Jenomže ve státních firmách to nefunguje a fungovat nikdy nebude. Dokud budou mít tabulkové platy, nebo to budou řídit kamarádi kamarádů, tak tam kvalitní lidi nedostanou. Viz naše IT služby České pošty, Cendis atd.
Jediný důvod proč se to zakládá je, že v rámci inhouse výjimky dostanou zakázku přímo bez výběrového řízení a úředník má klid. Tyto firmy už ale nejsou zákonem o zadávání veřejných zakázek vázané, takže si pak v klidu najmou koho chtějí a za kolik chtěji. Stačí si zjistit, kdo reálně ty zakázky za Cendisa NAKIT dělá. A Bláha dá pokoj.
Jinak státní SW nikdy nebeude levnější, protože ten úředník vůbec neví co chce, sám nezná ani problematiku, ani zákony a takto se prostě SW dodávat nedá. Pak se jen schůzuje, neustále předělává a to stojí peníze. Viz dálniční známky.
Pořád vycházíte z axiomu, že jsou veřejné IT zakázky běžně předražené, protože se nějak fixluje při výběru dodavatel v rámci výběrového řízení. To se možná někde děje, ale těžko by to mohlo být masové – všechno je veřejné, každou větší zakázku několikrát šetří ÚOHS. Těžko zakázku můžete několikanásobně předražit, když se soutěží na nejnižší cenu a přihlásit se může každý.
Daleko pravděpodobnější je, že problémy jsou už v zadání. Státní správa je v rozkladu, takže úřady dobře vědí, že pokud má něco fungovat, musí toho co nejvíc nacpat ven, tj. o to se zakázka zvětšuje. Dál úřady nevědí, co vlastně mají chtít – tak radši poptají všechno, i hodinky s vodotryskem požadují. Protože když ten software něco nebude umět, každý bude říkat, jak je ten úřad neschopný, a bude se zjišťovat, kdo za to může. Když ten software bude umět něco navíc, nikomu to vadit nebude.
A teď si představte, když takhle zmršené zadání dáte té státní firmě. Myslíte, že to dopadne lépe, než když se to poptává od externí firmy?
Veď o tom to je. Zákazky zadávajú úradníci a Matovič s Remišovou si to všimli. Takto z toho žiaden profit tí dvaja nemajú. Teraz obídu tých úradníkov a hneď budú bližšie ku korytu a ešte budú robiť dojem, že ako idú šetriť. A v tom množstve zamestnancov sa ľahko stratí zopár takých papierových, ktorých úlohou bude nič nerobiť a len poberať plat. A deliť sa o korisť.
Len je divné, že v tomto prípade Matovič nejako obišiel svojho spoločníka Kollára. Matovič aj Remišová sú dutí do informatiky na rozdiel od Kollára, ktorý pašoval počítače z Rakúska v čase, keď aj veksloval. Tým, že ho z toho kšeftu vysáčkovali, hrajú za jeho chrbtom nejakú divnú hru.
Jo, zdá se, že soukromé firmy by měly fungovat řádově mnohem lépe. Takže díky tomu se lidi v Československu po převratu v r. 1948 měli mít mnohem hůř než předtím a my bychom se naopak měli mít od převratu v roce 1989 stále lépe a lépe.
Bohužel praxe ukazuje, že to není tak jednoduše černobílé.
V tomto konkrétním případě si stát asi myslí, že když není schopný příčetně, bez korupce a předražování řídit jednotlivé softwarové zakázky, třeba bude lépe schopný úkolovat standartně placený tým stálých zaměstnanců. Místo pro korupci a předražování jednotlivých zakázek tím jistě ubyde, takže mi to nějaký smysl dává. Držím tedy Slovákům palce.
Tak si srovnejte, jak dopadly takove Batovy zavody, pote co je zacali spravovat komousi..
Po roce 1948 jsme se mozna nemeli hur nez pred valkou (byt i to je dost diskutabilni, rekl bych), ale rozhodne jsme se meli cim dal hur nez do te doby chudsi zeme v okoli, jako trebas Rakousko, Nemecko, Francie,...
Tak snad oba vidime co srovnavam, ne?
Jako je hodne SW firem ktere zmenily svet. Hodne jich zbohatlo, hodne vytvorilo prelomove produkty nebo produkty masove pouzivane. Od obrich korporaci az po pubertaky programujici ve svem pokojicku.
Ale v celem tom spektru tisicu firem ktere kdy zazarily, nevim o jedine ktera by byla statni.
Prakticky vsechno co provozuje stat stoji za starou backoru. A resit smutny fakt ze stat neumi vypsat vyberove rizeni tim, ze si poridi firmu ktera pojede bez vyberovych rizeni, to mi jako velka vyhra neprijde.
LOL - největší korupce je ve vládě a proto budeme proti předraženým zakázkám bojovat tím, že založíme Agrosoft, který bude řídit jen Babi... tedy Matovič. : )
Pokud si opravdu myslíte, že za okupace bylo v ČR lépe, pak je asi veškerá diskuze zbytečná. Jo firmy se nejlépe řídí, když nikomu nepatří, nikdo za nic nenese odpovědnost a všichni se řídí heslem z dob bolševické vlády: „kdo nekrade, okrádá rodinu".
jak je státní ekonomika výkonná je krásně vidět na příkladu Severní a Jižní Koreji, předtím na příkladě Západního a Východního Německa a tak podobně.
Jestli bude někde v něčem nějaký rozdíl, tak by mohl být v tom, že potečou sice stálé tabulkové platy dalším státním zaměstnancům, ale už nepoteče všimné, úplatky, příspěvky za lobbing, možná ubyde zbytečných zakázek vymyšlených jen pro kšeft a ne z potřeby ...
Jestli to bude nebo nebude levnější, nevím a nechám to rád odhadnout někoho, kdo se vyzná lépe v praxi.
Jestli výsledkem budou kvalitnější nebo horší programy, to taky nevím. Jak tady někdo psal, kvalita začíná už zadavatelem a ten se nezmění. Z praxe znám jenom výběrová řízení u stavebních zakázek, kde jsem byl opakovaně svědkem, že současné české zákony donutily obec vybrat si nejlevnější nabídku, ačkoliv všichni tušili, že je podhodnocená. Stavební firmě se vyplatilo, získat zakázku, protože zákon jí pak umožnil vynutit si platby aniž by nesla reálnou odpovědnost za pozdní a nekvalitní plnění. Takže výběrová řízení vůbec nemusí být zárukou kvality a úspory peněz, zvlášť ne u státních zakázek. Jak to ale mají Slováci v oblasti IT, to opravdu nevím.
Prostě si myslím, že to není černobílá situace a když neznáme detaily, nemáme podle čeho soudit, že to bude lepší nebo horší, než dosud.
Samozřejmě že jsou vázané ZZVZ, stačí se podívat na vyhlašované veřejné zakázky třeba NAKITu: https://tenderarena.cz/#/dodavatel/seznam-profilu-zadavatelu/detail/Z0002353 nebo CENDISu: https://zakazky.cendis.cz