S tou faradayovou kleci blekotají pouze mobilní operátoři, aby se zbavili zodpovědnosti za špatný signál.
Kdo skutečně jezdí vlakem, tak dá za pravdu, že signál je problém pouze v rozlehlých místech, kam by operátor vysílač ani nedal. Jinak tam, kde je slušně pokryto, tak je signál i uvnitř toho "klece". Ostatně u T-Mobile mi v EC rychlíku na vybraných místech zobrazuje i 5G.
A i kdyby. Tak některé vlaky stejně už mají opakovače nebo wifinu. A stejně jsou k ničemu, když právě v těch nedostupných místech není signál.
Koukal jsem na to a pro mě to ve skutečnosti nemá vypovídající hodnotu. Jak jsem pochopil, tak ty limitní hodnoty jsou tam dost na hraně. V mobilu to je vlastně jen jedna čárka. Proto mi také přijde divný, že v GSM mají všichni 100%. Což mi přijde přehnaně optimisticky. Když má oudoor pod -100 dBm, což oni berou ještě jako se signálem, pak je jasné, že uvnitř, vlastně čehokoli, už ten signál těžko bude, ať je to stíněno jakkoli. Netvrdím, že vagony netlumí. Tlumí. To ostatně tlumí cokoli - barák, kopec, stromy a tak dále. Tady jde v principu o to, že když uvnitř vagonu není signál, zákonitě to znamená, že venku také není bůhví jaký signál.
Oficiální měření se berou vlastně na limitní hodnoty. Což je ale v realitě poněkud k ničemu. Pro mě jedna čárka venku znamená, že je pokrytí nespolehlivé - může kdykoli vypadnout. A realita tomu dává za pravdu. Operátoři i měřiči jen tak jednoduše řeknou, že je v místě pokryto, ale uživatel mobilu v tom místě na signál nadává, že tam vlastně není.
Bylo by fajn, kdyby se koridory signálově zlepšili. Ale ne stylem, že v limitních hodnotách je tam signál. To je k ničemu.
Operátoři žijí s představou z dob konce 90.let, že vlakem jezdí sociálně slabší cestující; manažeři přeci jezdí autem (face palm). A proto na celé D1 a dalších dálnicích není problém volat z faradayovy klece ~ automobil. Mám kolegu, co jezdívá a je přes data je připojený do teamové aplikace, kde se hlasově účastní porad ve firmě... nějak to funguje, netvrdím že to je výhra.
Jezdívám vlakem, nejsem sociálně slabý cestující stejně jako dnes většina spolucestujících! Internet nějak funguje díky té retranslovanému (příjem 4G, vysílání uvnitř WiFi) signálu ve vagonech. Díky aspoň za to!
Koukněte sem: https://www.ctu.cz/mereni-pokryti-zeleznice, útlum signálu v některých vozech je i 40 dB! A to fakt není málo. Vně vozu je signál zcela bez problémů, ale uvnitř po útlumu 40 dB už nemusí být vůbec použitelné, stačí aby BTS nebyla hned vedle mne, ale třeba 2-3 km. O tom, že při slabém signálu je problematické i navazování spojení mezi BTS nemluvě.
To je možný. Ovšem je mnoho faktorů, které toto mohou ovlivnit. Nelze to všechno házet jen na vagony. Obecně je LTE citlivější než 2G/3G. Takže i když 2G a 4G sdílí stejný vysílač, tak může být 4G slabší. Operátoři to určitě ví, ale zřejmě je jim to jedno.
A jen takové šťouchnutí. Kdyby faradayova klec fungovala, nefungovalo by Vám ani to 2G ;)
Ano je... ale díky internetu ve vlaku, který je dnes víceméně solidně použitelný jsem na delší trasy směr Brno, Olomouc apod. vysedl z auta a jezdím vlakem a ve spojení s firmou.
Blbá to doba, kdy se očekává, že na dotazy a maily budete odpovídat jaksi hned. Oznámení kolegům/zákazníkům, že teď budu 3hod na cestě offline jaksi nesnese slitování.
Přeneseně do doby, kdy se realizovaly velké projekty bez internetu, bez rychlých vlaků, bez dálnic před 50 a více lety... je to tak trochu k nepochopení.