Nedávno testovali Teslu na Meziplynu. Objektivní test by měl vypadat jinak. Ani slovo o tom, o kolik se sníží dojezd při zapnutí topení, nebo klimy, (pokud to vozidlo vůbec něco takového má), ani slovo o tom, kolik cyklů nabití/vybití baterie vydrží, než její kapacita klesne natolik, že se s tím bude moci dojet maximálně za roh do samoobsluhy, (vzpomeňte si, jak dlouho vydrží baterky v noťasech, když je cyklujete), Ani slovo o tom, co se s baterií a tím i schopností pohybu vozidla stane při minus 20°C. Takže vozidlo, které stojí třikrát tolik, co benzinový ekvivalent nebrat. Jízdní vlastnosti a vzhled jsou jedna věc, pořizovací náklady, komplikace při ,,tankování" (doba pro plné dobití jednotky hodin i při použití spešl nabíječky a čím kratší doba dobíjení, tím menší životnost baterie), věc druhá. Když si pomyslím, že si pořídím auto za 1,5 mega, ve kterém mi v létě bude horko, v zimě zima a každé dva až tři roky v něm budu muset vyměnit baterii, pokud budu chtít jezdit mimo Prahu... Děkuji, ale ne.
z neznalosti vytváříš argumenty, aby ses na základně nich objektivně rozhodnul, bravno. Nezmínili se o klimatizaci tak, tam pro tebe není a je to mínus, klimatizaci a topení samozřejmě má. Dojezd se může snížit i na polovinu, pokud je používáš.
Baterie v noteboocích a mobilech nevydrží dlouho, protože to výrobci asi nechtějí, oddělení anody a katody je nedostatečné a brzy přepáška selže, stejně tak probíhá jejich oxidace.
Mrkni na zkušenosti a parametry baterií Panasonic 18650 (B), které si mimochodem Tesla licencuje a používá v automobilech. To je jiná písnička než to co máme v kapse, batohu. Modeláři a hračičkové vý své. Tesla na baterie dává záruku myslím 10 let a výměna je za poplatek, cena může být cca 300t, žádná láca.
Ty si takové auto nikdy nepořídíš a tvoje rady stejně nikdo nevyslyší. Však svoje kupce má a zájem o něj je.
Ano, dojezd se při zapnutí zcela běžné výbavy sníží na polovinu. A to se vyplatí. Neujet ani 300km a pak minimálně hodinu nabíjet(nezapomínejme, že doba nabíjení rychlonabíjecí stanicí se uvádí pro zhruba 80% kapacity), to je skvělá kchůůl vymoženost.
Já vím, je to takové prosluněné a při myšlenkách na "sdílení" módně levičácké. Ale reálně téměř k ho.nu.
Už se těším na ty explodující baterky, které budou pracovat na hranici možností :-)
Je zajímavé(no spíš příznačné), že je pisálky a levicovou mládeží zcela opomíjena opravdu užitečná a perspektivní technologie - hybridní pohon, která má smysl...
Taky počítejte s tím , že nepojedete k pumpě tak že vám bude zbývat posledních 5% bateri. už jen proto že v době kdy se budete blížit této hodnotě, tak žádná pumpa nebude. A Lithové baterky a cyklování ? nejdéle vydrží když se cyklují mezi 30 -70%. Ale udržujte tyto limity když reálně jezdíte...
JT:
Teoreticky by to šlo, ale to by musela být nabíjecí stanice doslova na každém druhém rohu a dojezd by se snížil z ,,až" 500 km na200 - max. 300 km, podle počasí. (v zimě chci topit, v létě chladit a oboje znamená pro auto velikosti Tesly minimálně 10 kW každou hodinu navíc). Takže: musím bohužel, konstatovat, že se jedná o ,,nedonošenou" technologii v praxi jen velmi špatně použitelnou, s nízkou užitnou hodnotou, ale zato mohutně KCHŮŮŮL.
Ano, ujet 300 km, pak hodinu nabíjet, ujet dalších 200 km, protože za tu hodinu se baterka nabije na max. 80%, pak dalších 200 km... a po pětistech takovýchto nabitích, zjistíte, že baterie je na 50% původní kapacity a je nutno ji vyměnit! To se tedy opravdu vyplatí! Ale zelených blbců, kteří si myslí, že auto na elektřinu ušetří životní prostředí a zcela zapomínají na to, že dodnes neexistuje spolehlivý způsob, jak zdegradované Li baterie ekologicky zlikvidovat, je stále dost.
