Aby bolo možné cílit reklamu, je potrebné najskôr identifikovať používateľa, čo znamená zbierať dáta. GDPR jasne nariaďuje že ak používateľ nesúhlasí s cookies kategórií reklamní, analytické a personalizační, tak mu musí byť poskytnutá služba aj bez zberu týchto dát (poskytovanie služby nesmie byť podmienené súhlasom o cookies). Tu však takáto služba mu nie je poskytnutá dokým nezaplatí za to aby reklama nebola cielená. Inak je nútený akceptovať cookies. Čo logicky je v rozpore s GDPR.
Viď: https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2005-127
27. 2. 2024, 22:08 editováno autorem komentáře
Podle mě reálně nejde o to vytvořit nový byznys model. Ale o způsob, jak uživatele dotlačit k tomu, aby souhlasili se sběrem dat. Teď jim to uživatel neodsouhlasí a oni mu musí zobrazit levnější necílenou reklamu. Takto jim řeknou: buď to odsouhlasíte nebo zaplatíte 50 Kč. Platit za takový "produkt" je nesmysl a tak procento lidí kteří to odsouhlasí, bude mnohem vyšší.
Jsem snad jedinej, komu to prijde orwellovsko-gilliamsky (Brazil) bizarne absurdni?!
Dyt je to nemlich to same jako napriklad:
"...Lupici s.r.o. nabizeji novou sluzbu. Za maly - opakujici se - poplatek nabizeji, ze (u) vas nebudou loupit na zaklade informaci (zejmena majetkovych), ktere o vas sesbirali, sbiraji a samozrejme dal budou sbirat; ale budou (u) vas olupovat vicemene nahodne, jen podle ksichtu, obleceni a auta! Casem nabidnou i sluzbu (samozrejme za drazsi pravidelny poplatek!), kdy vas olupovat nebudou vubec! (Tedy prave a jen tohle jediny lupicsky eserocko - ostatnich se to netyka.) - A to se vyplati!..."
- Dyt to je jak vypalne mafii! - "Plat a nic se ti nestane!"
[Tak co, cenzore, zase budes mazat, co?]
To zatím není jisté. Existuje rozsudek Soudního dvora EU (C‑252/21), který v jednom bodě připouští, že používání služeb bez využívání osobních údajů pro cílení reklam je možné nabídnout i za přiměřenou odměnu. Právě na to se odvolává třeba Facebook, který nabízí vlastně to samé, co teď Seznam. Organizace NOYB, kterou založil rakouský právník Max Schrems, se to snaží zpochybňovat.
Netrolim, za to vy predvadite demagogii jak IBM za 2. svetove. - Ostatne vy v tom jedete taky, tak se nelze divit.
1) nejde " jen zobrazi reklamy". A vy to dobre vite! Jde o SBER DAT a to navic napric weby, jejich agregaci a identifikovani nejen "uzivatele", ale konkretniho zijiciho cloveka s jmenem a s co nejvice osobnimi informacemi z "realneho sveta"! - To je ten problem. Kdyz bude na webu jen reklama - A NEBUDE SBIRAT ZADNA DATA - tak je to jen otravna blbost jako v TV. Ale prave ten sber dat je problem! A o prave o ne jde - ostatne mluvka seznamu to jasne v te vasi zprave rekl. Je teda na hlavu padle, ze v podstate rekl, ze kdo se nenecha smirovat a nechat o sobe sbirat a (buhvi komu vsemu preprodavat) sva osobni data, tak je vlastne "okrada" o jimi automaticky narokovany zisk. - takze by jim mel nahradit "skodu" poplatkem. "Argumentace" jako u IFPI, OSA a dalsich podobnych lobisticko-teroristickych organizaci, ale v jeste absurdnejsi situaci.
