Princip, kdy Facebook a Instagram dávají uživatelům na výběr, že se buď mohou placením předplatného vyhnout reklamám, nebo musí dát souhlas se zpracováním svých osobních údajů, odporuje pravidlům pro ochranu osobních údajů a nařízení GDPR. Ve stížnosti podané národním úřadům pro ochranu osobních údajů to říká skupina osmi evropských organizací na ochranu spotřebitelů. V Česku stížnost podává sdružení dTest.
Podle stížnosti Meta agresivně tlačí uživatele k rozhodnutí, jestli si objednají předplatné, nebo dají souhlas se zpracováním dat. Nutí je tak k rozhodnutí, které možná nemají zájem učinit.
Sdružení dále říkají, že Meta uživatelům podkytuje zavádějící informace, ze kterých mohou nabýt dojem, že placení předplatného jim zajistí méně intenzivní sběr dat. Ve skutečnosti firma data o jejich chování a zájmech nejspíš dále sbírá, jen je nepoužívá pro účely zobrazování reklamy.
Meta také podle stížnosti klame uživatele tím, že jim možnost používání Facebooku a Instagramu bez předplatného prezentuje jako „bezplatnou“. Ve skutečnosti ale uživatelé platí svými osobními údaji, podotýkají sdružení.
Uživatelé navíc podle nich nemají vzhledem k rozsíření a dominanci Facebooku a Instagramu skutečně svobodnou volbu tyto služby nepoužívat. „Kdyby tyto služby opustili, přišli by o kontakty a konverzace, které budovali řadu let,“ vysvětlují sdružení. Svobodnou volbu podle stížnosti omezuje také příliš vysoká cena předplatného, která uživatele od výběru varianty bez sledování dat odrazuje.
„Různá soudní rozhodnutí a rozhodnutí úřadů pro ochranu osobních údajů přiměla společnost Meta ke změně právního základu pro shromažďování a zpracování údajů spotřebitelů. Společnost Meta usoudila, že tímto právním základem má být souhlas uživatelů. Jenže vynucený souhlas, který Meta od většiny uživatelů získala, nemůže být v souladu s GDPR, protože volba, kterou uživatelům ukládá, nemůže vést k jejich svobodnému a informovanému souhlasu,“ říká ke stížnosti ředitelka dTestu Eduarda Hekšová.
„Obchodní modely založené na sledování spotřebitelů přinášejí v rámci GDPR nejrůznější problémy a je načase, aby dozorové orgány pro ochranu údajů zastavily protiprávní zpracování údajů společností Meta a její porušování základních práv fyzických osob,“ dodává.
Meta zavedla možnost platit za nezobrazování reklam loni v listopadu. Do konce února předplatné stálo 240 Kč měsíčně za všechny účty, které uživatel na Facebooku a Instagramu má. Od března tato cena bude platit jen pro jeden účet, za každý další si zájemci budou muset připlácet dalších 150 Kč měsíčně.
Meta zavedení předplatného staví na rozsudku Soudního dvora EU (C‑252/21), který v jednom z bodů připouští, že používání služeb bez využívání osobních údajů pro cílení reklam je možné nabídnout i za přiměřenou odměnu.
Možnost platit za necílení reklam a později i za jejich úplné nezobrazování chce letos zavést také český Seznam.cz. Jde o praxi, kterou už delší dobu používá řada evropských online médií.