Vlákno názorů k článku
„Souhlas, nebo plať“. dTest a další spotřebitelská sdružení si stěžují na praktiky firmy Meta od Smazaný profil - Takze dle nasi silne levicove EU to ma...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 29. 2. 2024 13:01

    Smazaný profil

    Takze dle nasi silne levicove EU to ma byt tak...

    1. zakaznik ma mit sluzbu zcela zdarma
    NEBO
    2. si muze vybrat mene zdarma, tedy ze nic neplati, ale bude poskytovat data
    NEBO
    3. zaplati nejakou sumu a nebude poskytovat data

    Tudiz jim vadi, ze neni moznost cislo 1, tedy uplne zdarma, nez jakehokoli zavazku. A to u komercni zbytne sluzby... mno proc by ne... a pelbs tomu tleska...

  • 29. 2. 2024 14:03

    Uncaught ReferenceError:

    nikoliv. Zákazník má mít možnost odmítnout sběr osobních údajů. Tady vůbec nejde o zobrazení reklam. Reklamy přináší příjem i bez sběru dat.

    V případě FB neplatí ani 3. možnost, protože data poskytuješ ikdyž platíš (viz jejich podmínky).

    Špatně to posuzuješ, FB svoji pozici (dominantní postavení) vybudoval na službách zdarma, nepřímo dostal uživatele do pozice, kdy často nemají na výběr a posléze změnil podmínky, aby mu vyhovovaly. Od toho tady jsou zákony a právě proti monopolnímu chování firem brání.

    Se ti řekne FB nepoužívat, ale díky jeho rozšířenosti to bývá často jediný komunikační kanál lidí, obcí, firem. Nepřímo tě nutí ho používat.

  • 29. 2. 2024 14:27

    jlmd

    To, že to někdo chce používat, je jen jeho pohodlnost.
    Komunikace firem a obcí: vlastní webovky, email
    Komunikace mezi lidmi: email, SMS...

    Prostě tady se trestají úspěšné firmy.

    Jestliže se tolik bojíte o svoje údaje, tak je tam nedávejte, nepoužívejte apod.

  • 29. 2. 2024 14:59

    Uncaught ReferenceError:

    Trestají úspěšné firmy? :), regulovat monopolní chování k právnímu státu patří, to není trest.

    To jsi trochu zaspal, dnes je opravdu hodně obcí pouze na facebooku a tam dávají všechny informace, škola a hlavně učitelé komunikují pouze přes whatsapp, na ten mi píše i paní ze sociálky.

    Email na komunikaci? Horko těžko bych hledal email, který mi poslal člověk a ne stroj. To stejné se sms, v podstatě s nikým si sms nepíši, všichni dodavatelé prostě jedou na whatsappu nebo FB messageru, přizpůsob se.

    Ty údaje tam nedáváš, ty si FB získává sám tím, že ho nejenže používáš, ale že i používáš stránky, kde FB je aniž bys to mohl odmítnout a nebo dokonce vědět.

    Tady vůbec nejde o mě a nemluvil jsem o sobě, ale obecně v kontextu té stížnosti.

  • 29. 2. 2024 15:24

    jlmd

    Nemáte pravdu.
    Pokud jsem tak extrémně náchylný na ochranu soukromí, tak:
    1) S každou obcí mám možnost komunikovat pomocí datové schránky
    2) Každá obec má svoje vývěsky
    3) Drtivá většina obcí má svoje webové stránky
    4) Pokud nechcete s kamarády komunikovat přes FB, sdělte jim svoje obavy o soukromí. Pokud je pochopí, budou s vámi komunikovat jinak. Stejně tak i dodavatelé...

  • 29. 2. 2024 18:28

    Uncaught ReferenceError:

    Nejde o mě.

    Nj. ale přes datovku ti nenapíší, že támhle vyváží odpad, že tamhle se bude diskutovat tohle, že tady se bude společně uklízet tohle, že tady se mohou dávat větve, to prostě hází na FB. Tyhle informace se stejně tak neobjevují na vývěskách, protože jsou spíše neformální.

