Ta sluzba je uspesna. A ne proto ze lze o tom co dela (to fakt nekdo nevi?), ale proto, ze poskytuje zakaznikum sluzby v lepsi kvalite nez klasicke taxikarske gangy. Ktere ve skutecnosti zakony obchazeji jak jen muzou, ale nejak si na to vsichni uz zvykli.
Koneckoncu, zakony jsou to, o cem se tu bavime. Misto aby je ouradove prizpusobili novym podminkam na trhu, tak sluzbu zakazou a udelaji z ni servisni organizaci pro ty, kterym ma konkurovat.
Ta služba je úspěšná proto, že obchází zákony. A efektivně tím brání vzniku nových služeb, které budou využívat nových možností a zároveň budou dodržovat zákony. Že mají úřady v tomhle případě problém s přizpůsobením zákonů, je celkem pochopitelné – musí ty zákony upravit tak, aby byly pokud možno účinné nejen proti staré mafii, ale i proti té nové.
No. A tak nejak si prave predstavuji, ze premysli prumerny ourada. Zakony tu nemame na to, aby davaly formalni ramec tomu co je prospesne a zadouci, ale na to aby zakazovaly, zakazovaly a zakazovaly, protoze kdo nejak vyboci z rady, ten je mafian.
No, hele, tak kolik let trvalo, nez urednici prisli na to, ze je v Uberu taxametr k nicemu a kolik let byl kvuli tomu celkem zbytecne zakazany? Za jak dlouho by takovym tempem dokazali nastavit pravidla pro sdilenou ekonomiku, ktera se vyviji o nekolik radu rychleji..?
Jako asi vsichni vime, proc je poptreba spousta prisnych zakonu pro taxikare. Stejne jako vime, ze jsou ve finale stejne houby platne. A schvalne rovnou taky rekni, co je na fungovani Uberu potreba resit zakonnymi zakazy. Ktere negativni jevy?
Představy máte zajímavé – a mají něco společného s realitou, nebo jsou to opravdu jen představy?
Smysl taxametru je v tom, aby zákazník platil za skutečně ujetou vzdálenost, tj. aby mu taxikář za cestu z Václavského náměstí na Hlavní nádraží neúčtoval 20 kilometrů. Na tom smyslu nic nezmění to, když taxametr převedete do digitální podoby, ani když zákazník odsouhlasí cenu předem – nic z toho totiž nezabrání tomu podvodu. No a pravidlo „Uber je tak velký, že se mu nevyplatí spolupracovat na fixlování s pražskými taxikáři“ se do zákona dává celkem blbě, protože zákony musí být obecné a stanovovat pravidla předem, ne ex-post.
Zákony na provoz taxislužby nejsou houby platné – víme například, že když se některé věci nedařilo vymáhat, bylo to ještě horší.
Které negativní jevy taxislužby je potřeba řešit zákony? Například je nutné řešit zastropování cen, protože je to služba, kde moc nemůže fungovat konkurence a má to charakter veřejné služby. Dále je potřeba řešit nároky na řidiče a na vozidlo – taxikáře nemůže dělat strejda, který dvacet let neřídil, a nemůže jezdit s autem, které se rozpadá nebo nemá pojištění na provoz taxislužby. Protože taxikář toho najezdí mnohem víc, než když někdo jezdí autem jen do práce a z práce.
Ale jasne. Vsichni zname tyhle urednicke reci o tom co vsechno nejde a proc. Ta otazka je snad jasna, ne? Co je na Uberu potreba zakonem zakazovat a proc?
S ridicema zjevne zakaznici problem nemaji. Asi proto, ze problemovy ridic skonci z minuty na minutu i bez zakonu. A pak mu zbyva akorat tak jit delat standardniho taxikare, kde se muze chovat jako prase a zadny problem nema.
Na rozpadajici se auto mame dopravni predpisy, technickou a hodnoceni zakazniku. Uz jsi jel s Uberem v rozpadajicim se aute? Tipnu si, jo? :-D
Ja teda cetl jenom nejake okamzite teoreticke napady. Ale nic o realnych problemech ke ktreym by snad dochazelo.
Ja vim jenom o formalnich problemech typu nemeli taxametr kterej zakon vyzadoval. Coz ovsem realny problem nebyl. Ani z hlediska Uberu, ani z hlediska zakazniku, ani z hlediska kohokoliv dalsiho zucastneneho. Jenom formalni.
2. 8. 2020, 19:36 editováno autorem komentáře
Mozna by to byla sranda, kdybys nebyl tak vedle... kupodivu v tomto pripade se stalo to, ze se zmeny provedly ke prospechu nove sluzby, tzn. podminky pro provohovani taxi sluzby se rozvolnily pro vsechny. Ano, je to neobvykle, vetsinou to zreguluji, ale zde sli vyjimecne cestou zjednoduseni apod. pro taxikare. Tudiz kazdy lojza dnes muze hrave ziskat licenci. Nemusi mit ani taxametr apod.
takze trosku jsi vedle no
Politika licencí ničí naše životy a ve státním měřítku celou ekonomiku na zdejším území. Mocenský dominant - stát určí toho kdo smí provozovat nějakou živnost, a ostatní pod pohrůžkou násilí jsou ve svých aktivitách omezeni.
V extrému tohle můžeme vidět v Severní Koreji. V ČR to není tak hrozné, ale nikdo, kdo chápe ekonomii by si neměl přát, aby byl Uber jakkoli regulován státem.