certifikační autorita ty certifikáty vydává správně. A nemusíte si kvalifikované certifikáty kupovat jen od tří českých autorit – můžete použít kteroukoli akreditovanou autoritu v EU.
Opravdu zoufalý pokus o vzkříšení mojeID. S brzkým nástupem bankovní identity se mojeID stane opět zbytečné. Stejně jako bylo naprosto zbytečné před pár měsíci. Systém vyžadující nové ověření identity uživatele skrze fyzickou návštěvu na CzechPOINT z toho udělal prakticky nepříliš použitelnou věc. Je to jen hračka pro pár zapálených ajťáků. Bankovní identita tímto neduhem rozhodně trpět nebude, pro uživatele bude celý proces aktivace výrazně pohodlnější.
Aktuálně má mojeID jenom tisícovku uživatelů schopných se přihlásit k eGovermentu. Nebýt těch rozdávaných klíčenek, bylo by těch lidí asi ještě míň. NIC se dnes pouze snaží svou zkomírající službu za každou cenu vecpat státu, aby si nějak odůvodnil vyhazování peněz na její provoz. Bankovní identita má potenciál většího množství uživatelů schopných se přihlásit ke služám eGovermentu bez nutnosti další byrokracie. A v NICu to moc dobře vědí, jen si to nechtějí přiznat.
On není takový rozdíl, jestli musíte fyzicky navštívit CzechPoint nebo banku, (Respektive: to bylo potřeba na začátku, k získání "bankovní identity" - pro interní použití - k založení účtu a uzavření smluv.)
Navíc ta "bankovní" identita zůstává bance - když změníte peněžní ústav, pravděpodobně budete muset "přesunout" i identitu, S mojeID tohle nehrozí - dokud bude CZ.NIC fungovat a "držet nad tím ruku".
Bankovní účet s již dávno ze zákona ověřenou identitou má signifikantní část populace. Aneb kde Vám dnes dají výplatu v hotovosti na ruku?
Pokud se rozhodnu banku změnit, mám i s novou bankou stále funkční řešení. Z pohledu eGovermentu půjde o stále stejnou identitu bez ohledu na aktuálního zprostředkovatele ověření identity. V rámci NIA jde již dnes použít několik zprostředkovatelů a z pohledu výsledné funkčnosti jsou si rovni - není problém je libovolně zaměňovat. Navíc mojeID ani nepatří mezi první z funkčních řešení. Žádný "přesun identit" se z pohledu služeb eGovermentu při změně banky prostě konat nebude. S identitou nutnou pro přihlášení ke beztak využívaným službám banky člověk současně obslouží i komunikaci se státem bez ohledu na to, u které banky zrovna má účet.
Bankovní identita je vázána na banku, ale identifikuje mě. Takže když změním banku (a ta nová bude taky poskytovat tuto službu), v podstatě se nic nezmění. Jde jen o to, zda bude pro použití bankovní identity něco ještě dodatečně úřadovat. Pokud ne, nebude to žádný problém.
Token MojeID je pohodlný, ale je tam ještě jedna věc: kromě tokenu lze použít i Windows Hello a konkrétního počítače, to je ještě lepší: Windows se na mě podívají a jsem ověřen (tedy, pokud znám jméno a heslo k MojeID a je to ten ověřený účet na tom konkrétním počítači).
28. 10. 2020, 07:19 editováno autorem komentáře