Skupina médií včetně české Primy chce od Googlu 2 miliardy eur za nekalé praktiky v online reklamě

28. 2. 2024

Sdílet

Google Autor: Depositphotos

Google roky zneužíval svou dominantní pozici v oblasti technologií používaných v online reklamě, zvýhodňoval vlastní řešení, tím narušil konkurenci na trhu a mediální firmy kvůli tomu utržily méně peněz než mohly. To je zjednodušeně základ žaloby, kterou na Google podala skupina více než 30 evropských vydavatelů a vysílatelů z celkem 17 států. 

Jsou mezi nimi vydavatelství Axel Springer, Ringier, Der Standard, Sanoma a další. Za Česko mezi nimi figuruje skupina Prima. Firmy požadují po Googlu náhradu škod ve výši 2,1 miliardy eur (asi 53 miliard Kč).

Vyplývá to z tiskové zprávy, kterou dnes zveřenily právní kanceláře Geradin Partners a Stek, které mediální firmy zastupují. Žalobu podaly k soudu v nizozemském Amsterdamu. Náklady na soudní řízení platí společnost Harbour, která se specializuje na financování soukromoprávních soudních sporů (v případě úspěšné žaloby inkasuje část vysouzeného odškodnění).

„Jsme přesvědčeni, že jednání společnosti Google bylo nesprávné. Jako pro přední mediální dům na českém trhu je pro nás důležité podniknout právní kroky, aby nám byly kompenzovány vzniklé škody a zabránili jsme budoucímu protisoutěžnímu jednání společnosti Google,“ říká k důvodům, proč se k žalobě připojila česká Prima, mluvčí televize Gabriela Semová.

Obří prohra Googlu: za zneužití dominance v Androidu má zaplatit 101 miliard Kč. V případu jde i o Seznam.cz Přečtěte si také:

Obří prohra Googlu: za zneužití dominance v Androidu má zaplatit 101 miliard Kč. V případu jde i o Seznam.cz

Výši požadovaného odškodného ani způsob, jak ji televize vyčíslila, komentovat odmítá s tím, že se skupiny Prima k finančním otázkám dlouhodobě nevyjadřuje.

Právníci žalobu staví na několika případech, kdy praktiky Googlu čelily úředním vyšetřováním. Jde zejména o pokutu, kterou firmě v roce 2021 udělil francouzský antimonopolní úřad L’Autorité de la concurrence. Podle jeho verdiktu Google zneužil svou dominantní pozici na trhu reklamních systémů tím, že jeho Google Ad Manager zvýhodňoval vlastní SSP platformu AdX před konkurenčními službami. Google pochybení nepopřel a souhlasil se zaplacením sankce 220 milionů eur.

Právníci zmniňují i řízení, které s Google aktuálně vede Evropská komise. Ta loni v červnu firmě zaslala formální tzv. prohlášení o námitkách, ve kterém Google viní z porušení evropských antimonopolních pravidel zvýhodňováním své reklamní technologie před konkurencí. Vyšetřování ještě nebylo oficiálně uzavřeno.

V roce 2022 podala z obdobného důvodu hromadnou žalobu na Google také média ve Velké Británii. Nejbližší slyšení v tomto případě je naplánováno na letošní květen. Další řízení a žaloby probíhají také v USA.

Našli jste v článku chybu?

Autor aktuality

Šéfredaktor Lupa.cz a externí spolupracovník Českého rozhlasu Plus. Dříve editor IHNED.cz, předtím Aktuálně.cz a Českého rozhlasu. Najdete mě na Twitteru nebo na LinkedIn

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).