2) "Staci sluzbu nepouzivat" - hahaha:
a) je tu GDPR, ktere ma nejake podminky, jez by mely - v pripade jeho dodrzovani - nedobrovolny sber dat znemoznit, aniz by komukoliv znemoznili pristup k zakladni sluzbe. Jenze on se nedodrzuje. (Ocemz mimojine svedci opakujici se [nikoliv vsak pri kazde navsteve, ale po urcitem casovem obdobi nebo snazani cookies] zadosti o povoleni sberu dat prakticky na vsech webech. BTW: rozklikl jste si nekdy ten souhlas? - Kolika STOVKAM subjektu davate na JEDNE strance OFICIALNE souhlas?!)
b) protoze, kdyz vlezete na stranku (podle vas "sluzba"), tak nejste pod utokem jen "majitele/provozovatele" webu, ale tretich, ctvrtych a buhvi kolikatych stran buhvi odkud. A data se agreguji, takze vam je uplne k nicemu, ze jednu stranku nenavstivete - ziska si udaje z jinych.
=> uvedeni vasi rady do praxe : "staci sluzbu nepouzivat" praktiticky totiz znamena bud NEPOUZIVAT INTERNET jako takovy; nebo se omezit na TAILS+TOR a neustale resit nove zranitelnosti a nove vektory spiclovani.
3) ano, uvedomil jsem, ze prirovnani k mafii neni presne - Ta totiz, kdyz jim platite, vas aspon "chrani" pred ostatnimi mafianskymi gangy - zdravim Avast!
4) ano, vy "online" "novinari" jste v referovani o techto vecech v primem konfliktu zajmu - vy totiz z techto (mimo i jinych) amoralnich praktik ziskavate obzivu (pokud nejste kompletne za paywallem, kde vetsinou i tak sbirate a prodavate osobni data). Takze chapu: kapri si rybnik nevypusti... Uplne bizarne pak pusobi clanky vas, "profesionalnich novinaru" o narusovani soukromi a vubec "vrcholem" jsou tendecni "bububu" zpravy o fizlovani ze strany cinskych firem, ktere (o, paneboze!) ta data jeste davaji te zle cinske vlade. Zatimco jinde na svete se to (podle vasich "zprav" - ci spise jejich neexinstenci) vubec nedeje...
[Ocekavam, ze tohle uz smazete - jako mazate 80% mych pripevku, ac v nich nikoho neurazim {holt nemumi lizt do temnych mist jinych lidi, pak bych si tu mohl otevrit tapetarstvi jako Mistr Jirsak}]
Howgh!
Ono se Ti to ale jednou může vrátit. Třeba tak, že stát řekne dej mi ty data a na základě techto dat začne škatulkovat lidi podle zájmu. Třeba na ty nepohodlné režimu. A že by se zrovna Seznam v tomto směru nějak vehementně bránil, to se mi zrovna nezdá. Vzpomeňte si, jak kolaboroval za COVIDu.
A taky nezapomeň, že to, co je dnes legální, zítra může být nezákonné. Stačí mít odlišný (pardon, špatný) názor: https://www.prahain.cz/krimi/policie-zavadi-opatreni-proti-skupinam-s-odlisnymi-ideovymi-postoji-17302.html
29. 2. 2024, 15:43 editováno autorem komentáře
Asi jen trollíte, ale absurdní je jen vaše "analogie". Srovnávat provozovatele webu s nějakým lupičem je nesmysl. Poskytuje vám určitou službu a existují různé modely, jak za ni můžete zaplatit - obvykle jde buď o přímé platby (peníze), nebo zobrazování reklamy. Pokud nechcet ani jedno, je to jednoduché: prostě stačí tu službu nepoužívat.
Tož mne se to asi netýká, neb na Seznam lezu jen výjimečně a obvykle bez přihlašování, ale...
...jak to chtějí ošetřit právě pro případ těch, kteří se nepřihlašují, protože nesouhlasí se sledováním? Pokud tam Seznam vytváří nějaký stínový profil, aby mohl cílit reklamu, pak by bylo zaplacení za necílení reklamy (s nutností přihlášení se) neefektivní, ba přímo kontraproduktivní.
