Už se těším na ty krkolomné konstrukce, kterými budou taxíkáři zdůvodňovat, proč je tohle úplně špatně. Ona stačí jednoduchá úvaha: pokud je podle nich Uber a spol. tak moc nefér zvýhodněn, proč se na taxi nevykašlou a nejdou dělat pro něj, když je to takový zlatý důl? Že by snad byli tak poctiví a zákona dbalí, že by nedokázali přenést přes srdce činnost, kterou považují za nelegální? Čeští (a hlavně pražští) taxíkáři??? Hm... Nebo spíš dostávají vyrážku z představy, že by zákazníkovi museli říct cenu předem a zapomenout na svá oblíbená "turba", nábližky, přepínání na čekací sazbu při každém zastavení a podobné finty?
Já vidím hlavní rozdíl mezi taxíkem a uberíkem v tom, že taxík je vázaný na město a musí plnit městem stanovené požadavky, zatímco Uber & spol. jsou v podstatě "globální". I proto musí mít taxikář zkoušku z místopisu - u jednoho města to dává smysl, ale místopis všech českých měst je poněkud nad kapacitu mozkovny běžného řidiče.
Ḱdyž si objednám taxík z Prahy do Plzně, nesmí taxikář v Plzni nabrat dalšího zákazníka směrem do Prahy (pokud ten si na dispečinku pražské služby neobjednal dovoz z Plzně).
Pokud mne odveze uberista, předpokládám, že má správně pojištěný auťák v odpovídajícím stavu, platnou končéšu na převoz lidí, a správně platí daně. (A to vše si může svými ouředními oudy ohlídat stát, a né aby to svévolně a s presumpcí viny kontrolovali taxikáři!)
Děsí mne, že ani ministr dopravy nezná zákon 111 v aktuálním znění. Taxametr ani smlouvy nejsou problém. Podle zákona při předem sjednané smlouvě o přepravě se taxametr používat ani nesmí a ani jím vozidlo nemusí být vybavené. Jak je možnost sjednat smlouvu (jakoukoliv) jasně definuje NOZ - je ji možno sjednat písemně, elektronicky i ústně. Problém je jinde. "Smluvní přeprava" existuje pouze ve dvou variantách. S vozidlem nad 9 osob to může být vnitrostátní a s vozidlem do 9 osob POUZE mezinárodní. VŠE ostatní je dle zákona TAXISLUŽBA, lhostejno, zda se provozuje smluvně, nebo "na ulici". Tedy kdokoliv, kdo vozí za peníze musí mít zkoušky z místopisu (ve městech, kde se požaduje), průkaz řidiče taxislužby a pro taxislužbu evidované vozidlo. To vše je v zákoně naprosto jasně napsané.
Takže: kdo chce jezdit za peníze, musí mít všechny tyto zbytečnosti. V době, kdy máme online aplikace, ve kterých lze hodnotit řidiče jsou jakékoliv regulace ze strany státu a města naprosto nadbytečné.
Ač mám rád UBER, musím bohužel konstatovat, že taxikáři mají pravdu. Řidiči UBERu v naprosté většině porušují zákon 111 a stát s tím pramálo dělá. Popravdě stejně pramálo, jako kontroluje řidiče taxislužby. Minulý týden náhodné zadržení řidiče taxi, který měl zákaz řízení je toho smutným důkazem.
Problém samotného UBERu je trochu jiný. On není "apka". On vybírá peníze od klienta a je tedy garantem toho, že mu poskytne dopravce v souladu se zákonem a on to prostě nedělá.
Osobne si myslim, ze taxik je to co stoji na staflu a da se na to pripadne mavnout.
Kdyz se to musi objednat, tak to mam spis za smluvni prepravu.
V prvnim pripade taxametr, ceduli, atd. potrebuju, ve druhem je to zbytecne. Nemyslim ze je potreba zavadet treti kategorii 'taxik bez taxametru'.
To, že někdo podniká nefér, přece vůbec neznamená, že pro něj chci dělat. Respektive snad to pořád ještě u spousty lidí znamená, že pro něj dělat nechtějí. S tímhle přístupem by se například ti zemědělci, kterým Babiš vypaluje pole, měli s radostí nechat Babišem zaměstnat. Navíc to, že by Uber byl zlatý důl, je podle mne podsunutý argument. Podstatné je to, že Uber zákony obchází nebo porušuje, což opravdu není fér vůči těm, kteří je dodržují.
Uber NIC neporusuje UBER je appka do mobilu UBER se nestara a starat NEBUDE jestli ma ridic taxi licenci to je jeho vec... Uz si to proboha uvedomte UBER je jen appka co zmeri vzdalenost, vypocita cenu strhne platbu ze zakaznikovi karty a vyplati rididici prachy za sluzbu tu poskytuje RIDIC UBER jen poskytuje to ostatni ;)
„Při provedení objednávky přes aplikaci bude umožněno nevyužít taxametr. V takovém případě musí cestující před jízdou v aplikaci odsouhlasit konečnou cenu za přepravu. Pokud by měla být cena za přepravu určena na základě měření veličin (čas, vzdálenost), musí být použit taxametr, protože podle metrologických předpisů (spadá do působnosti Ministerstva průmyslu a obchodu) musí být tyto veličiny měřeny úředně ověřeným měřidlem,“
Už aby ten pan ministr byl z úřadu pryč, protože v podstatě svým návrhem říká. Pan Prouza bývalý národní koordinátor pro digitální ekonomiku, který podlehl na Evropské úrovni lobingu za Uber a „ Já v tom budu pokračovat způsobem že budu zašívat záplatu horkou jehlou“ bez ohledu na stávající zákony a vyhlášky.
Je vhodné si připomenout že skutek utek :) https://www.lupa.cz/clanky/pro-vladu-a-premiera-je-nyni-digitalni-agenda-prioritou-rika-novy-koordinator-prouza/