    Nejbližší kamarády si asi nějak vyřešíš, ale jakmile jsi v nějakém kolektivu, prostě tam jedou skupiny na WA, FB a buď v nich jsi nebo ne. Rozšířenost FB je jeho zátěž a často nelze tak snadno říct, že ho prostě nebudeš používat, viz i text té stížnosti, kde to popisují.

  • 3. 3. 2024 14:27

    Martin P.

    Ono "senior webmasteři" co páchali kdysi různé stránky jsou na socky naštvaný hlavně, protože jim to sebralo kšefty. Stejně na to jsou naštvaný oparátoři a snaží se to dohnat pomocí MMS a RCS .

    Proč si platit extra stránky , když na informování o pořádání koncertu , jídelák bistra, lokální závody atd... stačí FB.

  • 29. 2. 2024 15:26

    Smazaný profil

    Ta regulace ovsem nereguluje nejake monopolni postaveni, ale kazdou firmu v EU... takze pokud by regulovali jen monopolni situaci, tak bych to jeste chapal, ale toto zde neplati, tekze tvuj argument pada.

    to, ze si subjekty vybraly soukromou firmu jako komunikacni platformu je rozhodnuti subjetku, ne te platformy.

    Takze opet argument pada.

    Proste ano, mas rad regulace, vsechno omehzit, zregulovat, idealni zestatnit, abys z toho mel i podil a hura zase dal...

    ano a hlavne naprosto abdikovat na snahu o vlastni osobni odpovednost a delat z lidi jeh loupe loutky, ktere nemusi myslet, protoze na mysleni jsou v EU lide v Bruselu a pak takovi jako ty...

  • 1. 3. 2024 13:46

    JaaaJ

    Ať by to bylo cokoliv stejně byste nadával na tu zlou a ošklivou levičáckou EU :) možnost volby se omílá pořád dokola a už se zapomíná na to, že volba sice existuje, ale rozumné možnosti mezi kterými volit nejsou, protože se to nehodí do argumentace.

    Že oligopolní (a obzvláště monopolní) chování ohrožuje princip volného trhu (bez konkurence prostě fungovat nebude) je jasné každému se špetkou ekonomického vzdělání, ale stejně se furt nadává, jak se "trestají ti úspěšní" - stačí se podívat mimo Evropu (Čína a USA jsou hezké příklady), jak se obyvatelům žije bez těch "hrozných regulací".

    Firmy podnikají za účelem zisku - o blaho zákazníkům jim nejde, pokud to neslouží jejich cíli dosahovat zisku. Tečka. Kromě EU resp. státu (a tolik nenáviděných neziskovek) se za zájmy občanů proti nadnárodním hegemonům nikdo jiný nepostaví.

    Hloupé loutky jsou ty, co si myslí, že neregulovaný trh vyřeší všechno sám o sobě jenom tím, že někde bude zaveden. Leda ve vlhkých snech naivních kapitalistů z privilegovaných vrstev společnosti.

  • 29. 2. 2024 17:37

    RRŠ

    Pohodlnost...
    - Můj zaměstnavatel komunikuje novinky na Facebooku a zaměstnanci mají povinnost se s nimi seznamovat (aby věděli, co se komunikuje na klienty).
    - Učitelé ve škole mých dětí posílají informace o mimoškolních akcích (koncerty, kina, škola v přírodě...) na WhatsApp a pokud to rodiče nečtou, považují to za jejich chybu.
    - SVJ našeho domu svolává schůze přes WhatsApp (a občas zapomene vyvěsit papír na nástěnku).
    Tak by se dalo pokračovat dál a dál. Na jedné straně mne můžete obvinit z pohodlnosti, že si kvůli tomu pořizuji FB & spol. na druhou stranu: když to neudělám, sám se vyčlením a sám budu postihován; sám sobě komplikuji život (a dle okolí to dělám naprosto dobrovolně).

  • 29. 2. 2024 20:28

    grg

    "SVJ našeho domu svolává schůze přes WhatsApp (a občas zapomene vyvěsit papír na nástěnku)."

    To už je snáď aj porušením zákona, nie?

