UX je tezky obor, nestaci precist par knizek a navstivit par konferenci. Je potreba mit technicke hard skills doplnene znalostmi marketingu, psychologie, ... Neni pak prekvapenim, ze se UX lide rekrutuji z grafickych senioru ci vyvojaru, kteri roky s uzivatelskymi rozhrannimi pracovali.
Spíš jste měl napsat: "...UX lidé by se měli rekrutovat z grafickych senioru ci vyvojaru..." V reálu člověk potká dost samouků, jejichž jediným odborným základem jsou citace od Nielsena, ti vůbec nejpovedenější neznají ani to, ale zato byli na pár konferencích a ovládají základy práce s Axure, což se v jejich představách rovná znalostem postačujícím pro pozici senior UX.
Za 50kkc nabiram absolventy bez praxe do prahastanu. A to se ještě stydím. Co je to za kravinu pro odborníka na UX mít tak mrzky prumer? To mladí nevědí co si pri dnešních životních nákladech a specializací rict? Minimálně angličtina zvedá atraktivitu na trhu práce o cca 6-12kkc.Rada českých firem má odborníky bez komunikativní znalosti AJ. Což je v IT základ. Každý další jazyk je plus. Typicky vypatlany progros bez komunikativní znalosti nedává UX. UX chce specifické znalosti které na VŠ neučí. Sakra řekněte si aspoň o třetinu víc. Jinak jste vypatlane lopaty co klikaji UI.
UX profesionál pracující za PLAT za zaměstnanec? :-D No to je dobrý oxymorón!
Skutečný profesionál pracovat jako zaměstnanec nikdy nebude, protože k tomu nemá jaksi důvod. Já osobně pracuju "zdarma" a nechávám si platit jenom procenty z toho o kolik víc zákazníkovi vydělám peněz s jedinou podmínkou a to možností z obou stran kdykoliv spolupráci ukončit - pro případ, že by na mě začal dělat "poděly".
Navíc ono se to nedá rozdělovat na UX, UI, CX, konverze, kanibalizace, blablazace a číčovinace. Důležitý je jenom VÝSLEDEK a tím jsou prostě PENÍZE a to DLOUHODOBÉ.
Jsou super různí "profesionálové", kteří zvednou cokoliv si vyberete o 458-1692%, udělají k tomu nádherné grafy a pomalují celý flipchart, popíšou ty malůvky zaklínadly a propojí mezi sebou a každý je obdivuje jako čaroděje... Ovšem je super si procházet výsledky těchto expertů za dva roky, za tři roky a OUHA! Najednou zjišťujeme, že i "přední agentury", které zvedly požadované ukazatele o 1692% tím způsobily za dva roky obrat -5000% a bohužel, za tři roky už ta firma podnikatelskou činnost musela ukončit - smůla, ale jejich chyba to určitě nebyla a jdou "profesionálně POMÁHAT" dalším firmám :-D
Proto je důležité uvědomit si, že neděláme UX, neděláme ON-LINE, neděláme "web", "sociální sítě", ale děláme M A R K E T I N G a že COKOLIV se upraví někde, tak se to projeví někde jinde!! A důležité je aby růst byl skutečný a nejen virtuální, aby třeba změny nevedly k tomu, že on-line vyroste v zisku o milion, ale off-line klesne o pět :-D :-D
Například firmy velice často dělají to, že se soustředí jen na NOVÉ zákazníky, nové registrace, růst na nové trhy - SUPER!!! Ale už se často nezamýšlí třeba nad tím, proč od stávajícího uživatele celý rok neviděli ani jedinou korunu nebo proč přichází o zákazníky... Když je vedení marketingu dostatečně tupé a vede jej správný progresivní jedinec, tak jako protiopatření nastaví "retenční slevy" no a pak už to může celá firma brzo zabalit! :-D
UX -User Experience- se do češtiny překládá jako Uživatelský prožitek.
Tak za co ti experti vlastně berou peníze když :
- musím va webech vypínat barvy písma protože šedé písmo na šedivém podkladu nepřečtu?
- popisy v eshopech jsou někdy jen strojní překlady které horko těžko lze pochopit?
- pro objevení ovládání některých funcí musím šmejdit po ploše myší aby se mi objevily skryté prvky?
- co je mi platné vyhledávání ve zboží podle parametrů když je tam nikdo nevyplní?
- co je mi platný ve web-účtu přehled plateb když se mi neustále řadí tak že k těm aktuálním, jež mě zajímají nejvíc, se musím pokaždé několikrát proklikat?
Atd...
Nebylo by lépe mít odezvu běžných uživatelů, co jim vyhovuje, co se jim lépe ovládá, s čím příjemně pracuje?