Ještě napovím .. zkus si nasimulovat 100ms lag myši ...
Pak třeba i pochopíš, že je sice hezký, že závodníci maj disq při rychlý reakci, ale 100ms jen na myši by bylo tak otravné, že bys pak nejraději celý počítač hodil z okna, protože u myši už začne být otravná reakce kolem 20 - 30 ms
300 ms ... tak to mluvíte asi nějaký tahových hrách ne? :)
300 ms už je znatelný lag i pro hráče samotného...
"anything at 100ms or less is considered acceptable for gaming. However, 20-40ms is optimal." (citace někde z netu)
A čím nižší latence, tím lepší (smozřejmě stabilita je podstatná to máte pravdu), vždyť se řeší i latence periferií - myš, monitor... natož pak net. Správný hráč je na metalice, protože WiFi zbytečně přidává další ms k odezvě...
12. 1. 2024, 07:51 editováno autorem komentáře
bereš, že je wifi jen pro tebe. Wi-Fi 7 má výrazně zlepšit fungování při připojení tisíců klientů najednou na více AP (situace, kterou můžeš zažít v kancelářích, knihovnách, letištích či obecně na místech, kde je spousta lidí), zlepšuje se řízení provozu na síťové vrstvě (zkus si na současné 802.11ac mít připojeny dva klienty, které zápasí o síť, latence ti letí do nebes). Nebo třeba řeší současný problém v panelácích, kdy každý byt má svoji wifi a navzájem se vše naprosto ruší. Obecně Wi-Fi 7 se více přiblužuje k mobilnímu 5g, spoustu jeho technologií kolem multiplexingu si bere za své, je daleko více flexibilnější a lépe se přizpůsobí prostřeí.
Dovedl jste si představit před 15 lety mít doma připojení do internetu rychlostí 1 Gbit/s? A dovedete si představit, že byste měl dnes připojení tou rychlostí, která byla běžná před 15 lety?
Rychlejší připojení umožňuje používat přes internet věci, které by dříve nebyly možné. A naopak, k tomu, aby to bylo možné, potřebujete rychlejší připojení. Třeba pro kvalitnější video, rychlejší načítání stránek, kvalitnější videokonference… Nebo rychlejší stažení velkých souborů – aktualizace operačního systému nebo videa. Třeba streamování videa (ne živého přenosu) můžeme dnes brát jako z nouze ctnost – protože pořád nemáme dostatečnou rychlost na to, abych kliknul a za vteřinu měl celé video stažené. Přičemž to stažení má své výhody – nehrozí, že se video zasekne při nějakém chvilkovém výpadku nebo zpomalení. Mohu si ho vzít s sebou do míst, kde není tak rychlé připojení nebo tam není žádné. Nebo to může mít přínos pro lidi, kteří pracují s velkými objemy dat – fotografy, střihači videí. Ti dnes čekají, než se jim data odněkud stáhnou, pak s nimi pracují, pak zase čekají na upload. Do budoucna to budou mít třeba během pár vteřin, nebo budou rovnou pracovat online.
Na to, aby se to mohlo začít využívat ze strany poskytovatelů obsahu a služeb je potřeba, aby to bylo aspoň trochu rozšířené mezi klienty. A k tomu je zase potřeba, aby byla na trhu zařízení, která to podporují.
Takže když dnes skončil proces schvalování a začíná certifikace zařízení, ta otázka by měla znít spíš: „K čemu bude v praxi taková rychlost vůbec dobrá za několik let?“ Odpověď dnes nikdo s jistotou neví, ale z historického vývoje se dá odhadnout, že se využití najde.
Ne ... odezva, pokud je do nejakeho limitu, je naprosto nezajimava. Podstatny parametr konektivity je rozptyl latence, a ten je na libovolnem bezdratu vzdy strasny. Jednoduse proto, ze staci aby zafoukal vetrik, zaslo slunce ... a uz se objevi nejaky peek.
Co se tyce odezvy, ten limit je pro drtivou vetsinu her kolem 300 ms. A na libovolne rozumne lince ma drtiva vetsina hracu o rad lepsi. Tudiz je to parametr naprosto irelevantni.
"Nejak jsem neznamenal, ze by hry potrebovaly jakkoli vykonejsi konektivitu, nez pomaly modem (mluvim o modemech telefonich = maximalne desitky kbit)."
U většiny online her, které jsou realtime je odezva to nejpodstatnější, a v článku se píše, že WiFi7 snižuje odezvu (latenci). A ano, vysoká propustnost pro hry tak nutná není.
Prakticky k nicemu, predevsim proto, ze ti je cira teorie.
Muze si kazdy overit klidne i doma na stole. Staci vedle sebe dat dve libovolna zarizeni, zmerit realne prenasene mnoztvi dat a porovnat to s tim, co zarizeni tvrdi. A pak ty dve veci dat 2m od sebe ... a rychlost padne na 1/10.
Ostatne i v noticce je zmineno, ze to dostali na 10G... v "laboratornich podminkach" === v peclive odstinene krabici na vzdalenost mikrometru.
"o Wi-Fi 7 předurčuje nejen pro využití při online hrách"
Nejak jsem neznamenal, ze by hry potrebovaly jakkoli vykonejsi konektivitu, nez pomaly modem (mluvim o modemech telefonich = maximalne desitky kbit).