  • 29. 2. 2024 21:01

    RRŠ

    Možná je, možná není. On ten zákon nikde neuvádí, že to musí být na nástěnce (klidně stačí hodit lístek do schránky) ani že to musí být v papírové formě (klidně stačí e-mail či zpráva do datovky).
    Reálně je důležité, že je to veřejně dostupné - a že na ta místa nelezu je moje mínus. (Ono je to problematické i s tou nástěnkou, protože kdo chodí z garáží, protože jezdí všude autem, tak kolem té nástěnky nikdy neprojde...)

  • 1. 3. 2024 10:11

    grg

    WhatsApp teda nie je "verejne dostupné" miesto v bežnom zmysle slova ani náhodou. To je totálny nezmysel, a prvý súd by to zhodil zo stola.

    „Ale pane Dente, ty plány byly přístupné na místním plánovacím úřadě tři čtvrtě roku.
    To jo, a jakmile jsem se to dozvěděl, hned jsem se taky na ně šel podívat, včera odpoledne to bylo. Zrovna jste se nenamáhali na ně upozorňovat, co? Jako třeba že byste to někomu řekli, nebo tak něco na tem způsob.
    Ale ty plány byly vyvěšeny...
    Vyvěšeny? Musel jsem je nakonec jít hledat do sklepa.
    Tam je oddělení, kde je vyvěšují.
    S baterkou.
    Asi byl zrovna výpadek proudu.
    A schody zřejmě taky vypadly.
    Podívejte se, našel jste to oznámení nebo ne?
    Ale jo, našel. Na dně zamčené registračky, a tu vecpali na zrušený záchod a na dveře dali ceduli Pozor, leopard!“

  • 2. 3. 2024 20:50

    RRŠ

    No - ty schránky taky ne, a přesto to nikomu nevadí.
    Jasně, u soudu by to asi neprošlo, ale: budete se soudit, že vás vaše SVJ neinformovalo o konání schůze? Za normálních okolností, kdy se jen odsouhlasí vyúčtování a další změna firmy na úklid, to opravdu nestojí za to.
    Člověk by si jen zbytečně dělal zle mezi sousedy. A hádejte, kdo by byl pro celý barák tím vyvrhelem: ten, kdo zapomněl dát papír na vývěsku, nebo ten, kdo si není ochoten ani zařídit WhatsApp?

  • 1. 3. 2024 8:16

    Jehovista

    "Můj zaměstnavatel komunikuje novinky na Facebooku a zaměstnanci mají povinnost se s nimi seznamovat"

    Uf... To tam jako musi mit ucet, nebo se to da sledovat i anonymne?

  • 1. 3. 2024 10:23

    RRŠ

    Popravdě: netuším. Já tam nelezu (hlavně to na mne něříkejte ;oD ).
    Vtipné je, že ze služebních PC se na FB nedostaneme, protože je to zablokovaný...

    1. 3. 2024, 10:23 editováno autorem komentáře

  • 1. 3. 2024 14:37

    bez prezdivky ...

    "- Můj zaměstnavatel komunikuje novinky na Facebooku a zaměstnanci mají povinnost"

    A ma vas zamestnavatel s provozovatelem FB uzavrenu smlouvu o zpracovani osobnich udaju? To je totiz jeho povinost. Ta smlouva mimo jine musi deklarovat jake udaje bude dotcena treti strana zpracovavat, a take to, ze je nesmi nikdy nijak nikomu predavat, ani je pouzivat nijak jinak, nez je nezbytne k poskytnuti sluzby. A po ukonceni poskytovani te sluzby je musi obratem zlikvidovat.

    Ucitele se pak strasne divi, ze je rodicove poslou presne tam, kam nalezi a to klidne i pred detma, a delaji jedine dobre.

  • 2. 3. 2024 20:55

    RRŠ

    Ucitele se pak strasne divi, ze je rodicove poslou presne tam, kam nalezi

    No - nepošlou. Ve třídě je zhruba 25 dětí, tedy 50 rodičů, z čehož ten WhatsApp nemají čtyři - a jen u jednoho to jsou oba rodiče. Můžete hádat, kdo je pak ten špatnej, kterého všichni pošlou přesně tam.

