Scrapují všichni na světě. Český obchod s roboty pro stahování dat loni vývojářům vyplatil 24 milionů

26. 2. 2025

Sdílet

Jakub Balada a Jan Čurn, Apify Autor: Apify

Český startup Apify vyvíjí platformu pro scrapování (stahování) webových dat. Má vlastní boty a zároveň uživatelům umožňuje vytvořit si roboty vlastní, jde o takzvané Actors či Aktory. Tvůrci je mohou nabízet na centralizovaném obchodu Apify Store, podobně jako appky v App Storu, s tím, že si Apify bere podíl 20 procent. Už jich tam je více než tři tisíce. Tento krok nese první výsledky. Apify loni podle oficiálních údajů tvůrcům Aktorů vyplatila 24 milionů korun. Rok předtím to bylo 15 milionů.

Apify se také podařilo meziročně zvýšit obrat o 65 procent na 298 milionů korun. Firma loni získala investici 70 milionů, díky čemuž chce posilovat spolupráci s komunitou, vývoj a obchodní aktivity. Budování byznysu se scrapování by mimo jiné mohl pomoci fakt, že je dolování dat důležitou součástí vytváření AI modelů. Mezi klienty Apify patří Siemens, Samsung, Groupon, Carvago a další.

„Scrapují všichni na světě, ale mnoho firem se o tom bojí mluvit,“ řekl Lupě výkonný ředitel Apify Jan Čurn. „Scraping je legální, když se dělá správně. Primárně se jede podle úzusu USA – pokud jsou data veřejná a nejde o osobní údaje, je v pořádku je dolovat.“

„V roce 2024 jsme se zaměřili na zdokonalování podpory stávajících nástrojů založených na JavaScriptu, jako jsou Playwright a Puppeteer, ale i na rozšíření podpory pro Python, který používají vývojáři po celém světě. Díky této podpoře si nás oblíbilo mnohem více vývojářů, začali přispívat do Apify Store a naše platforma začala rychle růst. Počet měsíčních aktivních uživatelů se více než zdvojnásobil a nabídka Aktorů vzrostla o více než 70 procent,“ shrnul Čurn loňské výsledky.

„Prostředky z jarní investice kromě růstu otevřely nové možnosti, například spuštění open source knihovny Crawlee pro Python, díky čemuž se Apify stalo přístupnějším vývojářům po celém světě. Platforma zavedla také nové možnosti monetizace cloudových nástrojů, tzv. Aktorů, jako platby za výsledek nebo událost, a umožnila tak tvůrcům získat vyšší příjmy a rozšířit svou nabídku služeb. Nejoblíbenějšími Aktory se na Apify Store staly ty, které se zaměřují na získávání dat pro umělou inteligenci a automatizaci procesů.“

Česká média nechtějí zdarma dávat data umělé inteligenci typu OpenAI. A Seznam dělá mrtvého brouka Přečtěte si také:

Česká média nechtějí zdarma dávat data umělé inteligenci typu OpenAI. A Seznam dělá mrtvého brouka

Našli jste v článku chybu?

Autor aktuality

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).