Zdravím, som taxikár z Bratislavy. Náhodou som natrafil na tento článok s diskusiou a chcem sa k tomu vyjadriť. Vy totiž vôbec nerozumiete tomu, ako funguje spoločnosť Uber a Taxify, hlavne tý, čo podobné služby obhajujete.
Základom je, že majú nižšiu cenu, otázkou ale ostáva prečo
Jazdil som v Bratislave Uber a chvíľu aj Taxify cca 2 roky. Kúpil som si auto iba za 2000 €, ktoré spĺňalo požiadavky a bol som spočiatku celkom spokojný. Po pár mesiacoch a obrovskej porcii najazdených kilometrov a auto začalo kaziť a náklady zvisovať. Nemal som to z čoho platiť, pretože to, čo som zarobil mi stačilo po odrátaní benzínu tak akurát na život. Nejaký ten servis to na tom aute aj pokrilo, ale iba časť. Neskôr somnsi auto prenajal, čo tiež nebolo moc výhodné, po približne roku som sa prebral s toho sna, že je jazdenie za tak nízke ceny rentabilné a rozhodol sa stať taxikárom. Urobil sombsi skúšky odbornej spôsobilosti, zobral nové auto na leasing, no to som s ním ešte rok jazdil, pretože trebalo vybaviť ešte ďalšie veci, na ktoré som pri jazdení z Uberom prachy nemal, točil som denno denne obrovské porcie kilometrov, trebalo platiť leasing, garančky, trebalo doma aj niečo jesť a platiť, zotrvačnosť zohrala taktiež svoju úlohu, pretože som musel makať každý deň, podobne ako profesionálny taxikár. Tubsa dostávame k tomu, prečo sa môžete cez tieto firmy zviesť tak lacno. Využívajú totiž to, že si amatérsky vodič nevie spočítať náklady. Tie totiž Uber nemá, berie iba 25% provízie s tej nízkej sumy, ktorú vy zaplatíte. Nikto neostane uberák na stálo, každý jeden buď zbankrotuje, alebo sa na to včas vykašle, aj keď si možno nikdy neprizná, že sa stal obeťou podvodu. Tie ceny sú totiž psychologicky nadstavené tak akurát, aby si vodiča udržali čo najdlhšie, a to aj za cenu, že sa tak zadĺži, že sa už s toho ani vysekať nemusí. Sú to zlodejské nadnárodné korporácie, ktoré iba ťažia z nevedomosťi svojich vodičov. Nech sa páči, jazdite s nimi, alens tým nvedomím, že je to podporujete túto zlodejinu. Taxikár musí makať celé dni, nemá takmer žiadny osobný život, pretože je stále v práci a ešte mu majú brať objednávky ľudia, pre ktorých to vlastne nieje rentabilné? Uvedomujete si, že aj taxík objednaný cez dispečing je ešte stále lacný v porovnaní z nákladmi? Ak by bola stanovená jednotná reálna cena za taxi, dajme tomu 1€ za kilometer, zaplatili by ste síce o niečo viac, no cena by bola jednotná či už z ulice alebo cez dispečing a nikto by vám neúčtoval 1.5 € alebo 3 € na kilometer cez taxameter, buď by vám ponúkol zmluvnú cenu, ak by chcel zarobiť viac, alebo by ste zaplatili jednako ako ces dispečing. V Budapešti tento systém zaviedli a funguje. V súčasnosti to u nás funguje takým spôsobom, že buď okráda taxikár zákazníka alebo zákazník taxikára, samozrejme zákazník môže dať taxikárovi ak je spokojný sprepitné koľko chce, v tom prípade je to zharmonizované, spokojný zákazník, spokojný taxikár. Ak by neboli zákazníci, ktorý si prácu taxikára vážia, neoplatilo by sa už vôbec jazdiť cez dispečing resp. aplikácie a každý jeden by bral iba ľudí zo stanoviska za príliš vysoké ceny, pretože by nemal inú možnosť. Taktiež taxikár si musí nízky príjem cez dispečing kompenzovať vyšším nástupom z ulice. Dodávam, že 1€ je v prepočte 25 kč.