Nehodlám platit ANI KORUNU ROČNĚ! za to, že mi někdo bude krást moje soukromí, šmírovat kam chodím, co kde nakupuji a ještě mi posílat NEZABLOKOVATELNOU ,,cílenou reklamu"! Každý, kdo se o toto byť i jen pokouší, nebo mne, když se pokouším bránit, diskriminuje, by měl stanout před soudem a být potrestán tak, aby ho podobné choutky navždy přešly! Takže je nutno Seznam a jeho služby masivně bojkotovat.
Seznam porušuje GDPR tím, že pokus se chci přihlásit na email(.seznam).cz, tak provádá redirect přes jiné domény jako super,seznamzpravy a novinky, ale je to variabilní. Pokud domény seznam.cz vyřadí, ak se na email.cz tvářím jako nepřihlášený.
Zdá se že našli mezeru v blokování cookies třetích stran a ty cookies se do prohlížeče dostanou, centrálllní bod je login.sezn.cz
A taky blokujete /sync-cookies?
Je toto žalovatelné z hlediska gdpr ?
Nevíte o triku, který by dokázal redirecty potlačit, nebo aspoň upozornit na ně? + přenést cookie pouze na email.cz
Nebo podporují blokátory něco blokaci redirectu dle původce?
Něco jako login.szn.cz$domain=~email.cz, v případě že chci blokovat redirect
dynamické filtrování (zelené šedé červené kostičky) na redirecty neplatí?
Zároveň jde v browseru nastavit blokování cookies podle tohom, na jaké jsem stránce? Mám u zámečku možnost povolit nebo zakázat szn.cz, ale změna se projeví na všech webech
Něco horšího. Když máš zapnuté blokování reklam plus anonymní prohlížení, tak tě na své stránky nepustí. Když blokování vypneš, zavalí tě tunami reklamního hnoje a začnou krást data! Když zaplatíš, budou krást data dál, ale budeš dostávat jen ,,cílené" reklamy!!!
No neber to, za ty peníze! Já jsem na Seznam přestal chodit, ve Firefoxu jsem ho vyhodil, spolu s Google, ze seznamu vyhledávačů a zapomněl jsem na to, že tenhle humus existuje. Mail mi, zatím, přes Thunderbird funguje, ale už jsem si, preventivně, zřídil na Protonu další schránku.
Každý, kdo blokuje, nebo jakkoli diskriminuje uživatele, kteří nechtějí reklamy a chrání si své soukromí by měl být trestně stíhán a odsouzen k velmi mastné pokutě! Drzost těchhle výlupků už přesahuje všechny meze a pokud se nezačneme aktivně bránit a bojkotovat je, začnou se po nich opičit další a za chvíli nám na zaplacení všech poplatků a výpalného nebude stačit výplata!
Ach jo. Tak jen stručně:
- o žádném "okrádání" nikdo ve zprávě nemluví, zloděje jste do diskuse zatáhl jen vy
- to, čemu říkáte "automaticky nárokovaný zisk", je normální snaha někoho, kdo provozuje službu, dostat za ni zaplaceno
- ad sbět dat: 3rd party cookies jsou anonymizované a shromažďují informace o tom, jaké weby uživatel navštívil, jaká témata ho zajímají apod. Ano, kombinace různých dat může být problém. Ale víte, kam nás boj proti relativně neškodným 3rd party cookies zavedl? Do situace, kdy provozovatelé hlavně velkých služeb začali uživatele postrkovat k tomu, aby používali služby přihlášení, takže o nich nakonec mají víc a přesnějších údajů (a často pevně navázaných na identitu), než kdybychom dál používali 3rd party cookies. Zároveň ta data budou mít hlavně velké služby typu Google, Facebook atd. Gratuluji, panika z cookies přinesla daleko větší "šmírování", navíc ještě monopolizované.
