Studenti a média: sociální sítě u nich vedou, krize zlepšila pozici České televize

19. 1. 2021

Sdílet

Sociální sítě - Facebook - Instagram - Twitter - TikTok - moblin Autor: Depositphotos

U studentů středních škol posílil informační význam sociálních sítí. Polovina studentů (51 %) deklarovala, že jde o nejčastější zdroj aktuálních společenských a politických témat, která je zajímají. Vyplývá to z dlouhodobého průzkumu Jeden svět na školách, který pro Člověka v tísni připravuje agentura Focus.

Pro 81 % studentů jsou sociální sítě jeden z hlavních zdrojů. Naopak poklesla konzumace online zpravodajství (-11 %), a především obecně televize (-17 %), kterou aktuálně označuje za hlavní zdroj informací cca polovina respondentů. Jde o obecný trend v dané věkové skupině, pro kterou je televize jako médium méně zajímavá než sociální sítě. Neplatí to ale plošně pro všechny stanice a pořady. Například konzumace a důvěryhodnost zpravodajství a publicistiky ČT stoupla. Rádio nebo noviny a časopisy mají u středoškoláků jen okrajový dopad.

Nejvíce rostla od měření v roce 2017 konzumace informací z postů politických stran či tematických skupin, a to na aktuálních 74 % (+15 %). Sílila i konzumace sdílených postů neznámých lidí (z 58 % na 68 %). Za pozornost stojí skutečnost, že důvěryhodnost tohoto typu zdroje stoupla z 10 % v roce 2017 na aktuálních 16 %. Častějšími konzumenty obou těchto zdrojů jsou dívky. Naopak méně přijímají informace od neznámých osob studenti učilišť.

Studenti nejčastěji sledují zpravodajství a publicistiku na hlavních zpravodajských online serverech (77 % často či občas). Dále ve veřejnoprávní České televizi (67 %) a privátních TV (57 %). Pořadí odpovídá poslednímu měření. Polepšila si ČT o 9 %, což ovlivnila pravděpodobně epidemická karanténa, která zvýšila televizní sledovanost obecně. Mnohem výrazněji ale stoupla sledovanost blogů různých autorů, které sleduje 46 % studentů; ve srovnání s měřením v roce 2017 jde o 22% nárůst. Seriózní deníky sleduje alespoň občas 42 % studentů a vidíme zde mírný pokles čtenosti.

Od roku 2017 vzrostla důvěra v informace ze soukromých TV stanic, stále ovšem převažuje podíl těch, kteří jejich informacím nedůvěřují. Důvěra různým typům médií se liší zejména s ohledem na typ školy studenta. Studenti gymnázií častěji důvěřují České televizi, hlavním zpravodajským serverům, seriózním deníkům a veřejnoprávnímu rozhlasu. Důvěra v informace komerčních televizních stanic je vyšší u studentů středních odborných škol. Studenti učilišť a z rodin s nízkou životní úrovní důvěřují mediím obecně méně.

Dívky častěji než chlapci sledují zpravodajství komerčních stanic, podobně jako studenti učilišť, studenti z malých obcí (do 5 tisíc obyvatel) a z Moravy, kteří navíc dávají přednost soukromým rozhlasovým stanicím. Starší studenti (18–20) častěji sledují zpravodajství na hlavních zpravodajských serverech či v seriózních denících. Podobně tomu je u gymnazistů, kteří navíc častěji sledují také veřejnoprávní TV a rozhlas. Studenti s nízkou životní úrovní častěji uvádí sledování zpravodajství privátních rozhlasových stanic, alternativních webů a veřejnoprávního rozhlasu.

Kompletní výsledky průzkumu jsou k dispozici ve formátu PDF, v galerii níže nabízíme část věnovanou médiím.

Našli jste v článku chybu?

Autor aktuality

Novinář se zaměřením na média. Dlouholetý účastník i pozorovatel českého mediálního cirkusu. Pracoval v Marketing & Media, Hospodářských novinách a Českém rozhlase.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).