Skúste sa na chvíľu aj vžiť do ostatých, nie iba prepočítavať, ako a kde najviac ušetriť, však sme predsa ľudia.
"To je nesmysl. Smluvni preprava normalne existuje. A kdyby byla jakakoliv osobni preprava koncesovana, tak potrebujes koncesi i na prepravu vlastni rodiny. Prestan blbnout."
Vy přestaňte blbnout. Když kohokoli vezete soukromě, je to Vaše věc a nikdo Vám do toho kecat nebude. Když vozením lidí vyděláváte peníte, je to zdanitelný příjem a ten je dle stále platných zákonů podmíněn koncesí. A splněním dalších asi 12 předpisů. Včetně každoroční zdravotní prohlídky či placení koncesionářských popatků za KAŽDÉ auto.
Pane, vy neskutečně pletete jablka s hruškami.
"Autobus který si objednáte aby odvez místní tým a fanoušky TJ HorníDolní také není taxi ale smluvní přepravce a nestopnete si ho na ulici."
Autobusová doprava se řídí zcela odlišným zákonem a musíte splnit neskutečná kritéria pro její provozování a je každému buřt, zda budete jezdit pravidelnou linku, nebo jen na objednávku žáky fotbalového družstva. Pojištění, finanční zajištění, koncese od kraje, archivace každé jízdy, jízdní seznamy...
"Problém je že jsou levnější a tak se to mnoha taxikářům nelibí , protže osob kdo jim zaplatí mergla je čímdal tím méně , protože studentům stačí že se svezou i jen Fábkou ( viz VB taxi) . Ale ani VB taxy se moc nelíbilo a tak jim i hořeli auta."
Pokud je někdo levnější tím, že nedodržuje zákony, pak je to nekalé podnikání.
"S čím mám u Liftago, Taxifi, Uber problém je že jejich řidiči stejně jako u třeba AirBnB mohou krátit daně , nemají ani živnosťák, často u nečesky hovořících řidičů daných služeb v ČR, pochybuji jestli mají vůbec v pořádku papíry natož pojištění."
Opět píšete nesmysly. V případ Liftaga správce aplikace, tedy Liftago, do ní zapojí jen licencované řidiče a provozovatele oprávněné k provozu taxislužby (dvě různé věci). A až po doložení dokladů je řidič online. Takže s Liftagem jedete vždy s profíkem. A pokud to tak není, je vykopnut. Uber zapojí kohokoli, kdo má ŽL. Taxify zapojí kohokoli a ŽL ani nepotřebuje.
Pro pana Slížka: Škoda, že se o tom nepíše, ale Taxify nedávno nepřímo zavinilo smrt pasažéra. Stalo se to v Praze 9. srpna 2018 kolem půl druhé ráno na magistrále (5. května), kdy osmnáctiletý řidič najatý dle výpovědi partnerky zemřelého společností Taxify ztratil kontrolu nad vozidlem zřejmě vlivem mikrospánku a způsobil vážnou dopravní nehodu. Pasažér zemřel zhruba po třinácti hodinách v nemocnici. Pane Slížku, zabývejte se tím prosím. Není možné, aby naprosto nezkušený řidič jakési "softwarové firmy" za peníze (!) vozil lidi tím způsobem, že domů doputují v rakvi... Informace k nehodě získáte z běžných médií (iDnes, Novinky atd., bylo to i v TV), výpověď partnerky zemřelého pasažéra je na extra.cz. Díky.
Daně by se platit opravdu měly. Ale měli by je platit všichni, kdo je platit mají. V reálu to vypadá tak, že drobného podnikatele stát vyždíme z podvlékaček, zatímco zahraniční firmy beztrestně vyvádějí miliardy. Takže tato platit daně odmítám! Až budou páky na velké zloděje, (kdypak asi?) bude čas došlápnout si na ty malé.
Je nezpochynitelnym faktem, ze o zakonech vite starou backoru, nebot na poskytovani smluvni prepravy, coz dela 99,999% vsech dopravcu, zadnou koncesi nepotrebujete. Nejzasadnejsim znakem smluvni prepravy pak je to, ze odkud, kam co a za kolik se poveze, je dohodnuto predem (tomu se rika uzavreni smlouvy).