Tomáš2:
Klimatizaci a topení používám, takže pro mne osobně je reálný dojezd těch 300 km. Pak budu s posledními elektrony v baterii a patřičně sníženým výkonem motoru zoufale hledat nabíjecí stanici, minimálně hodinu čekat, (pokud budu chtít nabití na 100% tak o dost déle) a pak znovu poskočím o dalších 200 - 300 km? Děkuji, už jsem zvracel. Životnost - Každým cyklem nabití/vybití dochází k degradaci obsahu baterie a tato degradace je tím větší, čím je doba nabití/vybití kratší. Takže na deset let životnosti baterie v elektromobilu můžeš rychle zapomenout. Další problém je v tom, že při podnulových teplotách klesá u VŠECH druhů akumulátorů, a to dost značně, využitelná kapacita. Připočítej si k tomu zvýšený odběr, způsobený topením, (počítej kolem 10 kW) a z ,,až" 500 km je rázem čtvrtina a dojezdu nepomůže ani zvýšený valivý odpor zimních pneumatik a bordel na silnici. Dále musíš také vzít v úvahu, že pokud zapomeneš nabít, (tento týden nikam nepojedu, takže nabiju až někdy později), může se ti klidně stát, že o týden později už se ti auto ani nehne, nebo při pokusu o rozjezd blafne a shoří. (už se stalo). Ale pokud chceš vyhodit peníze za něco, čeho se nejpozději po roce budeš chtít zoufale a za každou cenu zbavit, (něco jiného je reklama a něco jiného realita všedního života), klidně si posluž, uškodíš jen sám sobě.
píšeš si tady scénáře z hlavy, tak abys obhájil, proč to nebudeš kupovat, nekupuj, tvoj věc :).
Očividně to je auto na krétké cesty do měst než dlouhé rodinné výlety. Co mě ale překvapuje, v severských zemích potkávám hodně elektro auto, očividně reálné problémy s mrazem nejsou tak velké, auta třeba garážují, něco udělá izolace, kdo ví.
IMHO je v pořádku upozorňovat na to, že elektroauto je výrazně horší až nepoužitelné v typických scénářích, ve kterých lidé auta používají (anebo počítají, že ten scénář někdy využijí).
Mnoho recenzí elektroaut včetně mnoho elektromobilních evangelizátorů jsou pěkné hujeroviny.
V severských zemích je hodně socialistický stát. Takže jsou tam na elektroauta slušné dotace. A v Norsku je dokonce brutální daň na normální auto. Takže cenová nesmyslnost dnešního elektroauta tam v obchodě tolik nebije do očí.
Nepochybuji, že to v zimě všichni garážují.
Nevím jak tesla ale jiné elektromobily mají chlazení ale taky dohřívání baterií ..a v severských zemích bývá běžný předehřev olejové vany - takže bude stačit předehřívat akupack. To ale nic nemění na nesmyslnosti této technologie v současnosti. Rád si koupím elektromobil ale až bude aspoň trochu konkurenceschopný spalovacímu motoru.
to je v pořádku, nejsem zastánce glorifikování nějaké věci a zastírání jejich stinných stránek, právě proto Teslu nemám v garáži :). Ale nelíbí se mi vymýšlení čísel a argumentů, abych svůj osobní postoj obhájil, snažím se to vyvracet, to ale neznamená, že jsem fanoušek Tesly...
To se stejne realne vyplati tak maximalne na jizdu po vetsim meste. I kdyz je provoz a udrzba narocnejsi, stejne si to kupce najde a myslim si, ze predevsim ze zemi EU s az nesmyslnymi limity na provoz aut. Elektricke autobusy MHD uz existuji a realne jezdi i z pohledu sveta v zapadakove jmenem Praha, tak proc by nemohly existovat i elektricke nakladaky. Spise nez bateriovou cestou bych se vydal cestou hybridu naftoveho motoru a elektrickeho motoru napajeneho ze sberacu. Jedno takove reseni uz existuje a testovali ho na tahacich Mercedes-Benz a Scania.
provoz a udrzba narocnejsi??? to jako v cem? ze tam nemusis menit olejovy filtr a pravidelne menit olej? netrapy te rozvody, vule ventilu, turba, DPF filtry a nema ti kde zreznout vejfuk, katalizator? Proste s elektromobilem budete daleko mene casto jezdit do servisu to je jeho nezanedbalena vyhoda!
Pokud s tím budeš opravdu jezdit, tak budeš muset každé dva, max. tři roky, měnit baterii, což obnáší bratru od 200.000 Kč výš. To raději zajedu každých 30.000 do servisu se spalovací klasikou. I když je fakt, že když budeš muset po každých 300 km dát minimálně hodinu pauzu u nabíječky, tak toho tolik, co se spalovací klasikou nejspíš nenajezdíš. U Škodovky s litrovým turbo tříválcem budeš muset po 100.000 na výměnu turba, (v lepším případě), s Teslou po 100.000 na výměnu baterie, což bude dražší.
opět si vytahuješ čísl k kapsy, aby podpořily tvoje názory.