- k tomu GDPR jsem psal už v diskusi výše (a ve svém odkazovaném komentáři): existuje verdikt SDEU, který připouští, že používání služeb bez využívání osobních údajů pro cílení reklam je možné nabídnout i za přiměřenou odměnu. Jsou lidé, kteří s tím nesouhlasí, ale dokud nebude třeba jiný verdikt, těžko se dá tvrdit, že se tím GDPR porušuje.
- ty žádosti o povolení sběru dat vycházejí z regulace; množství partnerů je dáno mimo jiné provázaností dnešního reklamního ekosystému - prostě musíte vyjmenovat všechny poskytovatele ad-systémů, sítí, s kterými spolupracujete, provozovatele analytiky, softwaru atd. A v té cookies liště můžete jedním kliknutím zablokovat všechny najednou, chcete-li
- ano, my, online novináři jsme placení z výnosů z reklamy. Jen jste jaksi zapomněl zmínit, že o ochraně soukromí a jejím porušování velmi často píšeme, kdybyste chtěl, našel byste na Lupě spousty kritických článků.
- [nechte už té šarády s mazáním příspěvků a nedělejte ze sebe cenzurovaného chudáčka, nemám problém s kritickými názory, jen s trolly a hulváty]
Pokud poskytujeste 5 ruznych sluzeb, pricemz z toho je jedna bezplatna, tak porad plati, ze ve vsech 5 varianta MUSITE ze zakona NEsbirat zadna udaje bez souhlasu, a k tomu souhlasu NEsmite nikoho nijak nutit, ani mu bez nej pouzivani te sluzby upirat.
Pokud vsech 5 variant bude placenych, neni v tom naprosto zadny rozdil.
Aktuálně si na praxi firmy Meta stěžuje i osm evropských sdružení na ochranu spotřebitelů, včetně českého dTestu. Bude to ještě zajímavé.
V pohodě. Situace myslím není jednoznačná. Ale je fakt, že v zahraničí se tento přístup "zaplať, nebo dej data" už delší dobu používá, zejména u online médií, a zatím to žádný úřad pro ochranu osobních údajů, pokud vím, nezakázal.
A k tomu Facebooku - Seznam plánuje ještě letos spustit také předplatné, které reklamy úplně skryje (je to uvedeno v naší zprávě).
Seznam potřebuje furt nekoho dojit.
Ve fulltextu nezobrazuje na klicova slova to co na googlu se web umisti v prvni petce v hledání.
Přitom Česká doména.
Prostě se snaží aby byl Vas web viden tak si musis zaplatit skrz sklik nebo pres firemni profil!!!
Dojit dojit dojit...
Takze brutalni cenzura ceskeho webu ktere jinde - googl, bing a dalsi jsou dohledatelni, ale na seznamu NE...
Tak se zda, ze Seznam byl predbehnut CNC, konkretne jeho weby Zive.cz(a weby pod nim, jako napriklad VTM nebo Mobilmania) a Reflex.cz.
Nove jsou dostupne bud s povoleni personalizovane reklamy, nebo s poplatkem 99 korun mesicne za odstraneni reklam nebo samozrejme s premiovym predplatnym, ktere bylo bez reklam jiz drive.
Chvili jsem premyslel, zda to nepridat jako zpravicku, ale nemam k tomu zadny seriozni zdroj, pouze vlastni pozorovani.
Je tam samozrejme jeden podstatny rozdil, u CNC mate na vyber mezi akceptaci personalizovane reklamy a nebo webem bez reklam, u Seznamu bude na vyber mezi personalizovanou a nepersonalizovanou reklamou. V obou pripadech vsak jde o omezeni moznosti odmitnout personalizovanou reklamu bez poplatku.
9. 3. 2024, 13:51 editováno autorem komentáře
Ten prípad Facebooku vyzerá inak, keďže ponúkajú za predplatné službu úplne bez reklam.