Zasadnim znakem taxi, na jehoz provozovani koncesi naopak potrebujete, je pak predevsim to, ze cena je urcena az na zaklade skutecneho vykonu, a co kam se poveze se resi az po zahajeni vlastni prepravy - uz to ze vam taxi zastavi je vam totiz uctovano.
Kupodivu nikoho nezajima, zda dopravu zajistujete na slapaci trikolce nebo privesech o desitkach naprav.
Na vysoke skoly se dnes dostanou i negramotni? Kdyz mi na benzince dotycny cerpadlar sdeli, ze mne natakovani do plne nadrze bude stat 500, je zcela ne mne, zda prijmu nebo ne. A je jeho problem, jestli to bude 5, 10, nebo 100litru. Kdyz to bude 5, budu za blbce ja, kdyz 100 tak on. Ale je to ciste vec vzajemne dohody - nabidka/poptavka, ale to na cuni nemuzete vedet, to jsou sprosta slova.
Je nezpochybnitelnym faktem, ze firma Taxify s.r.o. za uplatu zajistuje na uzemi CR prepravu osob a jejich zavazadel malymi vozidly. Podle zakona musi mit pro tuto cinnost koncesi - statni souhlas. Tu Taxify s.r.o. ovsem nema. Jde tudiz o zrejme neopravnene podnikani. To, ze spol. Taxify nema koncesi ovsem neznamena, ze si v hospodarske soutezi o ziskani zakaznika muze delat co chce. Presto to cini. Timto nepoctivym jednanim ovsem ziskava neopravnenou soutezni vyhodu. Jezdi za podnakladove ceny a de facto zamestnava amaterske ridice bez radne zpusobilosti. Tim ziskava neopravnenou vyhodu pred ostanimi ucastniky dane souteze, kteri maji koncesi a profesni zpusobilost. Tim, ze spol. Taxify s.r.o. vyuziva neprofesionalni ridice s neregistrovanymi vozidly, tim ziskava tato firma dalsi neopravnenou vyhodu. Takove - nekale, nepoctive soutezni jednani - ovsem zakon zakazuje a tresta. Soud v Plzni
tak rozhodl podle prava.
Vzhledem k tomu, ze ma zakaznik o cene prehled celou dobu, tak bych rekl ze resis problem ktery problemem neni. Tobe vadi zisk Uberu, ci co?
A jak ma stat resit kdyz nekdo odmitne zaplatit za taxi, to taky moc nevim. Podle me to resi taxikar obvykle sam, na miste, bez statu. Ale jinak asi muze zavolat policii, jako kazdej.
Některý věci si nepotřebuju zkoušet na vlastní kůži. Selhání státu v naprosto základní roli (zajištění bezpečnosti) je jasně vidět.
https://travel.state.gov/content/travel/en/traveladvisories/traveladvisories/somalia-travel-advisory.html
Správné ceny jsou to, co odpovídá podmínkám a tomu, co bylo sděleno zákazníkovi.
Vzhledem k tomu, že firmě typu Uber i nadhodnocení cen o 1% přinese výrazný zisk bych tam ty kontroly vidět chtěl.
Mimochodem, chceme-li se seriózně bavit o otázce, zda má stát kontrolovat účtování správných cen v taxících, měli bychom se zabývat i otázkou, zda by měl stát řešit, když někdo za taxi odmítne zaplatit.
Zákony jsou nekvalitní, protože se někteří snaží o to, aby se interpretovaly doslova a ne podle svého pravého smyslu. Zákony vykládané podle skutečného smyslu se totiž nedají tak snadno obcházet.
Příkladů je mnoho:
- odměny starostů
- uber
- omamné a psychotropní látky
- ale třeba i korunové dluhopisy.
...
Kvůli těm, kteří zákony a rozsudky nerespektují má náš stát i způsoby, jak si je vymoct. Očekávám udělování pokut a zabavování majetku.
A nebo by se prostě městští strážníci mohli sebrat a začít těm autům kontrolovat, jestli mají správný obsah lékárničky, sedí jim emise , nepoužívají mobil za jízdy a staví jen tam, kde se to smí a tak dlouho jak se to smí.