Zkušenosti s první Teslou Roadster jsou takové, že po 50 000 km (5 let) kapacita baterií je na 80 % původní hodnoty, podobná hodnota se u některých drží i po 100 000 km.
Maarten Steinbuch (profesor z Nizozemska, který se dlouhodobě věnuje problémům s bateriemi) před několika lety zveřejnil svůj výzkum pro Model S https://steinbuch.wordpress.com/2015/01/24/tesla-model-s-battery-degradation-data/ , kde lze vidět, že i po 700 nabíjecích cykles je kapacita baterií nad 90 % původní hodnoty. Na odkazovaných stránkách máš více pohledů a srovnání. Ty auta nejsou na trhu tak dlouho a moc jich nemá najet 100t+ km, ale podle čísel ini po téhle vzdálenosti nemusí na výměnu baterií.
Odkud čerpáš, když tvrdíš, že za dva, tři roky musíš měnit baterie? Pořád to srovnáváš s bateriemi v mobilech?
to je 20 km denně do práce a z práce a na delší cesty tradiční auto :). Je to o kupní síle, pokud si na auto našetříš za několik měsíců, koupíš si ho i na zábavu a nepoužívání, když na něj tvrdě šetříš (či splácíš) několik let, snažíš se ho pravdu využít a také lze čekat že nemáš jiné auto a potřebuješ jedno na vše...
fd:
Pokud si někdo koupí elektromobil, s tím, že s ním najezdí ročně 100.000 km, musí počítat s tím, že bude měnit baterii každý rok, protože po ujetí 100.000km spadne její kapacita na cca 50%, přičemž za cenu, kterou vyplázne za výměnu, může mít mírně ojetého Superba. Toho také může po roce vyměnit a vyjde ho to nastejno.
po ujetí 100.000km spadne její kapacita na cca 50%
Tolik teorie. A teď něco z praxe: Finnish Tesla Model S taxi driver crosses 400,000 km, 93% of battery life remains
Fyzikální zákony hovoří jasnou řečí a obecné vlastnosti Li baterií jsou dostatečně známé a profláklé. Takže nevěřím PR kecům a nevěřím tomu, že existují nějaké ,,zázračné" Li baterie, u kterých se neduhy této technologie podařilo vyřešit. Je to totéž, jako když šmejdi nabízejí zázračné hrnce, nebo biolampy. Ostatně, když věříš tomu, že Muskovi se povedl zázrak, nic ti nebrání si to pořídit a přesvědčit se na vlastní kůži, co obnáší laboratorní testy a co realita všedního dne. Já si ponechám svůj benzinový kombík, který bude ještě čtyři roky v záruce a zatím potřeboval jen jednu sadu brzdových destiček a dvakrát vyměnit olej, v létě chladí, v zimě topí, na jednu nádrž ujede minimálně 800 km, natankuji za jednotky minut a jezdí na směs E 85/N 95 v poměru 1:1 čili za 26 Kč/litr. A buď si jist, že budu spokojeně jezdit ještě dlouho po té, co baterkám v Teslách dojde dech.
V Krkonosich se za zimnich podminek testoval autobus na baterie. Jezdil jako skibus v tom nejhorsim a zkusenosti ridicu jsou naprosto pozitivni. Po celodennim jezdeni zbyvalo jeste 30% kapacity baterii. Jezdilo to mezi Cernym dolem, nahoru na Hoffmanky, a pak smerem na Pec nebo Pomezky. Kde se to presne tocilo uz nevim, ale slo o tu nejhorsi streku, na ktere se propali nejvic paliva - a to vse jeste za zimnich podminek.
Nakladak sice poveze vetsi naklad, mozna stale existuji technologicke potize s recyklaci baterii, ale i tak uz beru s rezervou kritiku na adresu elektrovozidel.
V Praze se elektrobusy zkouší už delší dobu, první tři pokusy dopadly špatně, takže teď se vybrala rovinatější trasa a bus se na konečné dobíjí z trolejí při každé otočce. Jak budou baterie postupně odcházet, objeví se dobíjecí troleje i na druhé konečné, pak na průběžných zastávkách a nakonec na převážné délce trati. Až bude Tesla umět dojet na jedno nabití s rezervou a při naplno běžící klimaatizaci, či topení, aspoň 1 000 km, nabití bude trvat max. 5 minut, baterie ztratí po 10 letech provozu max. 5% kapacity a cena klesne na max. 350.000 Kč, začne to být použitelné.,