O tom C-252/21 pripúšťam som nevedel. Nie som právnik a tie pravidlá ku cookies a GDPR sa menia ako ponožky. Ja dom len vychádzal z informácií, ktoré som získal z blogu vzhurudolu, jedného článku na netu (web si už presne nepamätám), citácií zo zákonov, jedného videa od jednej právničky z Októbra minulého roka, a staršieho videa od Frondendisti, ktoré už zrejme nie je relevantné. Ak je situácia iná, ospravedlňujem sa za nesprávne informácie, ktoré som sem napísal.
28. 2. 2024, 00:47 editováno autorem komentáře
A jak máte otagovanou rizikovost incidentů GDRP "půjčovna přívěsů" - uniklá databáze klientů, kontra "sběr dat z webu regioálního deníku" ? Pokud takto čůráte krev z sběru dat, tak ve chvíli, kdy uteče excel panu Kadlčkovi, co vám půjčoval přívěs, tak už je ale na sebevraždu ne? Protože za mne je poměr tak 10000:1.
Možná by nebylo od věci, kdyby naopak Seznam musel platit za nevhodné umístění reklamy (asi do nějakého dobročinného fondu).
Jako příklad uvádím, že když na zpravodajství byla fotka jak vojáci připravují kanón k slavnostní salvě při prezidentském slibu, tak u té fotky byla reklama na "Bezpečný plašič na krtky", to by se dalo brát jako znevážení toho obřadu.
Nebo třeba u zprávy o nějakém leteckém neštěstí byla reklama na nákup levných letenek.
Každý má právo zobrazování reklamy a sběr dat odmítnout a každý by měl, podle GDPR takovéto moje přání bezvýhradně respektovat. Bohužel byznys je byznys a obcházení zákonů a nařízení českým národním sportem. Takže, nevím, jak kdo, ale já se tomuto diskriminačnímu diktátu nikdy nepodvolím a se Seznamem definitivně končím.
Mimochodem ono je to přece obráceně, Jsou to přece stále se zpřísňující předpisy o nakládaní s těmito daty, které nutí provozovatele aby uživatelům umožnili tento režim - " bez využívání osobních údajů pro cílení reklam"..To ano.
Ale nikde už explicitně nestojí, že by jim to měli poskytovat bezplatně:). Takže nabídnou to? Nabídnou, před úřady jsou z obliga. To že si tu výhodnou nabídku skoro nikdo neobjednal, za to přeci nemůžou..
Ale skoro bych se bál jiné možnosti. Totiž, vzhledem k tomu že seznam u evidovaných uživatelů většinu jejich osobních údajů má, že mu i tuto smluvní nabídku může přihodit někam k potvrzení cookies. A pokud jí uživatel bez přečtení odklepne, tak už tu službu bude mít aktivovanou a seznam mu bude posílat faktury k proplacení. A o ty ať se pak - ale ten uživatel, soudí ..
Konečně někdo střízlivý. Já jsem ochoten platit minimální sumy v nízkých desetikorunách za cílenou reklamu - tedy že bude fungovat na 100% nastavená preference a dokud nepovolím téma perských koček, nikdy neuvidím reklamu na žrádlo pro kočky, nebo sumu cca 250-300 Kč/měsíc za všechny služby co odebírám (což je nereálné, to se suma tak pro jeden subjekt) abych reklamu neviděl vůbec a nikde. Možná 500 Kč i s mobilem a TV.
Necílená reklama je něco co mne absolutně děsí a nechci to nikdy zažít.
Z hlediska "nebezpečí" dávám 78 bodů obchodnímu rejstříku apod subjektům státu a 80 bodů různým drobným institucím, které vygenerují PDF z lokálního dokumentu typu "věnoval 350 Kč pro dětský den v Lulči" a dají to na internet včetně jména a mailu nebo adresy.
FB, Google apod. uskupení mají 5 bodů za stres, že mě různí lidé stresují, že mají moje data.