Můžete si na Liftago, Taxifi, Uber v ČR mávnout na ulici ?.... ....ne objednáte si je pouze přes internet s tím, že předem je jasné kam se pojede, kdo pojede často i pevná cena za kolik se pojede. Autobus který si objednáte aby odvez místní tým a fanoušky TJ HorníDolní také není taxi ale smluvní přepravce a nestopnete si ho na ulici.
V ČR narozdíl od jiných zemí nemají výše jmenovaní své kmenové řidiče , ale je mezi s nima smlouva o spolupráci na bází ze dané společnosti jim jen dohazují kšefty. Stejně jako klasickým taxi mohou dohazovat kšefty jejich callcentra a nemusí čekat až je někdo stopne nebo se jim ozve na štaflu.
Problém je že jsou levnější a tak se to mnoha taxikářům nelibí , protže osob kdo jim zaplatí mergla je čímdal tím méně , protože studentům stačí že se svezou i jen Fábkou ( viz VB taxi) . Ale ani VB taxy se moc nelíbilo a tak jim i hořeli auta.
S čím mám u Liftago, Taxifi, Uber problém je že jejich řidiči stejně jako u třeba AirBnB mohou krátit daně , nemají ani živnosťák, často u nečesky hovořících řidičů daných služeb v ČR, pochybuji jestli mají vůbec v pořádku papíry natož pojištění.
A nemusíme bát autonomní vozy problém vyřeší.
Přijde mně hodně úsměvné, když někdo řeší, že nějaká firma obchází zákony a přitom nabádá k ježdění zadarmo. Není to taky trochu mimo zákon? Je úplně super žít v zemi, kde pořád má někdo pocit, že potřebuje někoho okrádat. Buď okrade taxikář cestujícího nebo naopak a my tomu jen přihlížíme.
Ať je Babiš jakej chce a to ho nezbožňuju a nevolím, tak daně by se snad platit měly ne?
Zapomen na to, ze bys prechytracil taxikare, kteri nedelaji cele dny nic jineho, nez ze vymysleji finty jak zakaznika natahnout. Krom toho neni nutne tento mentalni souboj s taxikarem podstupovat, staci si objednat Uber nebo Taxify, ktere i bez zakonu funguji dobre a zakaznici je maji radi..
S tema zakonama je to vubec takove filosoficky trochu vachrlate. Zakony jsou tak prisne proto, aby ty sluzby dobre fungovaly, nikdo nebyl podvedeny a podobne. Jenze vidime, ze taxiky navzdory zakonum funguji spatne a alternativy, ackoliv se do mantinelu zastaralych zakonu nevejdou, funguji bud dobre nebo prinejmensim lip. Zacit delat z dobre fungujicich alternativ spatne fungujici taxiky mi neprijde jako spravne reseni..
Fascinují mě tyto zahraniční společnosti, které si svůj byznys postaví na vytírání zadnice se zákony. My nic, my muzikanti. Reputace taxislužby je děsná, ale to na celém světě. Přitom obrana proti šmelinářům všeho druhu je snadná a má ji v ruce přímo zákazník: po každé jízdě chtít platný účet dle českých zákonů a dle nabízeného tarifu nebo ceny. Pokud nedá účet, o nějž žádám, neplatím a jedu zadarmo. Zákon je na mé straně, klidně ať řidič zavolá policii. Když mě bude chtít odvézt pryč, je to omezování osobní svobody, což je jen přitížení. Pokud účet dá, ale je neplatný, protože neobsahuje všechny náležitosti, opět neplatím a zákon je na mé straně. Takto se dá poměrně lehce jezdit taxíky, taxify a ubery zadarmo. A je jedno, kdo jej řídí, zda profesionál, který nedá účet, nebo amatér, který už tuplem nedá účet. Vyzkoušejte si to, funguje to. Stačí, když každý řidič taxíku bude dodržovat zákony a problémy zmizí. A je jedno, jestli se jmenuje taxify, uber, nebo abc taxi, ty zákony platí pro všechny stejně.