Trumpův člověk posílá kontrolory do veřejnoprávních médií

5. 2. 2025

Sdílet

PBS News Hour Autor: Tony Powell, PBS
PBS News Hour, hlavní večerní zpravodajství veřejnoprávní sítě PBS

Nový předseda americké Federální telekomunikační komise (FCC) nařídil vyšetřování veřejnoprávních médií, zda neporušují pravidla pro vysílání sponzorských vzkazů. Podle jeho názoru by už neměly dostávat žádné peníze daňových poplatníků.

Základem veřejnoprávních médií NPR a PBS je celostátní síť přibližně 1500 nekomerčních a vzdělávacích stanic s vlastními licencemi od telekomunikační komise. Federální koncese jim zakazují vysílat obchodní sdělení komerčních subjektů. Mohou vysílat jmenovitá poděkování konkrétním sponzorům a dárcům, ale bez propagace jejich produktů a služeb.

Předseda FCC Brendan Carr nařídil vyšetřování veřejnoprávních médií už po několika dnech v úřadu. O úředním šetření informoval vedení NPR a PBS v dopise, kde nezmínil žádná bližší pochybení. Jak napsal, „obávám se, že by vysílání NPR a PBS mohlo porušovat zákon“ v oblasti zakázané komerční reklamy.  

„Kopii tohoto dopisu předám příslušným členům Kongresu, jelikož probíhající vyšetřování FCC může mít význam pro současnou legislativní diskusi. V Kongresu se totiž právě projednává otázka dalšího financování NPR a PBS z veřejných prostředků. Já osobně se domnívám, že vzhledem k proměnám mediálního trhu od přijetí zákona o veřejnoprávním vysílání v roce 1967 již není důvod, aby Kongres nadále poskytoval NPR a PBS prostředky daňových poplatníků,“ zdůraznil Brendan Carr.

Americká veřejnoprávní média tradičně významně podporují soukromí a firemní dárci. Televizní a rozhlasové stanice napříč USA dostávají federální dotace vyplácené přes Společnost pro veřejnoprávní vysílání (CPB). V průměru tvoří asi desetinu rozpočtu místních televizních stanic a kolem šesti procent příjmů místních rádií. Tyto malé stanice potom platí NPR a PBS za využívání společných zpravodajských materiálů, pořadů nebo různých technických systémů.

Ředitelka NPR Katherine Maherová i ředitelka PBS Paula Kergerová odmítly, že by jimi řízené organizace porušovaly platné zákony. „Jsme si jisti, že jakékoli přezkoumání našich programů a postupů při uvádění sponzorů potvrdí, že NPR všechna tato pravidla respektuje,“ podotkla šéfka rozhlasu. Podobně se vyjádřila její televizní kolegyně: „Pečlivě dbáme na dodržování předpisů FCC týkajících se sponzorování a rádi komisi prokážeme, že je plníme.“

Proti dopisu předsedy telekomunikační komise se ohradili další členové jejího vedení. „Veřejnoprávní televize a rádia jsou klíčovou součástí našeho mediálního prostředí. Snaha zastrašovat tato místní média ohrožuje svobodné šíření informací a názorovou pluralitu. Samotné oznámení tohoto vyšetřování ve mně vyvolává hluboké znepokojení,“ uvedl komisař Geoffrey Starks. „Působí to na mě jako další vládní pokus zneužít pravomoci FCC. Komise není od toho, aby zastrašovala a umlčovala vysílací média,“ přidala se komisařka Anna Gomezová.

Našli jste v článku chybu?

Autor aktuality

Novinář se zaměřením na média. Dlouholetý účastník i pozorovatel českého mediálního cirkusu. Pracoval v Marketing & Media, Hospodářských novinách a Českém rozhlase.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).