  • 29. 2. 2024 23:32

    horde

    no tak teď "poučím" já vás. dělám v online marketingu. A pokud si myslíte, že k dnešnímu vydělávání na reklamě nepotřebujete CILIT na konkrétní publikum, tak jste totálně mimo.. až do té míry, že ani do dnešního dne platné cookies lišty už nestačí.. dle nejnovějšího nařízení EU v oblasti GDPR od zítřka musí mít každý web, který využívá sběr cookies pro reklamní účely, ve svém cookies banneru další dvě SAMOSTATNE POLOZKY (nelze je zahrnout pod "marketing cookies"

    a sice.

    Ad_user_data: Tento souhlas umožňuje online platformám (např. Sklik, FB, IG, Google Ads a další) ukládat a využívat uživatelská data pro cílení reklam. To zahrnuje informace jako jsou demografická data, zájmy a chování uživatele. Bez tohoto souhlasu nebude možné vytvářet efektivní personalizované reklamní kampaně.

    Ad_personalization: Tento souhlas jde ještě o něco dále než první. Bez udělení tohoto souhlasu nelze využívat dříve získaná data o konkrétním uživateli pro účely remarketingu / retargetingu.

    v případě ČR je nasnadě, že si lidé řeknou, že to obejdou tím, že si novou lištu nebudou instalovat, ale Google bez těchto souhlasů buď nepřenese nasbíraná data do GA4 (a zahodí je) nebo se z GA4 nedostanou např. do Google Ads (a nebude na co pořádně cílit..

    on i ten konverzí poměr, když máte podrobná data u uživatelích dnes stojí za velké kulové.. a bez tohoto souhlasu bude ještě nižší

  • 29. 2. 2024 23:38

    horde

    no a podívejte se na to... dokonce i Internet Info Lupa už za pár desítek minut nebude splňovat onou novou formu EU GDPR nařízení, protože má SPATNOU cookies lištu - toto jim od 1.3.2024 nebude stačit.. musí si tam doplnit samostatné souhlasy pro ad_personalizaton a ad_user_data..

  • 1. 3. 2024 9:29

    Uncaught ReferenceError:

    cpex celý rok testoval RTB bez uživatelských dat (vím to, protože jsem jim to dělal), výsledky byly srovnatelné s prediktivními modely chování na persony, které tam bylo do té doby. Náklady titěrné a nepotřebovalo to žádná osobní data, pouze obsah webů, na kterých se to zobrazovalo a to ještě v první verzi jsme používali pouze klíčová slova z url samotné.

    Cílit na publikum můžeš nejen podle informací o návštěvníkovi, ale i podle kontextu, ve kterém je reklama zobrazena, tj. obsahu článku, zaměření webu, sezónnosti atd. atd. Tím pořád jsi schopný tvořit publikum.

    Co si budeme povídat, online marketing je dnes jedna velká faleš, společnosti jako Google, Seznam nebo i ten CPEX poskytují skoro vymyšlená data, jejich kvalita se nedá ani zjistit, modely, které se nad tím staví jsou šponovány pouze cenou a efektivitu není možné nijak rozumně validovat, teda zase jen tou cenou. Očividně to vyhovuje všem, naštěstí takovýhle systém se obejde i bez těch uživatelských dat.

    To je hezké, že FB (a nejen on) sbírá uživatelská data, aby mohl krásně cílit reklamu, ty si tam pak zacíluješ svoje věci na kategorie a vlastně už vůbec neřeší, že ty kategorie jsou velice nepřesné, často nemají nic moc společného s reálnými potřebami a zájmy, jsou tam jen, aby to vypadalo dobře. Nemáš k tomu pak žádný referenční bod, se kterým bys to srovnával, takže tomu věříš a optimalizuješ systém postavený na nespolehlivých údajích, tahají z tebe peníze, tvrdí ti jak musíš personalizovat, sbírají data, ale nic užitečného ti z nich neposkytují.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).